printlogo


کد خبر: 294448تاریخ: 1403/8/6 00:00
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
فعال‌سازی تجارت با کارت‌های شبکه بانکی میر بین ایران و روسیه

گروه اقتصادی: نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره آخرین تحولات تجاری بین ایران و روسیه گفت: موضوع فعال‌سازی ریال آفشور و استفاده از شبکه میر در ۲ کشور در راستای تبادلات اقتصادی مورد توجه بوده است. 2 کشور ایران و روسیه رایزنی‌هایی را در رابطه با افزایش مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای محلی برای کاهش هزینه‌های تجارت دنبال می‌کردند. با توجه به اینکه هر 2 کشور تحت تحریم‌های یک‌طرفه آمریکا هستند و به این تبادلات تجاری نیاز دارند، پس روابط و مناسبات بین 2 کشور بویژه در سال‌های اخیر بسیار به هم نزدیک‌تر شده است.
روشنعلی یکتای‌قرابایی ادامه داد: چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در سفر به روسیه بر سر ریال آفشور با بانک مرکزی روسیه به توافق نهایی دست یافت و بر اساس اعلام آقای فرزین، بنا بر این گذاشته شد که این راهکار به‌زودی عملیاتی شود. پیگیری‌ها در این زمینه در مرحله نهایی است. اما درباره سیستم مالی میر روسیه، این سیستم برای تجاری که در آن کشور فعالیت می‌کنند فعال شده است و به‌زودی بناست همان سیستم در ایران نیز آغاز به کار کند تا این تجار و سایر تجار روس در ایران نیز امکان پرداخت و دریافت با ارزهای محلی را داشته باشند.
این فعال حوزه تجارت توضیح داد: رویکرد دولت جدید درباره اینگونه توافقات کاملا مثبت است و این شیوه تبادل در سطوح حاکمیت هر 2 کشور مورد تأیید و تأکید است. بزرگ‌ترین مشکلی که این مکانیزم را به تأخیر انداخته فاصله چند نرخی بودن ارز در ایران و متفاوت بودن نرخ نیما با بازار غیررسمی کشور است. این مشکل نیز با سیاست وزارت اقتصاد در نزدیک کردن این 2 نرخ به هم در حال حل شدن است.
* مبادلات تجاری روس‌ها در ایران
یکتای‌قرابایی تأکید کرد: پاشنه آشیل ارتباط ارزهای محلی و روند این تبادلات حل مشکل چند نرخی در کشور است که با نزدیک شدن این 2 قیمت به هم، در مرحله اول موضوعات مبادلات بانکی و ارزی کشور مرتفع خواهد شد.
وی درباره تجارت توسط کارت‌های شبکه بانکی میر گفت: این راهکار هنوز عملیاتی نشده ولی در مراحل نهایی است. فعال شدن کارت‌های میر در کشور ایران به مبادلات تجاری روس‌ها در ایران کمک شایانی خواهد کرد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره دیدار آقای فرزین با رئیس کل بانک مرکزی روسیه گفت: رؤسای بانک مرکزی 2 کشور به دنبال فاینال کردن این سیستم مبادله هستند و دیدار روزهای اخیر نیز در همین راستا بود.
وی با تأکید به اینکه تجار بارها از دوره آقای سیف تاکنون درباره مشکلات چند نرخی بودن ارز به مسؤولان اطلاع‌رسانی کرده‌اند، گفت: اتاق مشترک و بخش خصوصی در تمام این دوره تاکید بر نزدیک شدن ۲ نرخ ارز به هم برای حل مشکلات را داشتند و امید داریم با پیگیری‌های جدید شاهد رشدی بزرگ در تجارت بین 2 کشور باشیم.
فعال حوزه تجارت بین‌الملل در پایان گفت: اجرای سیاست‌هایی مشابه ریال آفشور و تسهیل مبادلات جهانی در کنار تثبیت نرخ ارز، از ویژه‌خواری‌ها و رانت‌ها کاسته و اقتصاد را به سوی فعالیت تجار واقعی و کسب سودهای واقعی اقتصادی رهنمون می‌کند.

Page Generated in 0/0078 sec