گروه فرهنگ و هنر: فیلم «بروتالیست» ساخته بردی کوربت که یکی از نامزدهای احتمالی اسکار ۲۰۲۵ به شمار میرود، در مرکز یک مناقشه جدید پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سینما قرار گرفته که واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته است.
به گزارش فارس، داوید یانچو، تدوینگر «بروتالیست»، در مصاحبهای جنجالی با یکی از نشریات تخصصی سینما فاش کرد که تیم تولید از هوش مصنوعی برای بهبود جنبههای مختلف فیلم استفاده کرده است: «ما از فناوری هوش مصنوعی برای اصلاح و بهبود تلفظهای به زبان مجاری بازیگران استفاده کردیم. همچنین این تکنولوژی در بازسازی فضای دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ به ما کمک کرد». او در ادامه با بیان اینکه بهرهوری از هوش مصنوعی در تولید «بروتالیست» چیزی فراتر از آنچه تا امروز در سینما استفاده شده نبوده است، افزود: «این تصمیم برای تسریع فرآیند تولید گرفته شد. بدون کمک هوش مصنوعی، ممکن بود هنوز در مراحل پساتولید باشیم». این افشاگری با واکنشهای شدید کاربران در شبکههای اجتماعی روبهرو شد. یکی از کاربران در ایکس نوشت: استفاده از هوش مصنوعی برای دستکاری لهجه بازیگران، نقض آشکار هنر بازیگری است. بازیگری باید نتیجه تمرین و مهارت فرد باشد، نه محصول تغییرات دیجیتالی. منتقد دیگری در یادداشتی برای یک وبسایت سینمایی نوشت: ««بروتالیست» با بهرهگیری از هوش مصنوعی، مرزهای اخلاقی را در سینما جابهجا کرده است. آیا واقعاً دیگر به اصالت هنری نیازی نیست؟» این انتقادات تنها محدود به بازیگری نبود. برخی از منتقدان به استفاده از هوش مصنوعی در بازسازی فضای شهری دهههای قبل نیز اعتراض کردند. آنها معتقدند این روش میتواند پیام فیلم را که بر خلاقیت انسانی تأکید دارد، تضعیف کند. یکی از کاربران هم نوشت: «هانس زیمر بهخاطر کمی استفاده از موسیقی فیلم «تلماسه» در قسمت دوم این فیلم «تلماسه: بخش دوم»، از اسکار محروم شد اما «بروتالیست» که از هوش مصنوعی برای بهینهسازی لهجه مجاری استفاده کرده، مجاز به حضور در اسکار است! این خبر واقعاً دیوانهکننده است!» در مقابل این واکنشهای منفی، گروهی از طرفداران فناوری نیز از استفاده هوش مصنوعی در فیلمسازی دفاع کردهاند. آنها معتقدند هوش مصنوعی یک ابزار نوین است که میتواند به خلاقیت و کیفیت تولیدات سینمایی کمک کند. یکی از کاربران در ایکس نوشت: هوش مصنوعی فقط ابزاری است مثل جلوههای ویژه دیجیتال. این ابزارها به ساخت داستانهایی که ما دوست داریم کمک میکنند. چرا باید از این مساله عصبانی باشیم؟
موضوع استفاده از هوش مصنوعی در «بروتالیست» بار دیگر پرسشهای مهمی را درباره نقش این فناوری در آینده صنعت سینما مطرح کرده است. آیا استفاده از هوش مصنوعی باید محدود شود؟ آیا این فناوری میتواند جایگزین خلاقیت انسانی شود یا تنها مکمل آن خواهد بود؟ پاسخ آکادمی اسکار به این موضوع و میزان تأثیر آن بر شانس «بروتالیست» در رقابتهای امسال همچنان نامشخص است. این مناقشه اما نشان میدهد که بحث بر سر استفاده از هوش مصنوعی در سینما، یکی از چالشهای بزرگ پیش روی این صنعت خواهد بود. در حالیکه فیلمهایی مانند «بروتالیست» از هوش مصنوعی برای پیشبرد مرزهای خلاقیت استفاده میکنند، منتقدان و تماشاگران همچنان درباره تأثیرات این فناوری بر اصالت هنری و اخلاق حرفهای سینما بحث میکنند. آیا هوش مصنوعی تنها ابزار است یا تهدیدی برای هنر؟ پاسخ به این سؤال ممکن است آینده سینما را به شکلهای غیرمنتظرهای تغییر دهد.