printlogo


کد خبر: 297764تاریخ: 1403/10/18 00:00
مرگ سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات

در حالی سالانه بیش از 20 هزار نفر از هموطنان‌مان متاسفانه بر اثر وقوع تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند که به گفته کارشناسان، این معضل تاثیر بسزایی بر رشد جمعیت کشور بر جا می‌گذارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای گفت: باید خودروسازان را به ‌عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت. علیرضا رئیسی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای برخی مسؤولان است، اظهار کرد: هنوز دغدغه اصلی و اولویت اول مسؤولان توجه به رشد جمعیت نیست، در حالی که وقتی به پیامدهای آن فکر کنیم، متوجه می‌شویم اولویت اول و اصلی ایران، جمعیت است. وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به‌تنهایی قادر به حل معضل جمعیت نیست، گفت: سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که سهم قابل‌ توجهی از این قربانیان، جوانان مولد هستند؛ وضعیت جاده‌ها، فرهنگ رانندگی و اینکه کیفیت خودروها باید بهتر شود. خودرو هم باعث مرگ‌ومیر جوان‌ها در جاده‌ها می‌شود و هم به‌دلیل نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می‌کند، بنابراین باید خودروسازان را به‌عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت. رئیسی تصریح کرد: خودروسازان با ما جلسه‌ای برای بهبود وضعیت خودرو نمی‌گذارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی با آنها داشته است و کسی حریف خودروسازان داخلی نمی‌شود، این در حالی است که جلساتی که با آنها برگزار می‌شود، تأثیری در بهبود کیفیت محصولات تولید آنها ندارد چون مونتاژکار داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده‌ای و ترافیکی نقش اصلی را دارد اما کیفیت پایین خودرو در زمینه ایمنی هم نقش مهمی دارد، همچنین 60 درصد علت آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.
* سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است
رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اینکه سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است، در حالی که ۹۳ درصد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌و‌نقل زمینی انجام می‌شود، گفت: سال گذشته، ۲0۰۴۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و با وجود کاهش ۶ درصدی در تعداد فوتی‌ها در 9 ‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، هنوز این آمارها بسیار بالاست، زیرا در نهایت عدد فوتی‌ها در پایان سال به ۱۹ هزار نفر می‌رسد که همچنان رقمی بسیار نگران‌کننده است. سردار سیدتیمور حسینی با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای نتیجه یک عامل خاص نیست بلکه نتیجه‌ مجموعه‌ای از عوامل مختلف است، گفت: سوانح رانندگی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل انسانی مانند وضعیت وسیله نقلیه، شرایط راه، قوانین و مقررات، مسائل فرهنگی و آموزشی و عوامل اقتصادی رخ می‌دهد و هر یک از این عوامل به نوعی در وقوع تصادفات نقش دارد و مشکلات در هر بخش می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادف شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال شرایط جاده و راه در وقوع تصادف اتوبوسی که مشمولان وظیفه را از شهر محل سکونت به پادگان مرکز آموزش جابه‌جا می‌کرد، نقش کلیدی داشت و پلیس 2 یا 3 مرتبه در گزارشی خواستار اصلاح آن نقطه از جاده و رفع مشکلات شد و این موضوع نشان می‌دهد کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات داشته باشد. حسینی با اشاره به نقش موثر مسائل اقتصادی در سوانح جاده‌ای، افزود: رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی به‌ صورت کارکردی دستمزد دریافت می‌کنند، یعنی فشارهای اقتصادی باعث می‌شود رانندگان ساعات استراحت خود را کاهش دهند و به طور مداوم در جاده باشند تا درآمد بیشتری کسب کنند، هر چند ابزارهای کنترلی برای نظارت بر عملکرد رانندگان وجود دارد اما بسیاری از رانندگان به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های حمایتی و قانونی کافی تنها به فکر افزایش کارکرد برای دریافت درآمد بیشتر هستند و در این راستا جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

Page Generated in 0/0061 sec