printlogo


کد خبر: 294843تاریخ: 1403/8/17 00:00
۲ شب اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت
شکوه شهدای وطن

گروه فرهنگ و هنر: اارکستر سمفونیک تهران که از سال گذشته با رهبری دائمی منوچهر صهبایی روی صحنه می‌رفت، از شهریورماه امسال با رهبران میهمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بر این اساس ارکستر سمفونیک تهران شامگاه سه‌شنبه ۱۵ آبان به رهبری میهمان مازیار یونسی به عنوان رهبر میهمان با اجرای قطعه‌های «مارش ایرانی» اثر یوهان اشتراوس دوم (پسر) آهنگساز اتریشی (که نام کنسرت سمفونیک نیز از این قطعه برگرفته شده است)، «سمفونی شماره ۴ (ایتالیایی)» اثر فیلیکس مندلسون آهنگساز آلمانی، «پاداش سکوت» (موسیقی فیلم) اثر پیمان یزدانیان، «دریاچه قو» (بخش‌های یک، ۲ و 4) اثر پیتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روس، «بارکارول» (از اپرای داستان‌های هافمن) اثر ژاکژاکوب اُفِنباخ آهنگساز آلمانی و «پایکوبی» اثر حسین علیزاده با تنظیم مازیار یونسی اجرا شدند.
مازیار یونسی، رهبر ارکستر تهران پس از حضور اعضای ارکستر در صحنه و پیش از اجرای قطعه‌ها ضمن خوشامدگویی به مخاطبان اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که این افتخار را پیدا کردم تا ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کنم. در بخش اول مارشی را به نام «مارش ایرانی» به آهنگسازی یوهانس اشتراوس اتریشی اجرا می‌کنیم. اشتراوس این اثر را برای هیات ایرانی نوشته که به روسیه رفته است. این آهنگساز آن زمان در روسیه بوده و این مارش را برای هیات ایرانی نوشته است. وی افزود: «مارش ایرانی» از این جهت جالب است که آهنگسازی از یک فرهنگ دیگری، فرهنگ ایرانی را چگونه دیده و توانسته یک مارش را برای یک مناسبت رسمی بنویسد. پس از قطعه «مارش ایرانی» بدون وقفه «سمفونی شماره ۴» مندلسون را اجرا می‌کنیم که به سمفونی ایتالیایی مشهور است. مندلسون آهنگساز آلمانی به ایتالیا سفر کرده بود و مدتی در این کشور بوده و از آثار ایتالیایی برای نوشتن این اثر بهره برده است، این اثر هم از این جهت جالب است که یک آهنگسازی از فرهنگ دیگر به کشور دیگر رفته و از فرهنگ آن کشور برای خلق اثر بهره برده است. امیدوارم شب خوبی برای شما باشد.
* «پاداش سکوت» برای ادای احترام به شهدای وطن
پس از پایان زمان استراحت و حضور اعضای ارکستر در صحنه، رهبر ارکستر طی سخنانی بیان کرد: قطعه بعدی که برای شما اجرا می‌کنیم، قطعه‌ای از پیمان یزدانیان است که در جریان تمرین به دلیل اتفاقی که برای سربازان ارتش افتاد، با ارکستر تصمیم گرفتیم این اثر را اجرا بکنیم. این قطعه برای فیلم «پاداش سکوت» درباره سربازی در 8 سال دفاع‌مقدس است که موسیقی بسیار زیبایی دارد و ما فکر کردیم این قطعه را اجرا و تقدیم کنیم به سربازانی که در ارتش از دست دادیم و تمام کسانی که در تاریخ 6-5 هزار ساله مملکت، از ایران خانم و این سرزمین محافظت کردند که امیدواریم از آن لذت ببرید.
* موسیقی ایرانی در  حال از دست رفتن است
یونسی در ادامه پس از اجرای قطعه «پاداش سکوت» با اشاره به دلیل ارائه توضیحاتی درباره قطعه‌ها اظهار داشت: فکر می‌کنم ارائه توضیحاتی درباره قطعه‌های کنسرت کمک می‌کند تا بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنیم. شرایط نسبت به گذشته بسیار سخت شده است؛ نسبت به ۲۰۰، ۵۰ یا حتی ۲۰ ساله گذشته، یک مقداری گوش دادن حرفه‌ای به موسیقی و شنونده حرفه‌ای بودن موسیقی، در حال فراموشی است. حیف است چون از گوش‌مان بهره‌های خیلی زیادی می‌توانیم ببریم. به عنوان عضو کوچکی در کنار اعضای ارکستر، اکنون قرار است در این بخش «دریاچه قو» (بخش‌های یک، ۲ و 4) اثر پیتر ایلیچ چایکوفسکی را اجرا کنیم. پس از اجرای قطعه «دریاچه قو»، یونسی گفت: قطعه بعدی که برای شما اجرا می‌کنیم قطعه «بارکارول» اثر اُفنباخ است از اپرای داستان‌های هافمن که ملودی و روایت جالبی دارد و آواز عاشقانه است که با ارکستر اجرا می‌کنیم و خواننده آن هم سازها هستند.
بخش پایانی کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعه «پایکوبی» اثر حسین علیزاده اختصاص داشت. رهبر ارکستر پیش از اجرای این قطعه گفت: آخرین قطعه‌ای که اجرا می‌کنیم، قطعه «پایکوبی» از آلبومی به همین نام با آهنگسازی حسین علیزاده در دستگاه چهارگاه است که با همراهی داریوش زرگری نوازنده تنبک در دهه ۷۰ منتشر شده که بسیار اثر جذابی است. 8 سال گذشته این اثر را برای ارکستر زهی تنظیم کردم و باز هم این افتخار را داشتم که آن را برای ارکستر بزرگ تنظیم کنم و اکنون با همکاری اعضای ارکستر این قطعه را اجرا می‌کنیم و امیدوارم از آن لذت ببرید. یونسی افزود: موسیقی ایرانی در حال از دست رفتن است، امیدوارم خودمان هم به فکر حفظ موسیقی ایرانی باشیم. خواهش می‌کنم این موسیقی را جدی بگیرید، موسیقی ایرانی مجموعه‌ای از آواها و نواهاست که پیشینه ناخودآگاه جمعی ما است و هر کدام از دستگاه‌های موسیقی تاریخ و پیشینه‌ای دارند. ابزار دریافت آن هم حس شنوایی ما است که به نظرم باید بیشتر به آن بپردازیم. پس از پایان قطعه‌های کنسرت، قطعه «مارش ایرانی» به عنوان قطعه بیز اجرا شد.
* برداشت و تداعی از دوردست‌ها
امیرعباس ستایشگر، معاون آفرینش‌های بنیاد فرهنگی - هنری رودکی در یادداشتی در دفترچه کنسرت ارکستر ملی ایران نوشته بود: «بدون‌شک، ویژگی مهم اجرای امشب برداشت و تداعی از دوردست‌ها خواهد بود. کارگان (رپرتوار) انتخابی ارکستر، برداشت‌هایی صوتی از سرزمین‌هایی دورتر از مرزهای ذهنی آهنگسازان خود است. «مارش ایرانی» از آهنگسازی اتریشی با نگاهی به استنباط‌های صوتی ایرانی، «سمفونی شماره‌ ۴» از آهنگسازی آلمانی برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ریتم‌های ایتالیایی، «بارکارول» ساخته ذهنی فرانسوی بر متنی آلمانی و... تمام این برداشت‌ها به ما نشان می‌دهد که موسیقی فراتر از مرزها و بر فراز واقعیت‌های قراردادی همچنان می‌تازد.

Page Generated in 0/0057 sec