قطع برق نهتنها باعث کاهش راندمان بخش تولید، خسارت به مردم بابت سوختگی وسایل برقی، فاسد شدن مواد غذایی، ایجاد مشکل در ترددهای شهری به دلیل خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی و... شده است، بلکه مهمتر از آن مشکلات عدیدهای را برای مراکز درمانی و بیمارستانی بویژه بیماران به وجود آورده است؛ پدیدهای که باعث اختلال در فعالیتهای اداری و خدماتی شده تا مردم نسبت به عملکرد دولت در مدیریت تامین برق گلهمند شوند. در این باره معاون درمان وزارت بهداشت بر انجام تمهیدات لازم جهت حل هرگونه مشکل در زمان قطع برق و نوسانات گاز در بیمارستانهای کشور تاکید کرد.
سعید کریمی، در نامهای به رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور بر انجام تمهیدات و اقدامات لازم جهت حل هرگونه مشکل در زمان قطعی برق و نوسانات گاز در بیمارستانها و مراکز درمانی تاکید کرد. وی در این نامه از دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی خواسته است، ضمن اتخاذ تمهیدات لازم در زمینه مقابله با هرگونه مشکل در سطح مراکز درمانی از طریق حوزههای ذیربط ستادی آن دانشگاه و اطلاعرسانی به مراکز درمانی تحت پوشش، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
پیشتر حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، در نامههای جداگانهای به مدیران روابط عمومی وزارت نفت و نیرو از آنان خواسته بود تمهیدات لازم درباره قطع برق و نوسان گاز در سطح کشور، جهت مقابله با هرگونه مشکل در سطح مراکز درمانی اتخاذ شود. همچنین جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: قطعی برق در افزایش تصادفات موثر است؛ امیدواریم روشناییها پایدار باشد و شاهد قطع برق در معابر نباشیم. سردار «حسن مومنی» دیروز در هشتادویکمین کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیکی زمستان که در ستاد پلیس راهور فراجا برگزار شد گفت: قطعی برق باعث افزایش تصادفات در شهرها و جادهها خواهد شد.
وی درباره قطع برق در داخل شهر و بیرون شهر تاکید کرد: قطع برق پدیدهای آسیبزا و در افزایش تصادفات موثر است؛ امیدواریم روشناییها پایدار باشد و شاهد قطع برق در معابر نباشیم. علاوه بر این رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز اخیرا گفت: در صورت قطع برق در تقاطعها، توان و ظرفیت پلیس راهور برای کنترل این محلها باید ۴ برابر شود که این مساله قطعا امکانپذیر نیست. سردار سیدابوالفضل موسویپور در گفتوگویی اعلام کرده بود: قطع برق تقاطعهای شهر تهران مشکلات بسیاری ایجاد میکند؛ چهارراه و تقاطعی که امروز با چند چراغ و نهایتا یک مامور پلیس راهور هدایت و کنترل میشود، در صورت قطع برق چه مشکلاتی در آن ایجاد میشود؟ وی افزود: در صورت از کار افتادن چراغهای راهنمایی و رانندگی به هر دلیلی، در هر چهارراه، ما باید ظرفیت انسانی خود را بیش از ۴ برابر کنیم، زیرا باید در هر چهاراه، ۴ مامور قرار دهیم.
همچنین باید یک مامور نیز علاوه بر آن ۴ نفر، در مرکز تقاطع قرار گیرد تا شرایط را کنترل و مدیریت کند. موسویپور گفت: وقتی چراغهای راهنمایی و رانندگی هوشمند هستند، یک نفر میتواند آن را هدایت کند و نیاز به مامور بیشتر نیست اما اگر چراغها به خاطر قطع برق خاموش شوند، برای کنترل باید توان ما افزایش یابد که این اتفاق عملی نیست.