موج دوم اکران سیار «بچهزرنگ»
حامد جعفری، تهیهکننده «بچهزرنگ» درباره شروع دوباره اکرانهای سیار این انیمیشن سینمایی گفت: با توجه به درخواستهای مکرر در شهرهای بدون سینما و مدارس در استانها، ما تصمیم گرفتیم اکران سیار انیمیشن «بچه زرنگ» را بویژه در خود مدارس راهاندازی کنیم تا علاقهمندان این انیمیشن، راهی برای تماشای این اثر داشته باشند.
مدیر گروه «هنر پویا» افزود: این اکرانهای سیار با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود و تا شروع اکران آنلاین انیمیشن ادامه دارد.
تهیهکننده «بچه زرنگ» درباره از سرگیری اکران سیار این انیمیشن عنوان کرد: اکرانهای جهانی فیلم همچنان ادامه دارد و تلاش ما این است که بتوانیم همزمان اکران آنلاین را هم شروع کنیم و اکنون با توجه به تقاضای مخاطبان اکران سیار از سر گرفته شده است.
این انیمیشن سال گذشته نخستین دور اکران سیار خود را برگزار کرد. انیمیشن سینمایی «بچهرنگ» سال ۱۴۰۲ عنوان سومین اثر پرمخاطب سال را در رقابت با آثار کمدی به دست آورد.
***
«خط همدلی» به موزه امام علی(ع) رسید
نمایشگاه آثار خوشنویسی «خط همدلی» با حضور و مشارکت ۴۲ استاد و هنرمند خوشنویس جمعه دوم آذر ساعت ۱۵ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح میشود.
۱۰۰ اثر خوشنویسی در این نمایشگاه به منظور حمایت از بیماران اماس روی دیوار میرود که برخی از این آثار از استادان بنام برای نخستین بار به نمایش درمیآید.
علاقهمندان برای بازدید میتوانند تا ۹ آذر از ساعت ۹ تا ۱۷ به موزه هنرهای دینی امام علی واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.
***
ثبت ملی ایستگاه «ماشین دودی»
بنا بر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایستگاه ماشین دودی («گارماشین» که ترجمه فرانسوی ایستگاه است) در تهران، واقع در پارک کوثر (حدفاصل خیابانهای خراسان و یزدی) ثبت ملی شد.
در توضیحات ثبتی این اثر که به شماره ۳۴۲۶۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده، آمده است: «با توجه به اینکه بنای مذکور نشاندهنده بخشی از تاریخ توسعه و تحول حملونقل درونشهری و توسعه ریلی داخل شهری و نخستین راهآهن در ایران محسوب میشود و همچنین بخشی از تاریخ گذار حملونقل از شکل سنتی کاروان به شکل مدرن است، همچنین بنای مذکور یکی از 5 ایستگاه ماشین دودی (ایستگاه شماره ۴) در تهران قدیم بوده و نقطه آغاز تاریخ صنعت ریلی در ایران محسوب میشود، لذا بر اساس معیارهای درجشده، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته میشود».
خط ریلی ماشین دودی - که به دلیل دودی که تولید میکرد به این نام مشهور شد - فاصله ۸ کیلومتری میان تهران و ری را شامل میشد و از سال ۱۲۶۱ شروع به فعالیت کرده بود. این وسیله نقلیه عمومی تا اواسط پهلوی دوم یعنی اوایل دهه ۱۳۴۰ دوام آورد، سپس با توجه به افزایش وسایل نقلیه، به کار خود خاتمه داد.
***
فیلم ایرانی در شانزلیزه پاریس
فیلم «درب» به کارگردانی و نویسندگی سیدهادی محقق و تهیهکنندگی سیدرضا محقق توسط باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» مرکز ایران و فرانسه (CFI) در پاریس به نمایش درخواهد آمد. این اکران ویژه یکشنبه اول دسامبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ آذرماه ۱۴۰۳ در سینما بالزاک خیابان شانزهلیزه پاریس همراه با زیرنویس زبان فرانسه انجام میشود و علاقهمندان فرانسویِ سینمای ایران به تماشای آن خواهند نشست.
پس از نمایش فیلم هم هادی محقق که هم کارگردانی اثر را برعهده دارد و هم در آن ایفای نقش کرده به همراه ژان کلودووآزن نویسنده، مورخ و متخصص ایران سخنرانی و با حاضران در سالن گفتوگو میکنند. «درب» تاکنون در جشنوارههای معتبر بینالمللی مثل جشنواره بینالمللی فیلم بوسان، جشنواره فیلم کاتولیک (کاف در شهر سئول کرهجنوبی) و جشنواره بینالمللی ۳ قاره نانت فرانسه حضور موفق داشته است.
این فیلم همچنین در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و موفق به دریافت دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران شد.
***
«باز ایرانشناسی» روانه بازار شد
کتاب «باز ایرانشناسی؛ گفتارهایی میانرشتهای» اثر سیدهراضیه یاسینی و مجید بهستانی بهتازگی توسط انتشارات بنیاد ایرانشناسی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
مؤلفان و گردآورندگان این اثر میگویند کتاب «باز ایرانشناسی؛ گفتارهایی میانرشتهای» در 13 گفتار، پنجرههایی را به موضوع بازاندیشی در ایرانشناسی میگشاید که هر یک، راه را برای پژوهشهای بعدی هموار کرده و امکان تحقیق و تأمل در مفاهیم «ایران»، «ایرانی» و «ایرانشناسی» از منظر نگاهی درونی و ایرانی را فراهم کردهاند. «ایران» کدام گستره است؟ «ایرانی» کیست؟ «ایرانشناس» که ایران و ایرانی را شناسایی میکند، از کدام نظرگاه بدانها مینگرد؟ و سرانجام آیا مطالعات ایرانشناسانه مستشرقان، در پی انکشاف ماهیت حقیقی ایران و ایرانی بوده یا تصویر «دیگریِ غربیان» را برساخته است؟ این گفتارها برآمده از مطالعات مردمشناسانه، جامعهشناسانه، ارتباطات، علوم سیاسی، تاریخ، ادبیات، فرهنگ و هنر بوده و گذری بر هر یک از مداخل علمی ممکن، برای کنکاش در موضوع داشتهاند.