printlogo


کد خبر: 295908تاریخ: 1403/9/20 00:00
50 هزار نفر قربانی آلودگی هوا در سال

تداوم آلودگی هوا نه‌تنها خسارات مالی زیادی را به بار می‌آورد، بلکه باعث می‌شود سالانه حدود 50 هزار نفر در کشور بر اثر تنفس در هوای ناسالم جان خود را از دست بدهند. در حالی که قرار بود آلودگی هوایی با اجرای قانون هوای پاک بتدریج مهار شود ولی متاسفانه هر سال با افت دمای هوا شاهد این معضل هستیم؛ پدیده‌ای که گویا پایان ندارد و همچنان تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان قلمداد می‌شود به طوری که وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد: سالی حدود ۵۰ هزار نفر جان‌شان را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند و این هزینه انسانی آلودگی هواست. همچنین  معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به خسارت ۱۲ میلیارد دلاری آلودگی هوا به کشور، از مرگ سالانه ۷۰۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا خبر داد. 
علیرضا رئیسی  دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا اظهار کرد: از سال 1395 تا سال 1402 به طور میانگین 15 درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب و پاک قرار داشته است. در کشور ما 30 تا 35 هزار مرگ در سال به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد. همچنین در شهر تهران سالانه 7 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم. وی در ادامه افزود: در کشور ما 14 درصد مرگ‌ها ناشی از سکته‌ قلبی، 14 درصد به علت سرطان ریه و 11 درصد به دلیل بیماری‌های مزمن انسدادی ریه بناشی از آلودگی هواست. رئیسی همچنین افزود: سال گذشته حدود 12 میلیارد دلار هزینه ناشی از خسارات آلودگی هوا در کشور بود. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: 23 دستگاه در آلودگی هوا نقش دارند که 11 دستگاه، نقش کلیدی دارند و 174 تکلیف نیز بر عهده این سازمان‌ها و دستگاه‌هاست. به گفته وی، 60 درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل‌و‌نقل موتوری است. 
وی با بیان اینکه میزان آلاینده‌های موجود در هوای کشور از استاندارد جهانی بالاتر است، افزود: تنفس در هوای آلوده سبب بیماری، از کار افتادگی و مرگ می‌شود. رئیسی خاطرنشان کرد: وضعیت هوای ناپاک و آلوده بسیاری از مسائل را تحت تأثیر قرار داده و موضوع مهمی به شمار می‌رود. ما به عنوان متولی سلامت مردم پیگیر این هستیم وظایفی را که بر عهده دستگاه‌ها قرار داده شده مطالبه و اهمیت موضوع را تبیین کنیم اما متأسفانه قانون هوای پاک که به منظور بهبود کیفیت هوا وضع شده در کشور بخوبی اجرا نمی‌شود.
* انتقاد از خودروهای داخلی
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین ضمن اشاره به بالا بودن میزان مصرف سوخت در خودروهای داخلی و تأثیر آن بر افزایش تولید آلاینده‌ها گفت: ما با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها مخالف هستیم. 
رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره نظر وزارت بهداشت نسبت به مازوت‌سوزی و میزان موفقیت اجرای قانون هوای پاک گفت: چندی پیش رئیس‌جمهور دستور داد که مازوت‌سوزی، بویژه در شهرهایی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، متوقف شود و این اقدام از نظر ما در حوزه سلامت قابل حمایت است. وی افزود: بنده به عنوان مسؤول در حوزه سلامت، ترجیح می‌دهم چراغ‌های منزلم خاموش باشد اما سلامت من حفظ شود. البته ما مخالف خاموشی دائمی نیستیم و نباید قطع برق و آب در رفاه مردم خللی ایجاد کند؛ با این حال، مازوت‌سوزی و تولید انرژی به بهای آسیب به سلامت مردم را نمی‌پسندیم و با آن مخالفیم. 
رئیسی با تأکید بر لزوم اجرای قانون هوای پاک گفت: برای سالم‌سازی هوا، افزایش زیرساخت‌های سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بسیار مهم است، چرا که 60 درصد آلودگی هوا به دلیل سیستم حمل‌و‌نقل موتوری است. در حال حاضر، حدود 12 میلیون دستگاه موتوسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد، 11 میلیون موتور، یعنی بیش از 90 درصد فرسوده هستند و تنها 6 هزار موتوسیکلت معاینه فنی دارند. همچنین حدود 13 تا 14 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که 2.5 میلیون دستگاه فرسوده هستند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی گفت: در حال حاضر برای خرید خودروی بی‌کیفیت در کشور هزینه زیادی می‌پردازیم و از سوی دیگر متحمل عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شویم، چراکه این خودروها مصرف سوخت بالاتری دارند و در نتیجه آلایندگی بیشتری تولید می‌کنند. 
وی با اشاره به وجود 27 میلیون وسیله نقلیه با مشکلات فنی و فرسوده گفت: از این تعداد، تنها 440 هزار دستگاه از رده خارج شده‌اند و 98.4 درصد خودروها همچنان در رده استفاده قرار دارند که این موضوع نشان‌دهنده عدم اجرای کامل قانون هوای پاک است.

Page Generated in 0/0071 sec