میلاد جلیلزاده، خبرنگار: چند خانواده خیلی فقیر که ظاهرا تا به حال هر نوع تلاششان برای بیرون آمدن از این وضعیت ناکام بوده، در محوطه یک گاراژ متروکه زندگی میکنند. یکی از کسانی که در این گاراژ زندگی میکند، پیرمردی است که برنده یک جایزه بزرگ میشود اما مساله این است که آیا تا روز دریافت جایزه زنده میماند یا نه. حالا باقی آدمهای آن گاراژ، بویژه ۲ نفر به نامهای برات و پرویز، باید همه تلاششان را بکنند تا این پیرمرد زنده بماند. قضیه این است که غیر از حس انساندوستی و صحبتهایی از این دست، منافع این افراد هم به زنده ماندن این پیرمرد گره خورده است. دکتر معالج به آنها میگوید اگر میخواهید این آدم بیشتر دوام بیاورد، باید سعی کنید شادش کنید و باعث شوید دلش خوش باشد. این خلاصهای است از داستان فیلم «هفتاد - سی»، نخستین فیلم بهرام افشاری در سینما که خودش هم یکی از نقشهای اصلی آن را بازی کرده و مقابل هوتن شکیبا قرار گرفته تا زوج «برات - پرویز» شکل بگیرد. الهه حصاری، صدف اســپهبدی، حســین پاکدل، مهدی حسینینیا، سیاوش طهمورث، ناهید مسلمی و لادن ژاوهوند از دیگر بازیگران فیلم هستند و تهیهکننده کار هم ابراهیم عامریان است؛ موفقترین تهیهکننده تجاری سینمای ایران در 7 سال اخیر که فیلمهایی مثل سهگانه «تگزاس»، «دینامیت»، «انفرادی» و فیلم رکوردشکن نقدینگی گیشه در تاریخ سینمای ایران، یعنی «فسیل» را با بازی بهرام افشاری تهیه کرده است. بهرام افشاری که سالهاست به عنوان بازیگر، در پروژههای مختلف تلویزیونی و سینمایی حضور دارد، حالا در نقطه اوج محبوبیت تجاری قرار دارد و شاید همین قضیه برایش امکان ورود به عرصه کارگردانی را فراهم کرده باشد. طرح اصلی این قصه برای خود بهرام افشاری بود اما فیلمنامه را حمزه صالحی نوشته و نتیجه کار فیلمی از آب درآمده که در بعضی فرازها به تلفیقی از تراژدی فقر با موقعیتهای کمیک تبدیل شده و بهعلاوه بهرام افشاری هم در آن فرصت این را پیدا کرده که با چهره و گریم متفاوتی نسبت به باقی کارهای سینمایی و تلویزیونیاش جلوی دوربین حضور داشته باشد. «هفتاد - سی» در شرایطی که باید با ۲ فیلم «زودپز» و «صبحانه با زرافهها»، آثاری از رامبد جوان و سروش صحت، برای فروش رقابت میکرد، از 7 آذرماه در ۶۱۷ سالن سینمایی روی پرده رفت و در همان ۳ روز اول ۲۳ میلیارد تومان فروخت. در ادامه و به مرور سالنهای این فیلم بیشتر هم شد و در حال نزدیک شدن به عدد ۶۸۰ سالن است. از هفتم آذرماه تاکنون این فیلم حدود ۳۷ هزار سانس داشته که آن را تا لحظه تنظیم این گزارش به بالای ۱۶۰ میلیارد تومان فروش رسانده است. اینکه کمدیها سالنهای بیشتری بگیرند، تبلیغات بهتری داشته باشند و اساسا از آنجا که سالهاست چرخه تولید کاملا به نفعشان چیده شده، اصطلاحا پاخور سینما متعلق به آنها باشد و عادت بلیت خریدن و به سالن رفتن فقط در طیفی از مخاطبان باقی مانده باشد که این نوع فیلمها را میپسندند، اتفاق جدیدی نیست و دربارهاش کم صحبت نمیشود اما یک نکته ویژه درباره «هفتاد - سی» این است که علاوه بر کمدی بودن، یک درونمایه اجتماعی هم دارد و حتی حدود ۳۰ دقیقه از آن به واقع تلخ و گزنده است. در همین سالهایی که کمدی سلطان بلامنازع گیشههای سینمای ایران بود و مخاطبانی که این تیپ فیلمها را میپسندیدهاند، تبدیل به تنها مخاطبانی شدند که هنوز سینما میرفتند هم بارها با شکست قطعی کمدیهایی در گیشه مواجه بودیم که حتی ستارگان مشهوری در فهرست بازیگرانشان داشتند. بهطور مثال «سال گربه» که بلافاصله بعد از رکوردشکنی «فسیل» روی پرده رفت و ۶۵۵ سالن و حدود ۳۵ هزار سانس تا به حال داشته، بهرغم بازی بهرام افشاری در آن که ستاره اصلی فسیل هم بود، در نهایت نتوانست سقف فروش ۶۵ میلیارد تومان را پر کند، در حالی که «هفتاد - سی» تا به حال به رتبه چهارمین فیلم پرفروش سال رسیده و ممکن است با ادامه اکرانش «تمساح خونی»، «زودپز» و «تگزاس۳» را هم پشت سر بگذارد و به رتبه اول سال 1403 برسد. اینکه حتی در میان مخاطبان دستچین شده کمدیپسند سینمای ایران هم یک کمدی با تم اجتماعی و فرازهایی تلخ و گزنده به چنین فروشی برسد، در خودش پیامهای ویژهای دارد. مردمی که مخاطب عادی سینما هستند ممکن است در این شرایط سخت اجتماعی به آثاری که مأیوسانه باشند و در نتیجهگیری نهاییشان هیچ امیدی نشود دید علاقهای نداشته باشند اما از آنسو فیلمهایی که بیش از حد سرخوشانه هستند و حتی وجود این مسائل و دغدغهها را به روی خودشان نمیآورند هم نخواهند توانست گیرایی لازم را پیدا کنند. نکته دیگری که درباره «هفتاد - سی» جلب توجه میکند حضور بهرام افشاری در مقام کارگردان و البته طراح اصلی ایده فیلمنامه است. چه ارزیابیها از این فیلم مثبت باشد و چه نه، نمیشود انکار کرد که با اثری فراتر از توقعاتی که از هنرپیشهای مثل بهرام افشاری وجود داشت مواجه شدیم. روزگاری بود که کمدینهای تلویزیونی از آیتمها و اجرای برنامههای عصرانه و شبانه کمکم به سمت کارگردانی سریالهای طنز ۹۰ شبی میرفتند و در آنها مسائل روز اجتماعی را هم طرح میکردند اما حالا مدتها از زمانی میگذرد که تولید چنین آثاری متوقف شده است. در این شرایط خیلی از این کمدینها به سمت تولید آثار سینمایی رفتند. همین امسال چند مورد از فیلمهایی که روی پرده رفت، به کارگردانی همین کمدینهای سابقا تلویزیونی بود؛ رامبد جوان، سروش صحت، جواد عزتی، مهران مدیری و حالا بهرام افشاری. در ادامه مروری داشتهایم بر فهرست بازیگران کمدی تلویزیون که به تولید آثار بلند سینمایی روی آوردهاند.