printlogo


کد خبر: 296577تاریخ: 1403/10/10 00:00
2 حادثه در کمتر از 24 ساعت برای بوئینگ 737 سری 800 در کره‌جنوبی و نروژ به خاطر نقص در چرخ‌ها
بوئینگ روی دور حادثه

گروه بین‌الملل: پس از سقوط هواپیمای شرکت آزال هواپیمایی جمهوری آذربایجان طی روزهای گذشته که خطای سامانه‌های پدافندی روسیه به صورت رسمی علت اصلی آن عنوان شد، دور بدشانسی هواپیماها و شرکت‌های هواپیمایی آغاز شده است؛ سوانحی هوایی که به شکل سریالی این روزها افزایش یافته و به صدر اخبار بین‌المللی رفته است. پس از جنجال سیاسی هواپیمای آذربایجان که در قزاقستان سقوط کرد، چندین مورد سانحه هوایی دیگر در کشورهای مختلف جهان گزارش شده است. سقوط یک فروند هواپیمای سبک در راس‌الخیمه امارات عربی متحده و نقص فنی هنگام فرود یک فروند هواپیمای ایرکانادا، از جمله سوانح هوایی روزهای گذشته بودند که تلفاتی نیز برجا گذاشتند. اما بیشترین تلفات سوانح هوایی طی روزهای گذشته روز یکشنبه رقم خورد. ساعت 9 صبح به وقت محلی هواپیمای بوئینگ 737-800 شرکت هواپیمایی ججو ایر کره‌جنوبی که از مبدأ بانکوک به مقصد موان در حرکت بود، هنگام فرود در فرودگاه این شهر از باند منحرف شد و با حصار فرودگاه برخورد کرد و آتش گرفت. در این پرواز 175 مسافر و 6 خدمه پرواز حضور داشتند که به غیر از ۲ نفر مابقی آنها بر اثر شدت برخورد با حصار فرودگاه و انفجار هواپیما جان باختند. طبق گمانه‌زنی‌ها و گزارشات اولیه، علت اصلی این سانحه هوایی فعال نشدن چرخ‌های فرود هواپیما بوده است که خلبان را مجبور به اجرای فرود شکمی کرد. با این حال، سرعت بالای هواپیما در زمان فرود باعث شد کنترل آن از دست رفته و از باند خارج شود و به دیوار فرودگاه برخورد کند. بررسی‌های دقیق‌تر برای تعیین علت اصلی این حادثه همچنان در حال انجام است. پیش از این نیز در روزهای گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 شرکت KLM به هنگام فرود در اسلو، پایتخت نروژ دچار نقص هیدرولیک شده بود. 
این هواپیما حین فرود هواپیما از باند فرودگاه روی چمن‌های نرم سر خورد. به نوشته رسانه‌های محلی، در این سانحه  به کسی آسیب نرسید و مسافران تخلیه شدند. هواپیمای ایرکانادا نیز به دلیل خرابی چرخ فرود دچار نقص فنی شده بود و یکی از چرخ‌های این هواپیما برای فرود روی باند باز نشده بود. در نگاه نخست به نظر می‌رسد نقص فنی هواپیماهای بوئینگ 737-800 علت اصلی این سوانح سریالی هوایی باشد. 
برخی مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند برخورد هواپیما با پرندگان ممکن است علت نقص در قسمت چرخ‌های هواپیما بوده باشد. هواپیمای سانحه‌دیده متعلق به شرکت هواپیمایی ججو ایر است. این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان این سانحه اعلام کرد صرف‌نظر از علت وقوع حادثه، از مسافران و خانواده‌های آنها به دلیل بروز این سانحه عذرخواهی می‌کند. این حادثه نخستین سانحه مرگبار در تاریخ شرکت هوایی ججو محسوب می‌شود. 
این شرکت یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی ارزان کره‌جنوبی محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۵ میلادی تاسیس شده است. سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی ججو با ۱۸۱ سرنشین از مرگبارترین سوانح هوایی در تاریخ کره‌جنوبی نیز محسوب می‌شود. پیش از این در حادثه سقوط هواپیمای شرکت هوایی کره در شهر گوام در سال ۱۹۹۷ میلادی تمام ۲۲۸ سرنشین جان خود را از دست دادند. 
شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با قربانیان این سانحه اعلام کرد به منظور بررسی دقیق علت حادثه با شرکت ججو ایر در تماس است. وزارت حمل‌و‌نقل کره‌جنوبی نیز پس از پیدا شدن هر ۲ جعبه سیاه این هواپیما روز گذشته اعلام کرد واحد تحقیقات این کشور از اطلاعات ۲ جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده محافظت می‌کند. به گفته مقامات این کشور، تحقیقات درباره پروازهای تجاری می‌تواند بین 6 ماه تا 3 سال طول بکشد. مقامات کره‌جنوبی اظهار کردند با توجه به اینکه این هواپیما خارج از کره‌جنوبی تولید شده است، بازرسان باید با سازندگان قطعات اصلی هواپیما مشورت کنند که ممکن است به این معنا باشد تکمیل تحقیقات زمان زیادی خواهد برد. 
سوانح سریالی برای هواپیماهای شرکت بوئینگ در اقصی نقاط دنیا و همچنین ساقط شدن هواپیمای جمهوری آذربایجان، توجه رسانه‌های دنیا را به حوادث و سوانح هوایی متمرکز کرده است و به نظر می‌رسد حساسیت‌ها درباره سانحه هوایی کره‌جنوبی و پرواز شرکت ججو ایر با توجه به تعداد بالای تلفات و قربانیان آن افزایش یافته و به همین دلیل بررسی‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است. 
بنابراین تا اعلام نتیجه قطعی از سوی مقامات کره‌جنوبی و بررسی چرایی نقص فنی هواپیما در هنگام فرود، گمانه‌زنی‌ها ادامه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0083 sec