printlogo


کد خبر: 294706تاریخ: 1403/8/13 00:00
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
تحقق اهداف ترانزیتی، الزام است نه انتخاب

گروه اقتصادی: حمل‌ونقل و ترانزیت از مهم‌ترین ارکان و زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صادرات، کسب درآمدهای ارزی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی و تقویت مناسبات بازرگانی و امنیتی با کشورهای منطقه است. موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران، همسایگی با ۱۵ کشور و امکان صادرات و واردات متنوع، توانایی اتصال همسایگان شمالی و کشورهای آسیای مرکزی به همسایگان جنوبی، کشورهای آفریقایی و آب‌های آزاد، جمعیت قابل توجه و تولیدات متنوع همسایگان شمالی از جمله پنبه و غلات و نیاز همسایگان جنوبی به این محصولات، در کنار مزایای ترانزیتی ایران از جمله کوتاهی مسیر، امنیت و ارزانی نسبت به رقبا، همه بیانگر امکان افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت ایران  است.
از سویی در کنار این توانمندی‌ها، استفاده از ابزارهای مدیریت بازاریابی و راهبردی توسط مدیران مربوط با توجه به خواسته‌ها، نیازها و رفع مشکلات مشتریان ترانزیتی کشور جهت افزایش انگیزه مشتریان در انتخاب مسیر ترانزیتی ایران و تدوین راهبردهای کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله گسترش کریدورهای ترانزیتی کشور از طریق تقویت جایگاه کریدور شرق - غرب با اتصال مسیر جاده‌ای و راه‌آهن ایران به چین از طریق کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان، علاوه بر خروج از انحصار ترانزیتی کشورهای ترکمنستان و ازبکستان در آسیای مرکزی، موجب کاهش هزینه‌های ترانزیتی، کاهش مشکلات صادرکنندگان ایرانی در ترانزیت کالا به این کشورها، افزایش سهم ترانزیتی کشور و در نتیجه رشد و توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با کشورهای منطقه خواهد شد.
* تحقق اهداف ترانزیتی در برنامه هفتم اولویت کمیسیون عمران است
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به تشریح اقدامات این کمیسیون در راستای نظارت بر وزارت راه و شهرسازی و دستیابی به اهداف ترانزیتی برنامه هفتم پیشرفت پرداخت و بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و تأمین منابع مالی مناسب تأکید کرد و گفت: مجلس آماده هر گونه همکاری برای تسهیل و تصویب قوانین در رسیدن به اهداف ترانزیتی در اقتصاد است و تحقق اهداف ترانزیتی در برنامه هفتم، انتخاب نیست و برای کشور ضرورت دارد. ایری ادامه داد: در هفته‌های اخیر کمیسیون عمران نشستی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی برگزار کرده است. هدف این نشست بررسی گزارش‌ها و برنامه‌های زمان‌بندی شده وزارتخانه برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل شامل حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای بود. همچنین اعتبارات وزارت راه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه شامل افزایش ترانزیت، توسعه بنادر، سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز، تأکید کرد تحقق این اهداف نیازمند تشکیل ستاد ملی گذر است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی رفع مشکلات و تحقق چشم‌اندازهای خود را منوط به تامین منابع مالی مناسب می‌داند اما بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد برخی اقدامات تنها نیازمند سیاست‌گذاری صحیح است نه سرمایه‌گذاری.
* لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای جذب سرمایه
ایری با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی تأکید کرده است آیین‌نامه‌های اجرایی برخی احکام برنامه هفتم پیشرفت در حوزه حمل‌و‌نقل تدوین شده و بزودی گزارشی در این باره به مجلس ارائه خواهد شد، گفت: «ما معتقدیم وزارت راه و شهرسازی در این دولت و دولت‌های گذشته، بیشتر تمرکز خود را بر جذب منابع دولتی گذاشته و از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دارایی‌های خود به طور مطلوب استفاده نکرده است. به همین دلیل، کمیسیون عمران مجلس از وزیر خواسته است به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشد.
وی همچنین تأکید کرد: با توجه به عقب‌ماندگی‌های فراوان در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، مقرر شده معاونان وزارتخانه‌ها در کمیته‌های تخصصی کمیسیون عمران حاضر شوند تا مسائل را از ابعاد مختلف بررسی کنند؛ سپس موارد مهم و اولویت‌دار در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ مطرح خواهد شد.
نماینده مردم مجلس در پایان افزود: این نشست‌ها و بررسی‌ها نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت توجه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در کشور است. با توجه به نقش حیاتی حمل‌و‌نقل در اقتصاد و توسعه کشور، انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف، اهداف برنامه هفتم توسعه به بهترین شکل ممکن محقق شود. در نهایت نیز ایجاد یک سیستم حمل‌و‌نقل کارآمد و پایدار با همکاری مجلس و دولت می‌تواند به رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک شایانی کند.

Page Generated in 0/0107 sec