طبق برآوردهای شرکت داده Comscore، درآمد باکسآفیس سال ۲۰۲۴ در ایالاتمتحده و کانادا بالغ بر 8.75 میلیارد دلار بود که حدود 3 درصد کمتر از سال 2023 است. این رقم از بسیاری پیشبینیهای منفی رایج هم بهشدت ناامید کنندهتر است، چرا که میزان کلی فروش در مقایسه با سال 2019 که قبل از ویروس کرونا بود، حدود 23 درصد کاهش یافته است. پرفروشترین فیلمهای آمریکایی که عمدتا پرفروشترین فیلمهای جهان هم بودند، سال 2024 بیشتر در ژانر کودک و نوجوان تعریف میشوند و نکته قابل توجه این است که دیگر اثر چندانی از فیلمهای ابرقهرمانی را نمیتوان در این فهرستها دید.
به رغم یک فصل پخش پررونق فیلم در سال نوی چینی، سال 2024 باکسآفیس چین با 9 درصد کاهش نسبت به سال 2023، به 3.4 میلیارد دلار (23.9 میلیارد یوان) فروش رسید و تقریباً 34 درصد از این درآمد (معادل 1.1 میلیارد دلار آمریکا و8.1 میلیارد یوان چین) در دوره 8 روزه سال نوی چینی به دست آمده است. موسسه تحقیقاتی مائویان گزارش میدهد فروش بلیت این کشور کمترین میزان از سال 2016 (منهای سالهای همهگیر) را تجربه کرد. البته حاشیه سود سینمای چین از این رقم همچنان نسبت به سال ۲۰۱۶ بالاتر است، چرا که در آن دوره فیلمهای هالیوودی در سالنهای چینی میفروختند و حالا عمده این ارقام به فروش فیلمهای بومی بازمیگردد.
* ژاپن
اخیرا توجه زیادی به فیلمهای انیمه میشود و یکی از صنایع موفق سینمای جهان همچنان مربوط به این حوزه است. از 10 فیلم برتر نیمه اول سال 2024 شش فیلم انیمه بودند اما این نسبت تا آخر ۲۰۲۴ نتوانست برقرار بماند. نهادهای تجاری ژاپن تا پایان هر سال آمار رسمی باکس آفیس را منتشر نمیکنند و به طور کل دسترسی به آمار دقیق فروش انیمهها گاهی دشوار است. اندازه بازار انیمه 2024 هم مثل روندی که در سالهای اخیر دیده میشد، بهشدت رشد کرد و از 26.0 میلیارد دلار در سال 2023 به 28.55 میلیارد دلار در این سال رسید که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 9.8 درصد ارزیابی میشود. البته این بازار هنوز نسبت به هالیوود و حتی چین خیلی کوچکتر است.
* فرانسه
CNC ارقام باکسآفیس مالی را گزارش نمیکند اما در عوض تعداد پذیرشها را ارسال میکند و برای 4 ماه اول سال 2024 مشخص است که این رقم به طور قطع کاهش دورقمی را تجربه کرده است. مثلا تعداد بلیتهای فروخته شده در ماه آوریل 36 درصد نسبت به سال 2023 کاهش داشت. مطمئنا میتوان این کاهش را به فقدان عناوین هالیوودی روی پردهها نسبت داد. در واقع فیلمهای فرانسوی 46.4 درصد از بلیتهای فروخته شده را در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن به خود اختصاص دادند و آثار هالیوودی از سهم 44.2 درصدی بازار در سال 2023 به 31.9 درصد در سال گذشته میلادی افول
کردند.
* کرهجنوبی
10 فیلم برتر سال 2024 در کره به طور مساوی بین تولیدات محلی و اکرانهای هالیوود تقسیم شده است. یک فیلم ترسناک و پرحاشیه کرهای به نام «Exhuma» با فروش 83.1 میلیون دلاری (115 میلیارد وون) در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن فیلم کرهای دیگری به نام «The Roundup: Punishment» با 79.4 میلیون دلار (110 میلیارد وون) جا گرفته است. 4 فیلم بعدی همه از ایالات متحده هستند و رتبههای ۷ تا ۱۰ جدول مجددا کرهای میشوند. اگرچه کرهجنوبی از رکود جهانی اکران در سال 2024 فرار کرد اما این کشور هنوز بیش از 40 درصد نسبت به جایی که قبل از همهگیری بود عقب است.
* هند
یکی از مشکلات ردیابی ارقام باکسآفیس هند تفاوتهای زبانی آن است. ممکن است فیلمی به زبان هندی موفق باشد اما به زبان تلوگو یا تامیل دیده نشود. در کل میشود گفت سینمای هند امسال بخشی از سقوط شدید فروش در سال گذشته را جبران کرده اما هنوز نتوانسته حفرهها را کاملا پر کند.
پس از افت 15 درصدی در نیمه اول سال 2023، باکسآفیس هند در ۳ ماهه اول سال 2024 رشد 3 درصدی را تجربه کرد. طبق گزارش «Ormax Media» باکسآفیس هند سال 2024 را با فروش 940 میلیون بلیت به قیمت 1.44 میلیارد دلار (INR) به پایان رساند که تنها ۷ درصد آن متعلق به فیلمهای آمریکایی بود.