printlogo


کد خبر: 294389تاریخ: 1403/8/5 00:00
چرخش نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
ترامپ حریص‌تر از هریس
نظرسنجی روزنامه وال‌استریت ژورنال از پیش افتادن 2 درصدی ترامپ خبر داد

گروه بین‌الملل: در فاصله کمتر از 2 هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود یعنی معاون رئیس‌جمهور، کاملا هریس پیش افتاده است.
هر چند فاصله نزدیک ترامپ با رقبای دموکراتش، هیلاری کلینتون و جو بایدن در 2 دوره گذشته انتخابات در سال‌های 2016 و 2020 که به ترتیب به پیروزی و شکست او منجر شد، گواهی است بر اینکه این بار هم در انتخابات 2024 رقابتی تنگاتنگ میان او و هریس وجود خواهد داشت اما پیش افتادن یاغی نیویورکی می‌تواند نشان‌دهنده روند خطرناک سقوط پایگاه اجتماعی دموکرات‌ها باشد. 
این نخستین‌بار پس از کنار کشیدن جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از رقابت به نفع معاونش هریس  و متعاقبا معرفی رسمی این زن حقوقدان رنگین پوست توسط گردهمایی حزب دموکرات به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است که نامزد دموکرات‌ها در یک نظرسنجی معتبر از رقیب عقب می‌افتد. 
به نظر می‌رسد ترامپ یک مسیر تقریبا غیرممکن را در ماه‌های اخیر از پشت میله‌های زندان تا بازگشت به اتاق بیضی کاخ سفید پیموده است.
او از 2 سوءقصد در 4 ماه اخیر جان سالم به در برده، از اتهامات فدرال به خاطر تحریک حامیانش به  شورش 6 ژانویه 2021 و همچنین دستبرد به اسناد دولتی فرار کرده و حتی به کمک اهرم ایلان ماسک، به تدریج بر سد مخالفت اکثریت ابرمیلیاردرها و چهره‌های با نفوذ دولت سایه با ریاست‌جمهوری مجددش نیز فائق آمده است.
او در دورانی تقریبا 3 ماهه که از آن به عنوان ماه عسل هریس یاد می‌شد، نه‌تنها توانست در اکثر ایالت‌های نوسانی یا چرخشی پیشتاز شود بلکه در نظرسنجی‌های عمومی هم پیش افتاد.
بر اساس نظرسنجی روزنامه وال‌استریت ژورنال که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد،  ۴۷ درصد رای‌دهندگان ترامپ را انتخاب می‌کنند، در حالی که ۴۵ درصد به هریس رای می‌دهند. همچنین این نظرسنجی نشان داد ۵۲ درصد عملکرد ترامپ را در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تایید کردند و تنها ۴۲ درصد عملکرد هریس به ‌عنوان معاون رئیس‌جمهور را مورد تایید قرار دادند.
این در حالی است که دوشنبه هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست نتیجه نظرسنجی‌اش در ایالت‌های چرخشی را منتشر کرد که نشان می‌داد در این ایالت‌ها ۴۹ درصد رای خواهند داد و ۴۸ درصد از حامیان ترامپ هستند. 
نکته اینجاست که این روزنامه نزدیک به دموکرات‌هاست. حامی سنتی دموکرات‌ها روزنامه نیویورک‌تایمز اما معدل چند نظرسنجی را با هم سنجیده و نتیجه گرفته وضع ترامپ در ایالت‌های کلیدی بهتر است، از جمله در جورجیا و آریزونا. در ایالت ویسکانسین بخت هریس بالاتر بوده و در 4 ایالت دیگر هم رقابت شانه‌به‌شانه است.
نکته دیگری که در این تحلیل نیویورک‌تایمز به آن اشاره شده این است که بیشتر نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد وضع ترامپ در ماه‌های اخیر بهتر شده است. مثلا در نوادا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان اقبال بیشتری به وی وجود دارد.
شبکه ای‌بی‌سی نیوز، دیگر رسانه جریان اصلی نزدیک به دموکرات‌ها نیز هفته گذشته بخت ترامپ را بیشتر دانسته بود. 
در ادوار اخیر رای‌دهندگان در 7 ایالت جورجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا و نوادا گاهی به نامزد جمهوری‌خواه رای داده‌اند و گاه به نامزد دموکرات. این بار هم نظرسنجی‌ها حکایت از  شانه به شانه بودن آرای ترامپ و هریس در آنها دارد. با این حال موضوعی که باعث شده تحلیلگران بخت رئیس‌جمهور پیشین را بیشتر از معاون رئیس‌جمهور فعلی بدانند این است که نه‌تنها او در بیشتر نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی (چرخشی) از رقیب مونث خود در کاخ سفید پیش افتاد، بلکه جامعه آمریکا در ماه‌های اخیر شاهد ورود حامیان خاموش جمهوری‌خواه به کارزار بوده و به  وضوح نسبتی میان تمایل به افزایش مشارکت در انتخابات پنجم نوامبر( 15 آبان) و افزایش اقبال به ترامپ در نظرسنجی‌ها دیده می‌شود.
علاوه بر این نگرانی آشکاری در میان دموکرات‌ها به وجود آمده نسبت به اینکه هریس نتوانسته کارزار انتخاباتی را بخوبی هدایت کند. بحثی که هفته گذشته میان باراک اوباما و جو بایدن، در حاشیه مراسم ختم همسر رابرت کندی درگرفت و توسط رسانه‌ها از آن رمزگشایی شد، حکایت از آن داشت که نه‌تنها بایدن فرتوت، خود را قوی‌تر از هریس برای این کارزار دانسته و با بی‌میلی به نفع معاونش کنار کشیده بلکه اوباما هم که در ابتدا با تاخیر حمایت خود را از هریس اعلام کرده بود، با ناتوانی هریس موافق است هر چند که امید دارد دموکرات‌ها به طور جمعی این ضعف را برطرف کنند؛ تلاشی مضاعف که حتی باعث شد اوباما هفته گذشته به رپ‌خوانی در کارزار دموکرات‌ها متوسل شود.
این رپ‌خوانی تنها رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تاریخ آمریکا البته یک مشکل دیگر دموکرات‌ها را نیز عیان می‌کرد و آن ضربه بزرگی است که  آنها از جانب بزرگ‌ترین سلبریتی‌های حامی خود دریافت کرده‌اند. بویژه پس از بازداشت رپر بسیار مشهور سیاه‌پوست مشهور به دیدی (شان کامبز) به خاطر اداره کردن یک شبکه فساد اخلاقی و کودک‌آزاری بزرگ و باورنکردنی از مشهورترین سلبریتی‌های هالیوودی، موسیقی پاپ و ورزش، حالا پایگاه اجتماعی لیبرال‌ها دچار زلزله‌ای مهیب شده است.
روزی نیست که رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی، به ماجرا‌های باند فاسد دیدی و دوستان نزدیکش بویژه بیانسه، موسوم به ملکه پاپ آمریکا و شوهرش جی ز (شان کارتر)، لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوود و جنیفر لوپز، خواننده پاپ، نپردازند. حتی شایع شده که تمام آنها به جز دیدی که در بازداشت اف‌بی‌آی است، از ایالات متحده متواری شده‌اند. مشکل هریس آنجاست که نه‌تنها این چهره‌های سابقا محبوب در حال منفور شدن، نقش محوری را در کارزارهای عمومی دموکرات‌ها داشتند بلکه حتی ترانه اصلی کارزار 2024 توسط بیانسه اجرا شده است. بدین ترتیب هر روز بخش بیشتری از  افکار عمومی یانکی‌ها اقدام به قیاس بیانسه فاسد و متواری با همتای رنگین‌پوستش در کاخ سفید می‌کنند.
 اینکه هریس و رسانه‌های دموکرات به طور هماهنگ، ترامپ را با هیتلر مقایسه می‌کنند و بایدن همین چند روز پیش خواستار بازداشت او می‌شود، به این معناست که دموکرات‌ها احتمالا بعد از تیرهای واقعی به آخرین تیرهای ترکش رسانه‌ای خود علیه دشمن خطرناک‌شان متوسل شده‌اند.
* وحشت یک‌چهارم آمریکایی‌ها از جنگ داخلی 
طبق اعلام موسسه دولتی یوگاو (You Gov) از هر 4 شهروند ایالات متحده یک نفر از جنگ داخلی پس از انتخابات امسال می‌ترسد. 
بر اساس این پیمایش، حامیان 2 نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر نگرانی‌های مشابهی را در این مورد ابراز کرده‌اند و در کل حدود 27 درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که احتمالا پس از انتخابات پیش رو جنگ داخلی رخ خواهد داد.
همچنین مجموعا 17 درصد آمریکایی‌های حامی دونالد ترامپ و کاملا هریس گفته‌اند شخصا فرد یا افرادی را می‌شناسند که ممکن است برای یکی از این 2 اسلحه به دست بگیرد.
این در حالی است که بویژه پس از پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 و طی دولت 4 ساله او و سپس دولت رقیبش بایدن، آمریکا 8 سال کم‌سابقه را در زمینه مواجهه‌های سیاسی مسلحانه یا خشن میان طرفداران 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با دولت و با یکدیگر تجربه کرد.
بر اساس نظرسنجی اخیر که بین 18 تا 21 اکتبر توسط روزنامه تایمز و پروژه «سی 24»
(SAY‌24) انجام شده، نسبت تقریبا مساوی‌ای از طرفداران ترامپ و هریس فکر می‌کنند جنگ داخلی حداقل تا حدودی محتمل است. 6 درصد آمریکایی‌ها  اعلام کردند جنگ داخلی دوم در این کشور بسیار محتمل است و 21 درصد نیز آن را تا حدودی محتمل دانسته‌اند. 
ضمنا این نظرسنجی شکاف عمیقی را در جامعه آمریکا نشان می‌دهد به طوری که 84 درصد از رای‌دهندگان موافق بوده‌اند جامعه این کشور نسبت به 10 سال پیش دوقطبی‌تر شده است.

Page Generated in 0/0066 sec