از این پس به استثنای گواهینامه «پایه ۱» که نیاز به آزمون آییننامه دارد، دارندگان گواهینامه برای گرفتن گواهینامه سایر پایهها، دیگر نیازی به شرکت در آزمون آییننامه ندارند. رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اعلام خبر ابلاغ آخرین اصلاحات آییننامه، درباره اجرا و عدم اجرای آزمون آییننامه رانندگی سخن گفت. «آزمون آییننامه رانندگی حذف شد»؛ این جمله را سردار سیدتیمور حسینی در گفتوگو با فارس گفت. وی در ادامه افزود: «طبق آخرین اصلاح آییننامه که ابلاغ شده است، به استثنای گواهینامه «پایه ۱» که نیاز به آزمون آییننامه دارد، دارندگان گواهینامه برای گرفتن گواهینامه سایر پایهها، دیگر نیازی به شرکت در آزمون آییننامه ندارند». سردار حسینی افزود: حذف آزمون آییننامه برای دارندگان گواهینامه، شامل گواهینامههای ویژه از جمله تراکتور، لودر و... هم میشود.
* «عدم توجه به جلو» رکورددار تصادفات فوتی شبانه پایتخت
سرکلانتر شب پلیس راهور تهران بزرگ از صدور یک میلیون و 300 هزار جریمه رانندگی برای متخلفان شبانه تهران خبر داد و گفت: «عدم توجه به جلو» رکورددار تصادفات فوتی شبانه پایتخت است. سرهنگ حمید طریقت درباره آمار تخلفات شبانه در 9 ماهه سال 1403 اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 300 هزار فقره اعمال قانون در رابطه با تخلفات شبانه از ابتدای سال تاکنون انجام شده است. وی افزود: بسیاری از رانندگان در ساعات شبانه به دلیل خلوت بودن معابر بزرگراهی با سرعت غیرمجاز رانندگی میکنند که باعث عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه در شرایط بحرانی میشود یا رانندگی در ساعات پایانی شب، بویژه برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین احتمال بروز تصادفات را به دلیل خستگی، خواب آلودگی و عدم تمرکز در هنگام رانندگی افزایش میدهد؛ عامل بعدی که در تصادفات شبانه حائز اهمیت است کمبود نور کافی در خیابانها و بزرگراههای تهران است و یکی دیگر از عوامل افزایش تصادفات و تخلفات عدم رعایت حق تقدم در ساعات شبانه است. طریقت گفت: علاوه بر نور کافی در معابر، خودرو هم باید دارای چراغهای استاندارد باشد، چرا که یکی دیگر از عوامل موثر در تصادفات در هنگام شب نقص سیستم روشنایی خودرو است.
سرکلانتر شب پلیس راهور تهران بزرگ درباره آمار تصادفات فوتی شبانه پایتخت بر اساس کاربر ترافیکی در 9 ماهه 1403 گفت: تصادفات فوتی شبانه در پایتخت یکی از معضلات جدی ترافیکی است که در این میان، موتوسیکلتسواران سهم قابل توجهی در این حوادث دارند به طوری که از ابتدای سال تاکنون 111 نفر موتورسوار و به ترتیب عابران پیاده 107نفر، رانندگان خودرو 33 نفر، سرنشینان خودرو 27 نفر و ترکنشینان موتوسیکلت 14 نفر هستند.
وی درباره علتهای تامه تصادفات فوتی شبانه در 9 ماهه 1403 گفت: حوادث شبانه در تهران میتواند ترکیبی از خطاهای انسانی، محیطی و زیرساختی باشد که بر اساس آمارهای رسمی از ابتدای سال تا کنون، سهم قابل توجهی از این حوادث به رفتارهای پرخطر رانندگان از جمله عدم توجه به جلو با 45 درصد، عدم کنترل وسیله نقلیه با 40 درصد، تغییر مسیر ناگهانی با 5 درصد، حرکت در خلاف جهت با 3 درصد و سایر علل با 7 درصد مربوط میشود. طریقت خاطرنشان کرد: این دسته از تخلفات منجر به جان باختن یا مجروح شدن شهروندان و همچنین وارد شدن خسارتهای سنگین به وسایل نقلیه میشود.