بر اساس تعریفهای جدید از سواد، دیگر تنها خواندن و نوشتن به معنای باسوادی نیست. نهضت سوادآموزی ضمن ادامه فعالیت خود در آموزش خواندن و نوشتن، با رویکردی جدید به دنبال مهارتآموزی سوادآموزان و ارتقای سطح کیفی سوادآموزان همراه با کسب مهارت است. در این باره رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: آنچه امروز جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی به آن نیاز دارد، کسب مهارتهایی برای حل مشکلات است. عبدالرضا فولادوندراد روز گذشته در نشستی خبری که با موضوع تبیین برنامههای هفته نهضت سوادآموزی برگزار شد، در تحلیل ۴۵ سال گذشته این سازمان گفت: از سال ۱۹۱۵ تاکنون، یونسکو ۴ تعریف از سواد ارائه کرده است. نخستین تعریف سواد توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری بود؛ چیزی که ما در ۴۵ سال گذشته بر آن ایستادیم. تعریف دوم، آشنایی با زبان خارجه و کاربرد آن بوده است، در تعریف سوم ۱۲ مهارت به تعریف سواد اضافه شد. بنا بر تعریف سوم، کسی سواد دارد که ۱۲ مهارت را داشته باشد. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه افزود: در تعریف چهارم سواد، کسی باسواد است که با استفاده از آن ۱۲ مهارت بتواند در خود تغییری ایجاد کند. وی با بیان اینکه درصد باسوادی کشور از 47.5 درصد در سال ۵۵ به ۹۷ درصد رسیده است، گفت: میزان سواد خانمها بعد از انقلاب به نسبت قبل از انقلاب رشد 2.5 برابری داشته است. درصد سواد در روستاها رشد چشمگیری داشته است. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: در ۴۵ سال گذشته سازمان نهضت سوادآموزی در زندانها و ندامتگاهها کلاسهای سوادآموزی برگزار کرده است. جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان توسط نهضت، سواد را فرا گرفتند. همچنین در پادگانها فعالیت داشتیم و یا اتباع خارجی را آموزش دادیم. وی با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیون نفر در ۴۵ سال گذشته توسط سازمان نهضت سوادآموزی باسواد شدند، گفت: جمعیت هدف سازمان نهضت سوادآموزی که افراد در سنین ۱۰ تا ۴۵ سال است نیازهای واقعی دارند. بر اساس تعریفهای جدید از سواد دیگر تنها خواندن و نوشتن معنای باسوادی نیست؛ اینکه بتوانیم مهارتهایی را برای حل مشکلات زندگی خود فرا بگیریم معنای جدید سواد است. آنچه امروز جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی به آن نیاز دارد کسب مهارتهایی برای حل مشکلات است. وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به آموزشوپرورش تکلیف شد اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی را که در سال ۶۳ نوشته شده بود را بازنگری کند، اظهار کرد: این بازنگری را انجام دادهایم و در مراحل پایانی است که برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهیم کرد. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: با تصویب این اساسنامه، ماموریت جدیدی به ماموریت گذشته سازمان نهضت سوادآموزی اضافه خواهد شد و ما مکلف هستیم آن ماموریت را به عنوان اولویت اول کاریمان پیگیری کنیم. سازمان نهضت سوادآموزی و آموزش عمومی بزرگسالان، سازمانی آموزشی و فرهنگی وابسته به وزارت آموزشوپرورش خواهد شد که به صورت هیات امنایی و بر اساس مقررات این اساسنامه اداره میشود.