printlogo


کد خبر: 298509تاریخ: 1403/11/14 00:00
با تصویب شورای شهر تهران انجام شد؛ افزایش قیمت ورود به طرح ترافیک از 75 به ۱۱۲ هزار و 500 تومان برای سال آینده
طرح ترافیک گران شد
بابایی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» خبر داد؛ اعمال محدودیت برای تردد موتوسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک

گروه اجتماعی: اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه فوق‌العاده خود بررسی لوایح عوارض و نرخ بهای خدمات ۱۴۰۴ شهرداری تهران درباره نرخ عوارض تردد را تصویب کردند. در همین باره سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: مبنای قیمت‌گذاری تردد در محدوده طرح ترافیک‌ بازدارندگی بود و نمی‌خواستیم صرفا پول بگیریم بلکه می‌خواستیم نرخ‌ها به گونه‌ای تعیین شود که بازدارنده باشد که بر این اساس با توجه به شرایط خاص محدوده مرکزی شهر که شبکه حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی پوشش قوی دارد، این تصمیم گرفته شد. 
وی با بیان اینکه ما نگاه درآمدی نداشتیم‌ و نگاه‌مان بازدارنده است، افزود: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش این عدد به ۱۱۲  هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود. تشکر‌ی‌هاشمی با بیان اینکه در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد ۴۵ درصد برای ورود به محدوده طرح توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجا که در مرکز شهر تمام خطوط اتوبوس‌های تندرو، مترو و شبکه کاملی از حمل‌ونقل وجود دارد، نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است، گفت: در جدول شماره یک محدوده‌های تردد مشخص شده است که بر این اساس حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با  ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است دارای ضریب 1.5 است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کرده‌اند؛ به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب 1.6 افزایش پیدا می‌کند و اگر ورود در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب 1.2 کاهش پیدا می‌کند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا گفته شده خودروهایی که با عمر کمتر از 5 سال هستند ضریب‌شان همچنان یک است و از سال ششم به بعد به ازای هر سال 5 صدم به ضریب گفته‌شده اضافه می‌شود و فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از ۲۰ سال ممنوع است، اظهار کرد: شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنان که در سامانه‌های شهرداری تهران ثبت‌نام کرده‌اند را متناسب با  محدوده مرتبط با محل سکونت خود با ضریب 5 دهم محاسبه و اعمال کند. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، بر همین اساس در این مصوبه گفته شده است سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسی‌های فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسی‌های موجود که فعال نیستند، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود و عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین می‌شود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی مستلزم و ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمی‌شود. وی گفت: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود حداکثر 5 درصد کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند و نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری به موجب دستورالعمل‌های ابلاغی تعیین می‌شود. همچنین به خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک نگرفته باشند کارت بلیت اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص می‌یابد و همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در چارچوب قانون جامع ایثارگران به میزان ۱۰ درصد از کل مجوزها را با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر به واجدان شرایط واگذار کند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه به جز اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینی‌بوس و اتوبوس پلاک ع تهران مشروط به ثبت‌نام در سامانه‌های معرفی‌شده از سوی شهرداری تهران تا 5 سال با ضریب صفر، از 5 تا ۱۰ سال با ضریب یک، از ۱۰ سال تا ۱۵ سال با ضریب 1.1 و از ۲۰ سال به بالا با ضریب 1.5 صادر می‌شود، اظهار کرد: خودروهای آژانس‌ها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب 6 دهم داشتند اما با توجه به آنکه تعداد آنها محدود شده است مشابه سایر خودروهای حمل‌ونقل نیمه‌عمومی و سرویس مدارس  به ۳ دهم کاهش یافتند. وی با اشاره به جریمه خودروها با بیان اینکه در طول 8 سال گذشته به دلیل اختلاف شهرداری با پلیس راهور اعمال قانون برای ورود خودروهای غیرمجاز صورت نمی‌گرفت اما قرار است به استناد قانون کسانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند از لحظه ورود به ازای هر یک ساعت که بمانند جریمه شوند، تصریح کرد: یعنی پلیس آنها را هر یک ساعت یک بار جریمه کند و فروش روزانه مجوز ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع است. این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
* ساماندهی موتوسیکلت‌ها در طرح ترافیک
مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: افزایش 45 درصدی نرخ طرح ترافیک به این دلیل است که مردم در محدوده این طرح به جای خودروهای شخصی از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت طرح ترافیک به معنای درآمدزایی نیست بلکه با هدف کاهش میزان ترافیک است، افزود: بحث اعمال همین محدودیت‌ها قرار است برای  تردد موتوسیکلت‌های بنزینی نیز اعمال شود به‌طوری که شهرداری باید لایحه مربوط در این خصوص را بیاورد که تردد موتوسیکلت‌ها نیز در محدوده طرح ترافیک ساماندهی شود.
بابایی در پاسخ به اینکه آیا ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی افزایش داشته یا نونوار شده است تا مردم به راحتی بتوانند از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها تلاش شده تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های سطح شهر افزایش یابد به طوری که تاکنون 1200 دستگاه اتوبوس نو داخلی به کار گرفته شده و تا پایان سال نیز 1500 دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان داخلی اضافه می‌شود. از طرفی نیز مدیریت شهری امیدوار است با کمک دولت نسبت به حل مساله منابع مالی اقدام کند تا با تامین واگن‌های مترو ظرفیت آن تا 80 درصد افزایش یابد، چرا که با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مردم ترغیب خواهند شد کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.
* میهمانی دائم پلاک شهرستان‌ها در تهران تمام شد
دیروز شورای‌شهری‌ها برای خودروهای پلاک شهرستان که سالانه ۴۱۵ تن آلودگی به خورد تهرانی‌ها می‌دهند، قوانین سفت و سختی تصویب کردند. بر اساس اطلاعات دوربین‌های ترددشمار در یک بازه زمانی یک‌ماهه، «سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل خودروهای عبوری شمارش شده در تهران ۲۸.۷ درصد بوده است». روز گذشته شورای شهر تهران تصویب کرد که از سال آینده «خودروهای پلاک شهرستان دیگر نمی‌توانند بیش از ٧ روز در تهران تردد کنند». سال‌هاست که خودروهای پلاک شهرستان بدون پرداخت یک ریال عوارض در محدوده طرح ترافیک جولان می‌دهند. در همین باره تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «سیستمی برای دریافت عوارض از خودروهای پلاک شهرستان نداریم». 
اما شورایی‌ها بالاخره تصویب کردند اگر از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان بیش از 7 روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید 1.5 برابر ماشین‌های پلاک تهران، عوارض پرداخت کنند. همچنین اگر این خودروها بیش از ١٠  روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، این مبلغ به 3 برابر افزایش پیدا خواهد کرد اما درباره نحوه دریافت عوارض، موضوعی مطرح نشد. براساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت «در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵ هزار تن (معادل آلایندگی حدود ۳۰ هزار خودرو در یک سال) و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد شده است».

Page Generated in 0/0058 sec