معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا درباره رقابتهای خودویرانگر نوجوانان در فضای مجازی هشدار داد. سردار سعید منتظرالمهدی درباره شرطبندی در یادداشتی با تاکید بر اینکه این رقابتهای خودویرانگر از رفتارهای غلطی است که نباید بگذاریم تبدیل به مد و الگوی ناخوشایند شود، گفت: آن هنگام که نوجوانان و جوانان به تلافی توهین و اعاده حیثیت دست به اقدام فیزیکی زده و با سلاحهای سرد و گرم به دنبال انتقامجویی هستند، فجایعی بسیار دردناک رقم میخورد. به گفته وی، نوجوانی دورانی عجیب و پرالتهاب است که با نوعی سردرگمی توام با پرخاش، طغیان و خشونت همراه است؛ برخی از این رفتارهای پرخطر ریشه در خانواده و گروه همسالان دارد و برخی نیز نتیجه بازیهای خشن رایانهای، فیلمهای ماهوارهای و استفاده نامناسب از فضای مجازی است؛ این کنشهای پرخطر دوران نوجوانی در برخی موارد به بروز فاجعه منتهی میشود. سخنگوی فراجا تاکید کرد: یکی از آسیبهای این دوران میتواند ورود به انواع رقابتها چون شرطبندی در فضای حقیقی و مجازی باشد. برخی به دلیل اعتماد به نفس کاذب و بالا، برخی به دلیل عدم کنترل و مدیریت خشم اقدام به رقابت میکنند که سرانجامی جز پشیمانی ندارد. سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان به اقتضای سن آنها بالاست، افزود: مهارتهای ارتباطی آنان گاهی ضعیف و ادراکشان از خودکارآمدی (ادراک مهارتها و تواناییهای اجتماعی) تا حدی پایین است و رفتارهای تهاجمی آنها افزایش مییابد. وی اظهار داشت: برخی از این رفتارهای خارج از قاعده و عرف ناشی از تفکر انتقادی آنها نسبت به دنیای اطرافشان؛ برخی از روی هیجانات غیرقابل کنترل دوران بلوغ، بعضی هم تربیتهای ناصحیح ۳ ضلع خانواده، مدرسه و جامعه است. نوجوانان نمیدانند انواع رقابتهای عشقی، قدرتنمایی، حتی دوئل بر سر بازیهای آنلاین به نتایج دلخواه آنها ختم نمیشود. این مقام انتظامی یادآور شد: بدون هرگونه ابراز حرفهای شعاری، «کودکان و نوجوانان» آیندهسازان هر جامعه هستند و از سوی دیگر هر کودک و نوجوانی بالقوه در معرض ارتکاب جرم است که جرم ناخواسته رخداده میتواند لحظات طلایی دوران رشد وی را تیره و تار کند؛ عاقبت این رقابتهای خشمگین به وقوع انواع جرم (قتل، سرقت، مواد مخدر، اعتیاد و مواردی از این دست) منجر میشود. سردار منتظرالمهدی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت سیاستگذاری صحیح توسط نهادهای متولی و افزایش آموزشهای لازم در جامعه، خانوادهها نیز باید به شرایط کودکان و نوجوانان خود توجه ویژه داشته باشند و مشاورههای فردی و خانوادگی، بهکارگیری تکنیکهای آرامش، تغییر در قوانین خانه و خانواده دنبال شود. به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا، نباید از تدوین برنامهها و انجام آموزشهایی در جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر و افزایش مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی نوجوانان و دانشآموزان غفلت شود. این سرمایه عظیم نیاز دارد تا از دردسرهای رایج و شناخته شده دوری کرده و هر چه بیشتر مهارتهای اجتماعی لازم را بیاموزد.