محفل شعر و ادب ایران و تاجیکستان برگزار شد
همزمان با سفر رئیسجمهور کشورمان به تاجیکستان و به همت بنیاد سعدی و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور، جمعی از شاعران ایرانی و تاجیک در فضایی صمیمی و پرشور با یکدیگر دیدار کردند.
در این مراسم که در کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار شد، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران، ستارگان امانزاده وزیر فرهنگ تاجیکستان، سفیر ایران و جمعی از مسؤولان فرهنگی ۲ کشور نیز حضور داشتند و بر اشتراکات تاریخی و تمدنی ۲ ملت و لزوم ارتقای سطح همکاری طرفین در حوزه فرهنگ و ادبیات تأکید کردند.
همچنین در بخشی از این مراسم، شاعران ایرانی و تاجیک به خواندن آثاری از خود پرداختند که با تشویق و استقبال حاضران در مراسم مواجه شد. در این مراسم همچنین قطعاتی از موسیقی تاجیکستانی اجرا شد.
از شاعران ایرانی حاضر در این مراسم میتوان به شهدخت زارعگلستانی، لیلا مهینحسیننیا، افشین علا، محمود رضا اکرامیفر، سعید بیابانکی و حامد عسکری اشاره کرد.
از شاعران معاصر تاجیکستان نیز شاعر برجستهای همچون گلرخسار صفیآوا و دیگر شاعران تاجیکی به شعرخوانی پرداختند.
***
دیوید لینچ درگذشت
دیوید لینچ، کارگردان آمریکایی در ۷۸ سالگی درگذشت. لینچ کارگردان فیلمهای مطرحی چون «مرد فیلنما»، «مخمل آبی»، «از ته دل وحشی» و «جاده مالهالند» بود.
این کارگردان برجسته آمریکایی بهواسطه سبک ساختاری متفاوت و روایتهای دومینووار و پرپیچوتاب خود، همواره کارگردان محبوب منتقدان در سراسر جهانشناخته میشد.
این فیلمساز در سال ۱۹۹۰ برنده نخل طلای کن برای فیلم «از ته دل وحشی» شده بود.
لینچ 4 بار نامزدی اسکار را در کارنامه دارد که البته هیچگاه موفق به کسب این جایزه نشد تا یکی از بزرگترین ناکامان اسکار لقب بگیرد.
او سال ۲۰۰۳ و طبق نظرسنجی مجله گاردین، به عنوان بزرگترین فیلمساز زنده دنیا انتخاب شد.
***
«درسی از ناکامیهای آمریکا در ارتقای آموزش عمومی» در کتابفروشیها
ترجمه کتاب «بازطراحی آموزش: درسی از ناکامیهای آمریکا در ارتقای آموزش عمومی» توسط نشر اختران منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «بازطراحی آموزش: درسی از ناکامیهای آمریکا در ارتقای آموزش عمومی» نوشته مشترک کنِت ویلسون و بنِت دیویس بهتازگی با ترجمه مشترک آرش اردهالی و امین هاشمی توسط نشر اختران منتشر و راهی بازار نشر شد.
نظام آموزشی آمریکا تفاوتهای محتوایی عمدهای با آموزشوپرورش ایران دارد اما در مقیاس راهبردی و سیستمی، طرحهای کتاب پیش رو از جمله شبکه مدارس بازطراحی سیستمها، در ایران نیز قابل استفادهاند.
این کتاب نشان میدهد یک برنده جایزه نوبل به علل ناکامی تلاشهای اصلاحاتی در مدارس دولتی جلب شده است. کنت ویلسون به عنوان یک اصلاحگر، خود را موظف دانسته از تاریخچه اصلاحات آموزشی مطلع شود و علل شکستشان را توضیح دهد.
نویسندگان کتاب پیش رو با مثالهای مشخص و متقاعدکننده جوانب اصلی آن فرآیند طراحی را که موجب دستاوردهای علمی است شرح میدهند و پس از توضیح موضوعیت داشتن و اهمیت فرآیند طراحی برای آموزش، به قول خودشان دچار این اشتباه نمیشوند که کاربرد مستقیم این فرآیند را در آموزش توصیه کنند، بلکه جای آن، بینش و خرد درک این مساله را از خود نشان میدهند که فرآیند طراحی در علوم باید با این حقیقت تطبیق داشته باشد که مدارس نظامهایی اجتماعی هستند؛ محافظهکار، سنتی، مقاوم در برابر تغییر و فاقد انجمنها یا سازوکارهایی برای تصحیح خود.
نویسندگان «بازطراحی آموزش...» در ادامه جزئیات یکی از معدود تلاشهای موفق اصلاحی یعنی برنامه «بهبود خواندن» را شرح میدهند تا نشان دهند چگونه و چرا فرآیند طراحی میشود و باید در راستای تغییر طرز فکر و شیوه کار آموزشکاران بهطور اخص، و کل اقشار مردم بهطور اعم، به کار بست.
2 نویسنده از نقدهای اصلاحگران دیگر شروع میکنند اما از آنها نیز فراتر میروند و در همان حال که اثبات میکنند مدارس هرگز ارتقا نخواهند یافت، طرحی مشخص و قانعکننده از مسیری که باید پیش گرفته شود ارائه میدهند؛ مسیری که میگویند به هیچ وجه شامل جهتگیریهای عجیبوغریب یا مرموز نیست.