printlogo


کد خبر: 294401تاریخ: 1403/8/5 00:00
بارش باران و برف در 11 استان و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی در شمال کشور
ایران منتظر هفته‌ای بارانی

گروه اجتماعی: با آغاز بارش‌های گسترده برف و باران در 11 استان، ایران بیش از پیش به استقبال فصل سرما و نزول برکات آسمانی رفت.
به گزارش «وطن امروز»، ایران در آخر هفته‌ای که گذشت چهره‌ای بارانی و برفی به خود گرفت. بر اساس گزارش‌ها، 11 استان کشور بارش برف و باران را در روزهای گذشته تجربه کردند و بسیاری از محورهای ارتباطی نیز با توجه به پیش‌بینی‌‌های هواشناسی یا مسدود شدند یا به حالت آماده‌باش درآمدند. در این میان بارش سنگین باران در مشهد و سفیدپوش شدن برخی شهرستان‌های استان اصفهان بیش از باقی مناطق به چشم آمد. در خراسان رضوی بارش‌های پاییزی از پنجشنبه‌شب آغاز و باعث جاری شدن سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های منطقه کدکن شده است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در گفت‌وگویی درباره وضعیت آب و هوایی کشور در هفته آتی اظهار داشت: شنبه (امروز) در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق جنوب غرب و ارتفاعات زاگرس جنوبی رگبار پراکنده و رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. همچنین از اواخر وقت شنبه با گذر امواج تراز میانی از شمال کشور به تدریج بارش در شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران آغاز خواهد شد. صادق ضیاییان افزود: یکشنبه (فردا) بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های البرز تقویت شده و گستره آن به خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی نیز خواهد رسید. همچنین در ساعات بعدازظهر روز یکشنبه در ارتفاعات شمالی فارس، برخی نقاط یزد، شمال خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی بارش پراکنده دور از انتظار نیست. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: دوشنبه در نیمه غربی سواحل دریای خزر، شمال شرق کشور، ارتفاعات کرمان و سه‌شنبه در غرب سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: امروز در مناطق مرکزی و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید و در نقاط مستعد پدیده گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان عنوان کرد: امروز دریای خزر و طی 5 روز آینده خلیج‌فارس و شرق دریای عمان مواج است.
اداره کل هواشناسی استان تهران نیز آسمان این استان را تا روز سه‌شنبه، کمی ابری تا قسمتی ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی کرد. بر اساس تحلیل الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان تهران طی 5 روز آینده، کمی ابری تا قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
* جاده چالوس یک‌طرفه شد
به دلیل شرایط جوی و بارش برف، از ساعت ۱۴ روز گذشته تردد در مسیر شمال به جنوب جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال یک‌طرفه شد و حرکت خودروها در مسیر جنوب به شمال تا عادی شدن وضعیت جوی ممنوع است.
سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، با اشاره به آغاز بارندگی‌ها در سراسر کشور و هشدارهای صادر شده از سوی سازمان هواشناسی، اعلام کرد بارش‌ها موجب لغزندگی سطح جاده‌ها خواهد شد. وی در ادامه تاکید کرد رانندگان، بویژه افرادی که قصد تردد در مسیرهای کوهستانی دارند، باید تجهیزات زمستانی نظیر زنجیر چرخ و لباس گرم در خودروهای خود داشته باشند تا در مواجهه با شرایط بحرانی و کولاک، بدون مشکل به مسیر خود ادامه دهند.
سرهنگ شیرانی با اشاره به وضعیت جوی در برخی استان‌ها افزود: همچنین محور میامی - گرمه - جاجرم در محدوده کال‌شور، از ساعت ۹:۳۰ روز جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ به علت بارندگی، طغیان رودخانه و آبگرفتگی مسدود شده است. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین و البرز با بارش‌های سنگین روبه‌رو هستند و پیش‌بینی می‌شود این بارش‌ها تا روزهای آینده در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی ادامه یابد. او همچنین هشدار داد بارش‌ها در روزهای ابتدایی فصل موجب ترکیب روغن و سایر ذرات معلق جاده با آب باران می‌شود و این موضوع سطح جاده‌ها را لغزنده‌تر کرده و احتمال خروج خودروها از مسیر را افزایش می‌دهد. وی تاکید کرد که رانندگان در این شرایط از سرعت‌های مجاز اعلام شده در تابلوها نیز کمتر حرکت کنند، زیرا این سرعت‌ها برای شرایط عادی جوی در نظر گرفته شده است و در شرایط بارانی و برفی رعایت سرعت مطمئنه و کاهش سرعت ضروری است. سرهنگ شیرانی همچنین با اشاره به شرایط جوی در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور که با وزش باد و کاهش دید همراه است، توصیه کرد رانندگان در این مناطق از چراغ روشن خودروها در طول روز استفاده کنند تا ایمنی خود و دیگران را حفظ کنند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، تلفن ۱۲۰ پلیس راهور به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به مسافران است.
* هشدار نارنجی هواشناسی برای دریای خزر
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار دریایی سطح نارنجی و با اشاره به وزش باد شدید و مواج شدن دریای خزر که از عصر امروز شنبه (۵ آبان‌ماه) آغاز می‌شود و تا صبح روز دوشنبه (۷ آبان‌ماه) ادامه دارد،  اعلام کرد: افزایش بیشینه سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود، از همین رو احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت‌های تفریحی و ترددهای دریایی قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد. در همین راستا سازمان هواشناسی کشور توصیه به منع شنا و فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی کرده است.

Page Generated in 0/0063 sec