printlogo


کد خبر: 294423تاریخ: 1403/8/6 00:00
اخبار

واکنش سیدرضا میرکریمی به تجاوز رژیم صهیونیستی
رضا میرکریمی کارگردان سینما در پی حمله رژیم صهیونیستی به ایران، در شبکه ایکس واکنش نشان داد. وی با انتشار تصویری از نقشه ایران نوشت: «ما از آغاز تاریخ اینجا بوده‌ایم، شما کی آمدید؟»
پیش‌تر نیز این فیلمساز سینمای ایران در واکنش به شهادت یحیی سنوار در غزه با ترسیم شرح صحنه سینمایی نسبت به این اقدام واکنش نشان داده بود.
میرکریمی، فیلمساز 58 ساله سینمای ایران فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیباست که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 66 با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و پس از تولید 2 سریال برای تلویزیون در سال 78، با نخستین فیلم بلند سینمایی با عنوان «کودک و سرباز» به جمع کارگردانان سینمای ایران وارد شد. وی جزو معدود فیلمسازان ایرانی است که تمام آثارش در جشنواره‌های جهانی موفق به کسب جوایز شده است. «قصر شیرین»، «دختر،  امروز»، «یک حبه قند»، «به همین سادگی»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «اینجا چراغی روشن است»، «زیر نور ماه» و «کودک و سرباز» آثاری است که این فیلمساز در سینمای ایران ساخته است. 
***
واکنش جواد قارایی به حمله صهیونیست‌ها
جواد قارایی، مستندساز تلویزیون و کارگردان مجموعه مستندهای «ایرانگرد» نسبت به حمله صهیونیست‌ها به کشورمان در استوری اینستاگرامش واکنش نشان داد.
قارایی در یادداشتی نوشت: حمله صهیونیست‌های جنایتکار به پایتخت و چند استان دیگر در ایران جان‌مان 2 نکته داشت. نخست اینکه طبق ادعاها و تهدیدات‌شان جرأت حمله به تاسیسات زیربنایی کشور را نداشتند و مشخص است که این بزدلان زورشان فقط به ضعفا می‌رسد. وی در ادامه آورده است: هر چند در همین حملات‌شان به مراکز نظامی، پدافند دفاعی ایران بسیار خوب عمل کرد و جای سپاس دارد اما نکته دوم مهم‌تر است؛ پس از حملات هوایی به پایتخت ایران توسط صدام در حدود ۴۰ سال پیش، حالا اسرائیل از مهم‌ترین خط قرمز ایران عبور کرده و به خاک وطن حمله کرده است. قطعا اگر پاسخ محکمی دریافت نکند، این گستاخی بسیار بزرگ را تکرار خواهد کرد. وقتی به خاک وطن تجاوز شود، دیگر خط قرمزی وجود ندارد.
قارایی در بخش دیگر یادداشت خود نوشته است: اما اردن، می‌گویند از آسمانش برای حمله استفاده شده. بی‌شک باید ادب شود تا درس عبرتی برای دیگر شرکای اسرائیل جنایتکار و متجاوز شود. همه آنچه نوشتم فقط برای صلح است  اگرنه دچار جنگی خانمانسوز و خساراتی جبران‌ناپذیر خواهیم شد. پایه اصلی صلح، قدرت نظامی و بازدارندگی و مقابله با متجاوز است.
***
زدی؟! جواب بگیری جواب خیلی بد!
احمد رفیعی‌وردنجانی، شاعر و طنزپرداز، پس از تعرض رژیم صهیونیستی به آسمان کشور، شعر طنزی سروده و پاسخ قاطع ایران را به این رژیم جعلی بشارت داده است.
مشروح متن این شعر طنز را در ادامه می‌خوانیم؛
زدی!؟ جواب بگیری، جواب خیلی بد! / جواب محکم و کوبنده‌ای فراتر  از حد / چنان که مات بماند فلاخن داوود / که هیچ چیز نمانَد به جا از آن گنبد / چنان‌که وقت نظر بر شکوه حمله‌ ما / ز فرق هرچه ستمگر، کلاه می‌اُفتد / چنان جواب که آید به گوش اهل جهان / صدای زوزه‌ یک‌ریز و وق وق ممتد / چنان که ارتش سگیون شود از آن نابود / چنان که هر چه ستمگر، دهند از آن، رد / چنان که لفت ز هستی دهند آنان که / نموده‌اند به نوعی ستمگران را اَد / «بر این رواق زبرجد نوشته‌اند به ز»  / هزار می‌خورد آنکه یکی به ایران زد / دقیقه‌های نهایی بازی فینال… / فنا شود ستم از این گل دقیقه نود/ رسید موعد انجام وعد صادق سه / «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد».
***
نمایش فیلم «دوار» در نیجریه
فیلم سینمایی «دوار» به کارگردانی میثم حسن‌زاده و تهیه‌کنندگی علیرضا علویان بعد از نمایش در گروه سینمایی «هنر و تجربه» و در ادامه حضورهای بین‌المللی خود به سیزدهمین جشنواره فیلم آفریقا در نیجریه راه یافت. این جشنواره از ۹ نوامبر (۱۳ تا ۱۹ آبان) در شهر لاگوس پایتخت نیجریه برگزار خواهد شد. فیلم «دوار» با نام بین‌المللی Orbital توسط ماداکتو پیکچرز به جشنواره‌های جهانی عرضه شده و پیش‌ از این برنده جایزه بهترین کارگردانی از هشتمین جشنواره 
SoundScreen ایتالیا شده بود، همچنین در بیست‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم روح آتش در روسیه، پانزدهمین جشنواره فیلم‌های مستقل ویرجینیا، پنجمین جشنواره اسکیپ تاون لس‌آنجلس، نهمین جشنواره Las Cruces در آمریکا و چهارمین دوره Kick-Off در لهستان و Interrobang Film Festival انگلیس به نمایش‌ درآمده بود. میلاد خزاعی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی، رضا سنایی و مصطفی امیری بازیگران «دوار» هستند.
***
اکبر زنجان‌پور با «اکتینگ» به تماشاخانه ایران‌شهر رسید
نمایش «اکتینگ» نوشته زویه دورنژه و ترجمه زیبا خادم‌حقیقت با کارگردانی اکبر زنجان‌پور و تهیه‌کنندگی محمد قدس از ۱۴ آبان‌ ۱۴۰۳ در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه می‌رود. پیش‌فروش بلیت‌های این اثر نمایشی از سه‌شنبه هشتم آبان، ساعت ۱۲ در سایت‌ تیوال آغاز می‌شود. اکبر زنجان‌پور، هوشنگ قوانلو و محسن بهرامی بازیگران نمایش «اکتینگ» هستند. زنجان‌پور بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس‌ از ۸ سال دوری از تئاتر، با نمایش جدیدش «اکتینک» روی صحنه می‌آید. پیش‌تر قرار بود مرتضی اسماعیل‌کاشی به‌عنوان بازیگر در این اثر نمایشی ایفای نقش کند که به دلیل تعویق در زمان اجرا و تداخل با پروژه‌ای دیگر، محسن بهرامی بازیگر سینما و تئاتر جایگزین وی شد.

Page Generated in 0/0057 sec