printlogo


کد خبر: 295566تاریخ: 1403/9/8 00:00
اخبار

فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین»
مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین» تا پایان آذر آثار با موضوع ترور قهرمانان مقاومت در فضای مجازی را دریافت می‌کند.
تاریخ بشر پر است از سلطه‌گری ستمگران و زیاده‌خواهان برای چپاول ثروت سرزمین‌های گوناگون و به بردگی کشیدن مردمان آن سرزمین‌ها. سلطه‌گران برای رسیدن به اهداف خود روش‌های گوناگونی را آزموده و در پیش گرفته‌اند اما مهم‌ترین و معمول‌ترین آنها اعمال خشونت بوده است.
با پیشرفت و گسترش فناوری و پدید آمدن روش‌ها و سلاح‌های نوین، گونه‌ای تازه از خشونت به ‌وجود آمد که دامنه و شدت آن در جهان افزایش یافت. این خشونت نوظهور بتدریج به اقدامات تروریستی انجامید و فرصت‌هایی تازه‌ را پیش روی سلطه‌گران قرار داد تا برای اعمال قدرت، زحمات و تلفات کمتری را تحمل کنند. از نمونه‌های بارز این خشونت نوین می‌توان «بیوتروریسم» را نام برد که سلاحی مؤثر و خاموش در دست ستمگران و جنایتکاران قدرتمند دنیاست. امروز و با رشد چشمگیر فضای مجازی، ابرجنایتکاران نیز گونه‌ای تازه‌تر از ترور را رونمایی کرده و به‌کار گرفته‌اند که استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای اعمال خشونت است. این گونه جدید با نام «تروریسم سایبری» یا «سایبر تروریسم» شناخته می‌شود. نمونه بارز ترور سایبری مسدودسازی صفحات اینستاگرام و توییتر مبارزان آزادی‌خواه و ضدامپریالیسم، و رهبران و شهدای جبهه مقاومت است. حذف حساب کاربری شهید «قاسم سلیمانی» و پست‌های مرتبط با او پس از شهادتش و نیز حذف تصاویر رهبران و شهدای جبهه مقاومت همچون «سیدحسن نصرالله» و «اسماعیل هنیه»، نمونه‌هایی از این ترور به‌شمار می‌آید. هدف نظام سلطه از این کار، کاهش اثرگذاری پیام مقاومت و جلوگیری از انتشار آن در سطح جهان و همراه شدن آزادگان جهان با این جریان ظلم‌ستیز است. مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین»، بستری است که اقدامات نظام سلطه در پیشبرد اهداف شیطانی‌اش را بازنمایی و بازگویی می‌کند. موضوع بخش پوستر، «ترور آنلاین» و ترور قهرمانان مقاومت در فضای مجازی است. همچنین موضوع بخش کارتون، «سیاست‌های محتوایی درتضاد با آزادی بیان: اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک سانسورچیان دنیای دیجیتال‌اند!» است.
***
«حسینیه بهشت» در شبکه 2 برپا می‌شود
همزمان با ایام سوگواری شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، «حسینیه بهشت» حوالی ساعت ۲۲ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. به گزارش فارس، هدف این برنامه ترویج روضه‌های خانگی و مجالس ساده و بی‌ریا برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. شیخ اسماعیل رمضانی سخنران این هیات است و پیرغلامان، مداحان و شاعران اهل بیت علیهم‌السلام و جمعی از مخاطبان در آن حضور خواهند داشت. «حسینیه بهشت» که در ۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به همت گروه معارف شبکه 2 سیما و به تهیه کنندگی علیرضا کاردان امین و کارگردانی محمدحسام مدنی تهیه و تولید شده است، از دوشنبه ۱۲ آذر تا جمعه ۱۶ آذر حوالی ساعت ۲۲ میزبان مخاطبان شبکه 2 سیماست.
***
مستندهای نیمه بلند بین‌الملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
اسامی ۹ فیلم مستند نیمه‌بلند بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد. ۹ فیلم از کشورهای یونان، لهستان، سوریه، بلژیک، ارمنستان، روسیه، فرانسه و قطر در این بخش روی پرده می‌روند.
«بیرون خانه‌ام» به کارگردانی نینا الکساندراکی و الفتئوریوس پاناییوتو، «ناگفته» به کارگردانی ماسیژ آدامک، «سُل» به کارگردانی زهرا البودی، «مادرخوانده» به کارگردانی مارزنا سوآ، «باغ دیوید» به کارگردانی گاروش قازاریان، «خداحافظ دنیای شگفت‌انگیز من» به کارگردانی یو یوستبرن، «خطای سیستم» به کارگردانی کلودیا برشادسکیا، «سرسره و سیم‌های خاردار» به کارگردانی سلیم بنزقیا و ناومی نینین و «تا دم مرگ» به کارگردانی غنی عبود، فیلم‌های مستند نیمه‌بلند بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.
***
دبیر پیشین جایزه ادبی جلال:
زنگ خطر داستان کوتاه در جایزه جلال به صدا درآمده است
دبیر پیشین جایزه ادبی جلال در میزگرد بررسی اعتبار این جایزه گفت: در ۹ دوره گذشته جایزه جلال که بخش داستان کوتاه اضافه شده است، فقط یک دوره برگزیده مشترک داشت و 8 دوره دیگر فقط شایسته تقدیر و شایسته تجلیل بودند. این اتفاق، زنگ خطر است.
وجیهه سامانی درباره وضعیت جریان ادبی کشور در حوزه داستان کوتاه اظهار داشت: یکی از کاربردهای جوایز ادبی آسیب‌شناسی جریان ادبی است و الان به نقطه‌ نامطلوبی رسیده‌ایم که دست‌مان در داستان کوتاه خالی است، با اینکه داستان کوتاه از اهمیت بالایی برخوردار است و به نوعی مادر و خاستگاه رمان محسوب می‌شود و داستان‌ها از لحاظ فرم و تکنیک یا محتوا دچار ضعف‌های عمده‌اند. وی افزود: چرا جشنواره‌ها و جوایز توسط سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و متولیان امر در نهادهای مربوطه، رصد و پیگیری نمی‌شود و جریان ادبی کشور را آسیب‌شناسی نمی‌کنند که گزارش بدهند. مثلا چرا در رمان وضعیت به این شکل است که در معتبرترین جایزه ادبی کشور برگزیده نهایی نداریم و دست داوران بعضا آنقدر خالی است که نمی‌توانند با قدرت و متفق‌القول روی اثری فاخر و قوی اجماع کنند؟یا چرا در داستان کوتاه رو به افول هستیم؟

Page Generated in 0/0061 sec