printlogo


کد خبر: 294388تاریخ: 1403/8/5 00:00
آنکارا 120 مرکز «پ‌ک‌ک»، « ی‌پ‌گ» و «قسد» را هدف قرار داد
حملات ترکیه به عراق و سوریه

سازمان اطلاعات ترکیه از حمله به ۱۲۰ مرکز  متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی «پ‌ک‌ک» و «ی‌پ‌گ» در شمال سوریه و عراق خبر داد. این سازمان اعلام کرد در پاسخ به حمله تروریستی چهارشنبه گذشته عناصر پ‌ک‌ک به مرکز هوافضای ترکیه (توساش) در آنکارا، این حملات را انجام داده است. شرکت توساش در زمینه طراحی و تولید پهپادها و هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و سایر محصولات دفاعی فعالیت می‌کند. در این بیانیه  آمده که میت، تا رسیدن به هدف برنامه‌ریزی‌شده به عملیات خود علیه این سازمان تروریستی ادامه خواهد داد.
البته گروه مسلح «پ‌ک‌ک» که عمدتا در شرق و جنوب ترکیه و همچنین شمال عراق و سوریه فعال است تشکیلاتی مستقل از «ی‌پ‌گ» فعال در شمال و شرق سوریه دارد و در سال‌های اخیر نیز با سازماندهی مسلحان موسوم به قوای دموکراتیک سوریه (قسد) تضعیف شده است. 
با این حال در ادبیات سیاسی دولت ترکیه، از این 2 گروه به شکل مشابه و معادل یکدیگر نام برده می‌شود و ارتش ترکیه در عملیات نظامی خود در شمال عراق و سوریه تفاوتی بین این گروه‌ها قائل نمی‌شود. در عملیات هوایی و توپخانه‌ای  3 روز اخیر ارتش ترکیه، علاوه بر مواضع «پ‌ک‌ک» و «ی‌پ‌گ»، مواضع شبه‌نظامیان  قسد و نیروهای سازمان آسایش نیز در حسکه و عین‌الاسد (کوبانی) در شمال سوریه هدف قرار گرفتند.
توپخانه ارتش ترکیه همچنین بشدت روستاهای حومه شهر منبج در شمال شرق حلب را گلوله‌باران کرد و در شهر قامشلی نیز یک مقر نظامی نیروهای قسد در خیابان الخلیج مورد هدف حمله هوایی قرار گرفت. چندین مقر دیگر این گروه نیز در این شهر طی چندین حمله هوایی بمباران شد.  
دیروز پس از آنکه حزب‌ کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مسؤولیت حمله تروریستی به مرکز هوا فضای ترکیه موسوم به تی‌آی‌ایرا به عنوان یک مرکز نظامی را پذیرفت، ترکیه حملات هوایی بیشتری علیه مواضع این گروه شبه‌نظامی انجام داد. گستردگی این حملات در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود و به نظر می‌رسد دولت ترکیه قصد دارد مداخلات  پیشین خود در خاک سوریه را از سر بگیرد. به گزارش مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این حملات 27 غیرنظامی در شمال سوریه جان باختند. 
چهارشنبه هفته گذشته 3 تروریست عضو گروه «پ‌ک‌ک» با حمله به مرکز صنایع هوانوردی و فضایی ترکیه (توساش) در منطقه قهرمانکازان در آنکارا پایتخت این کشور، اقدام به انفجار انتحاری و تیراندازی به پرسنل آن کردند. در نتیجه این حمله 5 نیروی امنیتی کشته و حدود 22 نفر مجروح شدند. یکی از تروریست‌ها توسط نیروهای امنیتی ترکیه زنده بازداشت شد.
همزمان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ترکیه با مشکل روبه‌رو شد. آمریکا و ناتو اعلام کردند در این حمله پشت دولت ترکیه ایستاده‌اند. علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه اعضای حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» را مسؤول احتمالی این حمله معرفی کرده و گفته بود:‌ «شیوه اجرای این حمله نشان‌دهنده احتمال بالای دخالت «پ‌ک‌ک» در آن است». هر چند به گفته وی، تحقیقات برای تأیید هویت عاملان و جمع‌آوری شواهد بیشتر ادامه دارد و نتایج این تحقیقات با عموم به اشتراک گذاشته خواهد شد. 
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز متعاقب این حمله در پیامی در شبکه ایکس در سلسله رشتوهایی نوشت: «حمله تروریستی به توساش که یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های صنایع دفاعی ترکیه است، حمله ناجوانمردانه‌ای به بقای کشور، صلح و ابتکارات دفاعی ماست که نمادی از استقلال کامل ترکیه هستند». 
«مردم ما باید بدانند دست‌های آلوده‌ای که به‌سمت ترکیه دراز می‌شود، به‌طور قطع شکسته خواهد شد و هیچ نهاد یا سازمان تروریستی که به امنیت ما حمله می‌کند، به اهداف خود نخواهد رسید». همچنین خبرگزاری آناتولی به نقل از یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه مدعی شد آنکارا پاسخی دردناک به این حمله خواهد داد. 
مقطع زمانی حمله تروریستی در آنکارا از آن جهت حائز اهمیت است که عملا تلاش‌های سیاسی برای صلح میان دولت مرکزی آنکارا و کردهای جدایی‌طلب را نقش بر آب کرد. 
حمله چهارشنبه گذشته تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که عبدالله اوجالان، رهبر و بنیان‌گذار گروه شبه‌نظامی پ‌ک‌ک، پس از 3 سال فرصت یافته بود در زندان ترکیه ملاقاتی داشته باشد. 
همچنین یک روز پس از این حمله باغچه، سیاستمدار کهنه‌کار و رهبر حزب حرکت ملی ترکیه  به اردوغان پیشنهاد کرد با آزادی اوجالان، زمینه را برای پایان دادن به ۴۰ سال مخاصمه میان این گروه و دولت ترکیه فراهم کند.
گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این حمله تروریستی در آنکارا را بشدت محکوم کرد. 

Page Generated in 0/0076 sec