printlogo


کد خبر: 294460تاریخ: 1403/8/6 00:00
حزب‌الله لبنان پایگاه راهبردی تل‌نوف اسرائیل را هدف قرار داد
اینک مابعد تل‌آویو ...

حزب‌الله لبنان سرانجام وعده صادق رهبر شهیدش را محقق کرد و برای نخستین بار هدفی مهم در مابعد ـ جنوب ـ تل‌آویو را با موفقیت مورد اصابت قرار داد. 
به این ترتیب مقاومت با یک تیر 3 نشان راهبردی، سیاسی و نظامی رژیم منحوس را هدف قرار داد، چرا که حمله پهپادی پیش از ظهر دیروز که با ندای «لبیک یا نصرالله» مبارزان مقاومت اسلامی به پایگاه هوایی مهم تل‌نوف در جنوب تل‌آویو انجام شد، دستاوردهای دیگری به جز تحقق راهبرد «ما بعد تل‌آویو» نیز داشت. این عملیات هوایی نه‌تنها ابعاد مجموعه عملیات «خیبر» طی یک سال گذشته توسط حزب‌الله در اراضی اشغالی را توسعه داد، بلکه در عین حال به منزله گوشمالی غیرمستقیم رژیم صهیونیستی پس از دست‌درازی مذبوحانه به خاک ایران نیز بود. 
در بیانیه‌های حزب‌الله درباره عملیات‌ تاریخ‌ساز روز شنبه آمده است: «برای حمایت از ملت استوار فلسطین و پشتیبانی از مقاومت دلاور و شریف آن در نوار غزه و در چارچوب سلسله‌عملیات خیبر برای پاسخ به تجاوزات و کشتارهای دشمن صهیونیست، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۳۰ با ندای «لبیک یا نصرالله» پایگاه هوایی تل نوف را در جنوب تل‌آویو هدف حمله با یک دسته از پهپادهای انفجاری قرار دادند و پهپادها با دقت به اهداف اصابت کردند».
تل نوف یکی از پایگاه‌های هوایی راهبردی اسرائیل در کنار نواتیم و هاتزریم و البته مهم‌ترین مقر آنها در جبهه شمال و قلب عملیات هوایی علیه لبنان است. این پایگاه هوایی نظامی که ۳ باند فعال دارد، مقر جنگنده‌های اف15‌ اسرائیلی است که بیشترین برد پروازی و توان حمل مهمات را در زرادخانه صهیونیست‌ها دارد و همین طور  تعداد زیادی بالگرد ترابری سنگین 53 سی استالیون را نیز در خود جای داده است که برای هلی‌برن‌های وسیع سربازان رژیم بویژه در مرز لبنان یا جابه‌جایی زخمی‌ها طی درگیری با حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
این همان پایگاهی است که ۳ هفته پیش هدف دست‌کم 11 تیر موشک ایرانی در جریان عملیات «وعده صادق ۲» قرار گرفت که آسیب زیادی هم دید و دست کم چند پرنده نظامی، سامانه راداری و پدافندی و انبار موشکی آن منهدم شد؛ عملیاتی که ده‌ها دقیقه ویدئو از آوار شدن موشک‌های ایرانی بر آن در فضای مجازی منتشر شد. به نظر می‌رسد حزب‌الله این بار با حمله‌ای دقیق مستقیما جنگنده‌های اف15‌ مستقر در سرپناه‌ها و آشیانه‌های تل نوف را هدف قرار داده که  نه‌تنها در جنایات متعدد هوایی رژیم علیه لبنان به کار گرفته می‌شدند، بلکه به احتمال زیاد بامداد شنبه نیز در ماجراجویی مضحک صهیونیست‌ها علیه کشورمان مشارکت داشتند.
عملیات تاریخی ظهر شنبه پنجم آبان به پایگاه تل نوف تا چند ساعت تحت تاثیر عملیاتی قرار گرفته بود که ساعت 6 صبح، صفوف دشمن صهیونیستی در شهرک مرزی عیتا‌الشعب را از هم گسیخته بود؛ ضربه‌ای که طبق شواهد محلی، باعث تلفات سنگین سربازان دشمن شده و دست‌کم 15 کشته و زخمی برجا گذاشته است. حزب‌الله دیروز همچنین تجمع نیروهای اشغالگر در منطقه المشرفیه در راس الناقوره را هدف حمله موشکی قرار داد.  رسانه‌های عبری بدون اشاره دقیق به تلفات این حمله، از یک صبح شابات (شنبه روز تعطیل یهودیان) یاد کردند. پیش از آن در نخستین دقایق بامداد شنبه هم مقرهای نظامی کریات شمونه در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله سنگین موشکی قرار گرفته بود. همچنین پایگاه میشار - مقر اصلی اطلاعات منطقه شمالی اسرائیل در صفد - موشک‌باران و منطقه کریوت در شمال حیفا موشکباران شد. در این روز رژیم تنها 15 موشک به سمت الجلیل غربی را رصد کرد.
* ادامه حملات به جنوب لبنان
رژیم کودک‌کش در ادامه حملات کور خود علیه غیرنظامیان لبنان، دیروز شهرک‌های انصار و بدیاس، الطیبه، الجبین و مروحین در جنوب لبنان را هدف قرار داد. 
خبرگزاری رسمی لبنان با اشاره به ۲ حمله رژیم اشغالگر به مناطق تفاحتا و البیساریه نزدیک منطقه الخربه در جنوب لبنان این حملات را شدید توصیف کرد.
* روز 386 جنگ غزه
شنبه گذشته در 386مین روز از جنگ در غزه، جنایات و کشتار اشغالگران بویژه در شمال این باریکه ادامه پیدا کرد با این حال رزمندگان فلسطینی نیز همچنان توانایی خود برای ضربه زدن به پیکره ارتش صهیونیستی را نشان دادند. 
پیش‌تر در بامداد جمعه، گردان‌های قسام گروهی از نظامیان اشغالگر را همراه ۲ تانک در جبالیا در شمال نوار غزه هدف قرار داده بودند. بنا به گزارش میدانی رسانه‌های فلسطینی، همه نیروهای دشمن در کمین خانگی مزبور کشته و زخمی شدند و ۲ تانک مرکاوا نیز با راکت‌های ضدزره یاسین ۱۰۵ هدف قرار گرفتند.
***
روزهای رکوردشکنی حزب‌الله
حزب‌الله در روزهای اخیر، دائم در حال شکستن رکوردهای جدیدی در جهاد در عمق اراضی اشغالی است. مهم‌ترین رکورد قطعا همان شکستن مرز روانی و عملیاتی تل‌آویو و هدف قرار دادن مابعد آن بود که دیروز شکست. دومین رکورد در جریان همین عملیات با هدف قرار دادن بزرگ‌ترین و راهبردی‌ترین پایگاه هوایی اسرائیلی (تل نوف) شکسته شد که لبنانی‌ها به آن دست یافتند. 
سومین رکورد حزب‌الله، تعدد پهپادهایی بود که روانه تل نوف کرد و باعث اختلالی عجیب در سامانه‌های راداری و پدافندی اسرائیل در این پایگاه راهبردی شد. به نظر می‌رسد در این عملیات چندین اسکادران پهپاد لبنانی خود را در روز روشن به فاصله 130 کیلومتری مرزهای شمالی فلسطین اشغالی و منطقه‌ای فوق امنیتی در 20 کیلومتری جنوب شرق  تل‌آویو رساندند بدون آنکه سامانه‌های پهپادی دشمن تا لحظات آخر کاری از پیش ببرند.
چهارمین رکورد اما انجام 47 عملیات علیه نظامیان دشمن در جبهه‌های جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی در جمعه گذشته بود که بالاترین حجم عملیات نظامی لبنانی‌ها علیه اسرائیلی‌ها از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شود. 
پنجشنبه گذشته نیز مقاومت لبنان با شلیک 50 موشک طی تنها ۲ دقیقه به یک نقطه از مواضع دشمن در الجلیل، در نوع خود رکورد جالبی را از خود برجا گذاشته بود.

 


Page Generated in 0/0063 sec