ریشهکن کردن فقر در کشور نیاز به فرماندهای لایق دارد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر میخواهیم فقر را در ایران ریشهکن کنیم باید در سیستم اداری مانند سیستم نیروهای مسلح به «سلسلهمراتب» تن دهیم؛ آن زمان است که فرماندهای لایق میتواند امور را بر عهده بگیرد.
احمد میدری در مراسم اجلاسیه اندیشهورزی با هدف احصای آسیبها و تهدیدات حوزه کار و تولید و ارائه راهکارهای عملی به منظور برطرف کردن موانع آن، در جمع مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها، مدیران کل تأمین اجتماعی استانها، مسؤولان سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استانها و نخبگان جامعه کار و تولید افزود: بسیج امروز در حوزههای مختلف از کار و تولید گرفته تا بسیج دانشآموزی و دانشجویی، در نقطه به نقطه کشور حضورش احساس میشود. وی تأکید کرد: بسیج تفکری است که خدمت بیتوقع به کشور و مردم را به دنبال دارد. این یکی از رموز پایدار ماندن بسیج است. این خلقیات، فرهنگ و منش که میان بسیجیان است و پاداش کار را از خدا میطلبد و چشم انتظاری از کسی ندارد، یک ریشه فرهنگی دارد که پایداری بسیج را تثبیت کرده است.
میدری در پایان بیان کرد: در سپاه و بسیج یک ویژگی وجود دارد که ما در سیستم اداری خود نداریم، اگر سیستم ما میخواهد بسیجی بماند باید فرهنگ بسیج را نیز به عاریت بگیرد و حفظ کند تا به بهترین شکل به مردم خدمت کند.
***
نظام پرداخت رسمی ارز در یک قدمی تحقق
بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، معاملات بازار ارز تجاری از دیروز آغاز شد و یک ماه پس از ابلاغ آن، لازمالاجرا است؛ بنابراین با ایجاد بسترهای لازم برای معاملات ارز تجاری و گشایش رسمی تالار ارز توافقی از سوی بانک مرکزی و مرکز مبادله ایران، تحقق نظام پرداخت رسمی ارز در کشور بیش از هر زمان دیگری ممکن است.
بانک مرکزی در روزهای گذشته، با هدف تسهیل در فرآیند تامین ارز، طی دستورالعملی اعلام کرد: «از شنبه سوم آذر(دیروز) معاملات بازار ارز تجاری در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز میشود و یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، عملیات آن لازمالاجرا خواهد بود». بر اساس این بخشنامه، تمام صادرکنندگانی که از سامانه نیما برای عرضه ارز خود استفاده نمیکنند، مکلف هستند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارائه دهند.
***
سهم ۸۳ درصدی ۱۱ شرکت در حق بیمه تولیدی
بر اساس گزارش بیمه مرکزی، در 7 ماه نخست امسال ۱۱ شرکت بیمهای 83.1 درصد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه را به خود اختصاص دادهاند. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اخیراً آمار هفتماهه نخست صنعت بیمه در سال ۱۴۰۳ را منتشر کرده که بر اساس آن بیش از 45.3 میلیون فقره بیمهنامه به ارزش 251.3 هزار میلیارد تومان صادر شده که حاکی از رشد 57.7 درصدی در حق بیمه تولیدی و 17.1 درصدی در تعداد خسارات پرداختی طی این بازه زمانی است. خسارت پرداختی همه رشتههای بیمهای در این مدت بالغ بر 121.6 همت برآورد شده که نسبت به هفتماهه اول سال گذشته ۵۶.۸ درصد رشد را نشان میدهد. حق بیمه تولیدی رشتههای بیمه درمان و زندگی به ترتیب با 42.3 و ۱۳ درصد سهم از حق بیمه تولیدی (میزان هزینهکرد) و رشد حق بیمه معادل 89.4 و 71.9 درصد، موجبات رشد 57.7 درصدی حق بیمه تولیدی بازار بیمه را در این مدت فراهم کرده است.
***
کمبودی برای عرضه گوشت قرمز در حوزه دام سنگین نداریم
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر وضع مطلوب جمعیت دام داخلی، از برآورد تولید ۹۲۳ هزار تن گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: برای عرضه گوشت قرمز در حوزه دام سنگین هیچ کمبودی نداریم. محمدابراهیم حسننژاد درباره وضع دامهای داخلی گفت: طبق گزارش مرکز آمار حدود ۶۴ میلیون رأس دام سبک و نزدیک به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سنگین در کشور داریم که نشاندهنده وضعیت مطلوب جمعیت دام کشور است. وی افزود: به دلیل بارشهای اخیر وضعیت جمعیت دام سبک و سنگین مناسب شده و خیلی دچار نقصان در جمعیت دامی کشور نیستیم، زیرا دامداران برای نگهداری طولانیتر دامها و وزنگیری بالاتر دام رغبت بیشتری دارند که این در افزایش تولید گوشت قرمز اثرگذار است، اما در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که کشور دچار خشکسالی شد امکان نگهداری طولانی مدت دام سبک نبود، بنابراین بخشی از دامهای سبک مولد زودهنگام کشتار شدند که همین امر باعث شد بازار گوشت قرمز با نوسان قیمت روبهرو شود. حسننژاد اضافه کرد: برای عرضه گوشت قرمز در حوزه دام سنگین هیچ کمبودی نداریم، اکنون جمعیت دام سنگین مازاد پای کشتار رقم بالایی است که ظرفیت خوبی را در کشور ایجاد کرده است، به طوری که به عنوان یک ذخیره استراتژیک در کشور محسوب میشود.
***
ایران در مسیر تبدیل به هاب ترانزیت منطقهای است
سرپرست مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اوجگیری ترانزیت کالا در کشور، گفت: بازاریابی و ایجاد فرصتهای جدید برای ترانزیت نقش مهمی در این روند ایفا کرده است. امین ترفع گفت: در حال حاضر تجارت با همسایگان کاملا متکی بر حملونقل جادهای از طریق کامیونها است و اما چگونگی عملکرد آنها به نحوه ارتباط دوجانبه با کشور مقابل بستگی دارد. به عنوان مثال، با برخی کشورها ترانشیپ مرزی حاکم است و برخی کامیونهای ایرانی از مرزها عبور میکنند و وارد خاک آن کشور شوند. وی افزود: کامیونهای ایرانی مشکلی برای ورود به ترکیه و ترکمنستان ندارند و ترانزیت هم از قلمرو این ۲ کشور مجاز است اما با کشورهای دیگر مثل افغانستان یا پاکستان، کامیونهای ایرانی حداکثر تا نخستین شهر مرزی مقابل وارد این کشورها شده، بار را تخلیه میکنند و سپس به کشور بازمیگردند.