خاموشیهای اخیر علاوه بر ایجاد ترافیک به دلیل خاموش بودن برخی چراغهای راهنمایی، مشکلات و مصائب دیگری چون افزایش میزان تصادفات را نیز در پی دارد به طوری که رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفته است با خاموشی معابر برای جبران ناترازی انرژی، شاهد افزایش تصادفات سنگین و در پی آن تحمیل هزینههای سنگین بر اقتصاد کشور هستیم. سرهنگ مصطفی زینیوند در توضیح بیشتر گفت: قطعی برق چراغ راهنمایی تقاطعات و همچنین اعمال طرح خاموشی در معابر بزرگراهی در شب و ساعات تاریکی هوا، علاوه بر تشدید بینظمی ترافیک، موجب افزایش تصاعدی آمار تصادفات و تشدید خسارات جانی و مالی وارده به حادثهدیدگان میشود. وی با اشاره به اینکه روشنایی معابر یکی از حقوق عامه است، افزود: با توجه به اینکه برابر تحلیلهای انجام شده، بزرگراههای شهر تهران ۶۱ درصد تصادفات فوتی ۸ ماهه امسال این شهر را به خود اختصاص دادهاند و ۵۷ درصد این تصادفات نیز در شب و ساعات تاریکی هوا به وقوع پیوسته است، لذا با در نظر گرفتن هزینههای اقتصادی هر فوتی سوانح رانندگی برای کشور (بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال)، تبعات و هزینههای کاهش ایمنی با اجرای طرح خاموشی معابر (جهت جبران ناترازی انرژی)، قابل توجه و تأمل است و ضروری است مدیریت مصرف انرژی به روشهای دیگری برنامهریزی شود تا کمترین تبعات منفی را برای ایمنی تردد شهروندان در پی داشته باشد.
رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از آنجا که قیمتگذاری و ایجاد محدودیتهای مصرف، از جمله راهکارهایی است که به منظور جبران ناترازی انرژی وضع و اجرایی شده و طرح خاموشی و قطع برق معابر نیز در قالب این اقدامات انجام میشود و به دلیل اینکه حجم بالایی از سفرهای ساعات اوج ترافیک شامگاهی، سفرهای بازگشت شهروندان به خانه است و به دلیل خستگی رانندگان، زمان عکسالعمل طبیعی این طیف از کاربران ترافیک از 0.5 ثانیه به حدود 2.5 ثانیه افزایش مییابد، لذا اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی سبب عدم رؤیت بموقع مخاطرات راه میشود و این طرح بسیار خطرآفرین است. زینیوند گفت: بدون شک یکی از مهمترین عوامل ارائه سطح سرویس مطلوب و ایمن برای رانندگان، روشنایی معابر و آشکارسازی موانع متحرک از قبیل «وسایل نقلیه عبوری و عابران پیاده» و همچنین موانع ثابت خطرآفرین واقع در میانه یا حاشیه راهها از جمله «پایه پلهای عابر پیاده یا پلهای غیرهمسطح، پایه تابلوها، تیرهای برق، درختان و...» است تا رانندگان بتوانند در فاصله مناسب و بدون دریافت شوک ناشی از رؤیت دیرهنگام خطر، واکنش و عکسالعمل مناسب را از خود نشان داده و بدون برهم زدن نظم ترافیک و ایجاد خطر برای خود و دیگران، به مسیرشان ادامه دهند. وی افزود: علاوه بر اینکه با قطعی برق تقاطعات بویژه در ساعات تاریکی هوا که موجب افزایش بینظمی ترافیک و کاهش ایمنی تردد شهروندان خواهد شد بشدت مخالفیم، با اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی هم به همان میزان مخالف هستیم. باید دقت کرد معابر بزرگراهی، زیرساخت جابهجایی سریع وسایل نقلیه بوده و باید در بالاترین سطح از تمهیدات ایمنی، به رانندگان ارائه سرویس کنند.