با آنکه مازوتسوزی نیروگاهها در تهران چند سال است ممنوع شده ولی همچنان با افت دمای هوا، ساکنان تهران و برخی کلانشهرها دوباره با آلودگی هوا مواجه میشوند. طبق گزارشهای موجود بیش از 70 درصد آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی است. این در حالی است که همچنان شاهد تردد هزاران دستگاه خودروی دودزا هستیم و از طرفی اجرای قانون هوای پاک نیز پس از چند سال، خروجی مشهودی نداشته است. بازگشت آلایندهها به کلانشهرها بویژه تهران در حالی است که اخیرا سازمان محیط زیست از ممانعت مصرف سوخت مازوت در ۳ نیروگاه با مصوبه هیات دولت، به منظور تأمین سلامت مردم در نیروگاههای اراک، اصفهان و کرج خبر داد. در این باره مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر پایداری جو در مناطق مرکزی و جنوبی استان، نسبت به افزایش آلودگی هوا در این نقاط هشدار داد و گفت: گروههای حساس از تردد در فضای باز بپرهیزند. حامد یزدی مهر عصر روز گذشته از صدور هشدار زرد آلودگی هوا در نقاطی از استان تهران خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی از اوایل وقت یکشنبه (امروز) تا پایان پیش از ظهر روز سهشنبه (۲۲ آبان) ماندنی خواهد بود. یزدیمهر گفت: با توجه به پیشبینی هواشناسی در مدت مذکور، شاهد افزایش آلایندههای جوی بویژه ذراتPM 2.5 در مرکز و جنوب استان تهران خواهیم بود که طی این مخاطره، عدم وزش باد قابل ملاحظه و پایداری نسبی جو را در روزهای یاد شده بویژه در ساعات عصر و شب تا اوایل صبح خواهیم داشت. مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بیان کرد: طی صدور این هشدار و با توجه به پیشبینی افزایش نسبی آلایندهها و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم، توصیه اکید مدیریت بحران به گروههای حساس بویژه کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماریهای قلبی و تنفسی این است که از ترددهای غیرضروری در مناطق پرتردد شهری خودداری کنند. وی بر ضرورت اجتناب از فعالیتهای ورزشی، پرتحرک و طولانیمدت در فضای باز مناطق پرتردد شهری بویژه در ساعتهای اوج انباشت آلایندهها تاکید و عنوان کرد: مدیریت منابع ثابت و متحرک تولید آلایندههای هوا از اهمیت ویژه برخوردار است و توصیه میشود استفاده از ناوگان عمومی حملونقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد.
سال۹۶ قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما سوال این است چرا همچنان هوا آلوده است. مطالعات نشان میدهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا جان خود را از دست میدهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتیهاست، این عدد در دنیا به ۷ میلیون نفر میرسد. این در حالی است که علاوه بر فعالیت دهها هزار خودروی فرسوده، موتوسیکلتهای تهران بیش از ۸۷ درصد کاربراتوری و فرسوده هستند. آلودگی هوایی که گویا قرار نیست دست از سر ساکنان کلانشهرها بر دارد چرا که طی سالهای متمادی تصمیم گیران و برنامه ریزان نتوانستهاند نسخه شفابخشی برای پاک شدن هوا از آلایندگی بپیچند. آنطور که هرساله با کاهش دمای هوا پایتختنشینان در پی وارونگی هوا همچنان باید با معضل آلودگی هوا دست به گریبان شوند.