رئیس سازمان بهزیستی در گفتوگو با «وطن امروز»: کاهش یک سوم طلاقهای توافقی با انجام مشاوره زوجین در سامانه خدماترسانی بهزیستی
گروه اجتماعی: رئیس سازمان بهزیستی کشور میگوید اثرگذاری مداخلات حرفهای مشاوران به زوجهای در آستانه طلاق موجب شده است حدود یک سوم از آنها با دریافت مشاورههای تخصصی، سازش کنند و به زندگی خود ادامه دهند. بررسیها نشان میدهد بیشترین متقاضیان طلاق توافقی زوجهای جوانی هستند که در سالهای ابتدای زندگی به دلیل عدم مهارت همسرداری، ناتوانی بر فائق شدن بر چالشهای زندگی امروزی، مسائل و مشکلات مالی، شغلی، فرزندآوری و... دچار مشاجره میشوند تا جایی که کار آنها بعضا به طلاق میکشد. این در حالی است که بحث و دعوا در زندگی هر زوجی رخ میدهد، چرا که 2 فرد با 2 دنیای متفاوت و همچنین سلیقهها و شاید نگرشهای متفاوت در کنار یکدیگر قرار میگیرند، بنابراین باید پذیرفت اختلافنظر جزء جداییناپذیر زندگی هر زوج است که البته به مرور زمان مشکلات حل میشود.
به طور کلی اینکه چرا طلاق در سالهای اول زندگی بیشتر است به عوامل مختلفی بازمیگردد. برخی از زوجین تنها به یک دلیل و برخی دیگر با مجموعهای از دلایل به سمت طلاق گرایش پیدا میکنند. در هر حال، تصمیمگیری سریع در این شرایط برای برخی افراد پشیمانی نیز به همراه داشته است. به گفته کارشناسان، یک مشکل بسیار شایع در میان زوجین، شناخت ناکافی از توانمندیها، علاقهها، انتظارات، هدفها و... است. این مشکل بیشتر در میان افرادی که از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نکرده و به علاقه ظاهری اکتفا کردهاند، شایع است. در نتیجه، با شروع زندگی با دنیای متفاوتی مواجه میشوند که باید با آن سازگار شوند. پس زمانی که احساس کنند این زندگی با انتظاراتشان متفاوت است، درخواست طلاق میدهند یا برای جدایی به توافق میرسند، این در حالی است که زوجین باید بدانند با گذشت زمان و تعامل بیشتر با همسر با شرایط خود سازگار میشوند. در چنین شرایطی زوجهایی که قصد جدایی دارند نباید خیلی سریع تصمیم به طلاق بگیرند بلکه با انجام مشاورههای تخصصی میتوانند فرصتی را برای ادامه زندگی به خود بدهند.
در این باره سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه طلاق یکی از آسیبهای اجتماعی است که نه فقط بری زوجین بلکه برای فرزندان طلاق عواقب سختی را در پی دارد، افزود: اکنون سامانههای مشاوره برای زوجهایی که قصد طلاق دارند تعبیه شده است و آنها میتوانند از مشاورههای تخصصی اثربخش بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه سامانه فعالیتهای ارتقایی روانشناختی و مشاوره با ۳ هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره نیز خدمات مشاورهای در عرصههای گوناگون ارائه میکند که در سامانه ثبت میشود افزود: این سازمان هیچ کمبودی در زمینه مشاور ندارد و چنین اقدامی کار ارزشمندی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا میزان آمار طلاق در کشور کاهشی شود.
وی به وجود سامانه مشاوره «تصمیم» اشاره کرد و گفت: در این سامانه امسال ۱۸۶ هزار زوج در پایگاه درخواست خود را ثبت کردند که با مداخلات حرفهای مشاوران و آگاهیبخشی آنها نسبت به تداوم زندگی و چگونگی حل مشکلات، نزدیک به ۲۲ درصد متقاضیان طلاق توافقی که سامانه «تصمیم» که ثبتنام کردند به سازش رو آوردند. دکتر حسینی اضافه کرد: خیلی از زوجین تصمیم به طلاق میگیرند ولی با انجام مشاوره از این اقدام صرف نظر میکنند، بنابراین نقش مشاورها برای کسانی که قصد جدایی دارند بسیار ارزشمند و کارساز است و نباید نسبت به این موضوع بیتوجه باشند.
وی در ادامه سازمان بهزیستی را مهمترین سازمان دولت در عرصه خدمات اجتماعی و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی بر شمرد و با بیان اینکه سامانه ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) از اول امسال تاکنون نزدیک به ۲۷۲ هزار تماس مبتنی بر مداخلات حرفهای را به ثبت رسانده است گفت: همچنین خط تلفن مشاورهای ۱۴۸۰ نیز سالانه نزدیک بر 2 میلیون و ۴۰۰ هزار تلفن دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن به مداخلات حرفهای منجر میشود. وی با بیان اینکه این سازمان همچنین مهمترین سازمان تولیدکننده دادههای اجتماعی است، افزود: سامانههای سراج، رصد آسیبهای اجتماعی، سامانه ۱۲۳ فوریتهای اجتماعی و سامانه مثبت زندگی و سایر سامانهها، یافتههای به روز از بطن جامعه را به شکل زنده و پویا دارا هستند. این یافتهها سرمایههای بزرگ ملی هستند که تحلیل و دادهکاویهای علمی بهترین عامل برای تصمیمگیریهای علمی و دانشبنیان است. حسینی تشریح کرد: به عنوان مثال سامانه ۱۲۳ از اول امسال تاکنون نزدیک به ۲۷۲ هزار تماس مبتنی بر مداخلات حرفهای را به ثبت رسانده است. همچنین خط تلفن مشاورهای ۱۴۸۰ سالانه نزدیک بر 2 میلیون و ۴۰۰ هزار تلفن دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن به مداخلات حرفهای منجر میشود.
* سازش ۱۴ هزار زوج در آستانه طلاق
بخش عمدهای از زوجین در آستانه طلاق با انجام مشاوره خانواده به ادامه زندگی در کنار همسرانشان برمیگردند. در این باره رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: در 3 سال اخیر ۳۰۰ هزار جلسه مشاوره خانواده در سراسر کشور برگزار شد و ۱۴ هزار زوج در آستانه طلاق به خانواده بازگشتند. حسن عبدلیانپور در سومین همایش سراسری هیات مدیرههای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه که در شهر مشهد برگزار شد، به گزارش عملکرد مرکز در 3 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در دوره گذشته پیگیری آموزش گسترده و توسعه عدالت آموزشی، آموزش ساده حقوق در فضای مجازی و رسانه، توسعه کمی فضای اداری و توسعه خدمات رفاهی برای مجموعه از مهمترین اقدامات مرکز به طور کلی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در 3 سال اخیر در حوزه وکالت معاضدتی ۶۸ درصد رشد داشتهایم، افزود: در سال اخیر ۱۳ هزار و ۸۵۲ مورد وکیل معاضدتی، ۱۲ هزارو ۶۸۶ مورد وکیل تسخیری، ۸۶ وکالت اتفاقی، ۲۵۵ هزار و ۴۶۹ مشاوره تلفنی و یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۴۵ مشاوره حقوقی داشتهایم. عبدلیانپور درباره مشاوره خانواده گفت: در 3 سال اخیر ۳۰۰ هزار جلسه مشاور خانواده در سراسر کشور برگزار شد و ۱۴ هزار زوج در آستانه طلاق به خانواده بازگشتند.
رئیس مرکز وکلا با اشاره به عرصه مشاوران خانواده به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: این سامانه اکنون در تمام استانها دایر است. وی در ادامه به استفاده از خدمات هوش مصنوعی با دقت بالا در ارائه مشاوره و خدمات حقوقی مرتبط در حوزه مشاوران خانواده اشاره کرد و افزود: اتصال همه محاکم خانواده در سراسر کشور به سامانه مشاوره خانواده و ساماندهی نظام مشاوره خانواده پیرو دستور رئیس قوه قضائیه در سال گذشته مبنی بر مدیریت ارجاع فرآیند مشاوره خانواده انجام شد. عبدلیانپور در ادامه یکی دیگر از موضوعات در حوزه مشاوران خانواده را موضوع تقاضای افزایش صلاحیتها دانست.
رئیس مرکز وکلا بیان کرد: یکی از وظایف اصلی این مرکز رسیدگی به «بحث حقوق عامه» است و یکی از اهداف اصلی قوه قضائیه که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بود و هست، موضوع مردمیسازی فعالیتهای حقوقی و قضایی است؛ در همین راستا پروندههای کثیرالشاکی به طور ویژه پیگیری میشود و طرح وکالت در مساجد که یکی از جلوههای احیای حقوق عامه است در راستای صیانت و احیای حقوق عامه با تمرکز بر وکالت معاضدتی در جهت مردمیسازی قوه قضائیه انجام شد و در سال جاری این طرح در بقاع متبرکه و کلیساهای کشور برگزار و همچنین تفاهمنامههایی با بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و... برای ارائه خدمات معاضدتی انجام شده است. عبدلیانپور از دیگر اقدامات انجامشده در مرکز وکلا در راستای صیانت از حقوق عامه را سامانه ۱۲۹ دانست و گفت: نرمافزار حقوق عامه نیز در راستای احقاق حقوق عامه و برای افزایش دانش حقوقی شهروندان از دیگر اقدامات این مرکز است.