مهرداد احمدی، روزنامهنگار: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یک واقعه تاریخی ژرف و تعیینکننده، هنوز در هالهای از مفاهیم و عواقبش زندگی اجتماعی و فرهنگی ایرانیان را تحت تأثیر خود قرار داده است. این انقلاب که از لحاظ زمانی به بیش از ۴ دهه پیش بازمیگردد، از آن دست اتفاقاتی است که نه تنها نمیتوان آن را بسادگی به گذشته سپرد، بلکه به طور غیرمستقیم و مستقیم به افقهای زمانی و معنایی زیستجهان ایرانی همچنان معنا میدهد. اگر بخواهیم به طور ژرفتر به این پدیده نگاه کنیم، میتوان گفت انقلاب اسلامی ایران نه فقط به لحاظ سیاسی و اجتماعی، بلکه در سطح بنیادینتری به تعیین معنی زیستجهان ایرانی ادامه میدهد. در این راستا، به نظر میرسد فهمی که در آن انقلاب به عنوان «آغاز» یا نقطه عطف تاریخی شناخته میشود، همچنان به طور عمیقتری بر ساحتهای معنایی و تاریخی ما تاثیر میگذارد و ما هنوز در افق آن قرار داریم. در هر مقطع تاریخی، یک آغاز وجود دارد که به شکلی در خود زمان اتفاق میافتد اما در عین حال به آن تعلق ندارد. این آغاز نمیتواند به عنوان نقطهای ثابت یا برساختهای که تنها به گذشته تعلق دارد تعریف شود. در واقع، آن چیزی که در آغاز قرار دارد، تنها به عنوان یک بازنمایی از زمان، معنای خاص خود را مییابد و در این روند، زمان از حالت خطی خود خارج میشود و به جای آن، نگاهی دوباره به آنچه که همواره وجود دارد، آغاز میشود. انقلاب اسلامی ایران، بویژه به دلیل ویژگیهای خود و تحولی که در آن به وقوع پیوست، میتواند به عنوان نوعی آغاز در تاریخ ایرانیان در نظر گرفته شود که برخلاف گذشته، نه تنها به گذشته اشاره ندارد، بلکه به طور ویژهای در زمان خود بازتاب مییابد. آغاز، به عنوان یک لحظه گذرا از تاریخ که همزمان با گشودن افقهای جدید، گذشته را نیز بازخوانی میکند، به طور کامل در ارتباط با پرسش از هویت تاریخی قرار دارد. انقلاب اسلامی ایران نیز در این چارچوب میتواند همچون یک آغاز که از نظر معنایی و مفهومی بلافاصله در درون خود، آنچه را که پیش از خود بوده به چالش میکشد، مورد توجه قرار گیرد. ما هنوز در این آغاز قرار داریم، زیرا هر نگاه به این انقلاب به عنوان نقطه آغاز یک دوره جدید در تاریخ ایران، همچنان در دل خود مسائل و پرسشهایی را درباره آنچه که هست و آنچه که میتواند باشد، حمل میکند. در واقع، انقلاب اسلامی نه تنها به بازتعریف مفاهیم و ارکان اجتماعی و سیاسی پرداخت، بلکه به طور بنیادین به بحران هویت و نحوه زیستجهان ایرانیان نیز منتهی شد. آنچه در انقلاب اسلامی ایران تجلی یافت، نه تنها یک تغییر رژیم سیاسی بود، بلکه به معنای پدیدار شدن امکانها و پرسشهایی جدید در باب تاریخ، زمان و هستی بود.
این آغاز، در واقع به نوعی تلاشی برای دست یافتن به آن معنای نهایی است که در آن مفاهیم و ارزشها به صورتی نهادینه شده و پایدار قرار گیرند. انقلاب اسلامی ایران، بویژه در نقطه آغازین خود، این امکان را فراهم آورد که ایرانیان خود را از آنچه به عنوان گذشته تلقی میشد، رها کنند و به آن مفاهیم جدید و برآمده از انقلاب دست یابند. با این حال، همچنان این آغاز ادامه دارد، چرا که این انقلاب، از همان ابتدا نتوانست به طور قطعی به یک پایان برسد، بلکه همواره در جریان تغییرات و تحولات قرار دارد و همچنان در افق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران قابل مشاهده است.
در این وضعیت، آنچه از آن به عنوان آغاز سخن گفته میشود، نه تنها به عنوان نقطهای خاص در زمان، بلکه به عنوان بازتابی از آنچه در خود وجود دارد، قابل فهم است. در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، هر لحظه از آن به طور معناداری در ارتباط با آغاز آن قرار دارد، چرا که هر تلاشی برای فهم تاریخ انقلاب و تحولات آن باید از دل آن آغاز جدید به دست آید. ما همچنان در افق این آغاز زندگی میکنیم، زیرا هر روز و هر رویداد در تاریخ ایران همچنان با پرسش از آغاز انقلاب درگیر است و در پی یافتن معنایی عمیقتر و ماندگارتر آن است. این رابطه با آغاز، در واقع به طور مستقیم با تاریخنگاری و نحوه بازخوانی تاریخ در ارتباط است. تاریخنگاری نمیتواند تنها یک بازگویی بیطرفانه از گذشته باشد، بلکه باید به عنوان یک فعالیت معنادار و پرسشگرانه از تاریخ در نظر گرفته شود که همزمان با بازخوانی گذشته، در جستوجوی معنا در حال و آینده است. انقلاب اسلامی ایران در این زمینه، همچون نقطهای آغازین، همواره به طور غیرمستقیم و مستقیم با پرسش از تاریخ در ارتباط بوده، بویژه از آنجا که در دل خود مفاهیم جدیدی از تاریخنگاری و بازنگری در تاریخ ایران را به همراه داشته است، همچنان در حال بازتولید معناست. زیستجهان ایرانی در این میان، به طور پیوسته در پی کشف و تعریف مجدد معنا و هویت خود است. انقلاب اسلامی ایران، نه تنها به عنوان یک نقطه عطف سیاسی، بلکه به عنوان یک واقعه معنایی، به طور دائم بر سرنوشت زیستجهان ایرانی تاثیر گذاشته است، بویژه در عرصه فرهنگی و اجتماعی، مفاهیم و نمادهایی که در انقلاب به وجود آمدند، همچنان بر جامعه ایرانی سایه میافکنند و بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در ایران، همچنان در افق پرسشهای این آغاز نهفته است. بنابراین میتوان گفت انقلاب اسلامی ایران همچنان در قلب زیستجهان ایرانی جای دارد و به طور غیرمستقیم و مستقیم به تعریف آنچه ایران است و میتواند باشد ادامه میدهد. با این دیدگاه، انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک واقعه تاریخی است، بلکه به عنوان یک حرکت تاریخی که در درون خود بار معنایی و پرسشی اساسی دارد، همواره در دل تاریخ ایران حضور دارد. ما در هر لحظه از زیستجهان خود در حال مواجهه با آن پرسشها و معناهایی هستیم که انقلاب اسلامی ایران آنها را به وجود آورده است. از این رو، نمیتوان انقلاب اسلامی ایران را تنها به عنوان یک واقعه به گذشته سپرده شده، تلقی کرد. این انقلاب همچنان ادامه دارد و ما هنوز در افق آن قرار داریم.
در ادامه تحلیلی که ارائه شد، باید گفت انقلاب اسلامی ایران همچنان نه فقط به عنوان یک آغاز که در محدوده زمان گذشته محصور است، بلکه به عنوان یک لحظه برانگیزاننده و جهشی از تاریخ، امکانات زیادی برای تعین دادن به آینده ایرانیان فراهم کرده است. این انقلاب، بویژه زمانی که به وقوع پیوست، به نوعی گشودن افقهای جدید برای تعریف و بازتعریف تاریخ و فرهنگ ایرانی بود. در اینجا پرسشی به میان میآید: آیا انقلاب اسلامی ایران صرفا یک رخداد ناتمام و متوقف شده است یا همچنان به عنوان یک نیروی محوری در معنای آینده جامعه ایرانی عمل میکند؟ در نگاه اول، انقلاب اسلامی به عنوان یک نقطه آغازین در تاریخ معاصر ایران، قدرت خود را از بازخوانی گذشته و چالشبرانگیزی با آن به دست آورد. این گذشتهای که از آن سخن میگوییم، هم شامل تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران است و هم میراثهای فرهنگی و مذهبی که در دل آن شکل گرفتهاند. به همین دلیل، انقلاب اسلامی نمیتواند بسادگی به عنوان یک حادثه تمامشده قلمداد شود، بلکه این آغاز همچنان به طور بیپایان در حال تحول است. انقلاب اسلامی ایران در عین حال که به طور موقت راه را برای یک نوع بازسازی هویتی در ایران هموار کرد، همچنان در حال تاثیرگذاری بر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد و تعینهای تازهای که در نتیجه آن به وجود میآید است. این انقلاب میتواند همچنان به عنوان یک نیروی شکلدهنده، نه تنها تاریخ گذشته، بلکه آینده را نیز به خود اختصاص دهد. در واقع، انقلاب اسلامی به طور ذاتی به دنبال گشایش امکانهای جدید برای تحققپذیری یک آینده نوین بود. در دوران پیش از انقلاب، جامعه ایرانی از نظر اجتماعی و فرهنگی تحت سلطه و فشار روایتهایی قرار داشت که به نوعی از غربگرایی و تحولات سیاسی و اقتصادی مدلهای غربی پیروی میکرد. انقلاب اسلامی با طرح هویتی متفاوت و برگرفته از ریشههای فرهنگی و دینی ایرانیان، قصد داشت ایران را از آن تنگنای تاریخی خارج کند. این تلاش برای برساختن آیندهای متفاوت با بهرهگیری از منابع معنایی و هویتی خود، هنوز در ابعاد مختلف جامعه ایرانی ادامه دارد.
از طرفی، انقلاب اسلامی این امکان را ایجاد کرد که ایرانیان به طور مداوم درگیر پرسشهای بنیادینی چون هویت ملی، معنای دینی و رابطه میان گذشته و آینده خود باشند. اینها پرسشهایی است که همچنان ادامه دارد و در بستر آن، جامعه ایران هنوز در حال بازسازی و جستوجو برای یافتن راههای جدیدی برای رسیدن به یک آینده متفاوت است. در این بستر، انقلاب اسلامی نه تنها یک حرکت انقلابی بود، بلکه به نوعی راه را برای مواجهه و تعامل ایرانیان با خود و با جهانی که در آن زندگی میکنند، گشود. این امر بویژه در حوزه فرهنگی و سیاسی ایران مشهود است. انقلاب اسلامی با شکل دادن به یک فرهنگ سیاسی خاص، توانست مفاهیم و واژگان جدیدی را وارد ادبیات سیاسی ایران کند که به نوعی ساختارهای ذهنی و اجتماعی جدیدی را برای ایرانیان به وجود آورد. این امکانات تعینی برای آینده، بویژه در سطح معنایی، هنوز در حال شکلگیری است. در واقع، انقلاب اسلامی ایران به هیچوجه یک پایان تاریخی یا سیاسی نبوده است. آنچه در انقلاب رخ داد، صرفا آغاز فرآیندی بلندمدت از تحولات در سطح اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود. در این راستا، هرچند ممکن است به نظر برسد انقلاب اسلامی در برخی زمینهها به پایان یا به بنبست رسیده اما حقیقت این است که انقلاب اسلامی همچنان در دل تحولات روزمره اجتماعی و سیاسی ایران وجود دارد و به همین دلیل همچنان در حال شکلدهی به معنای آینده ایرانیان است. یکی از امکانات بنیادین انقلاب اسلامی برای تعین دادن به آینده، مفهومی است که میتوان آن را «بازگشت به خود» نامید. این بازگشت به خود، به معنای بازسازی مفاهیم و هویتهای فرهنگی و اجتماعی است که پیش از انقلاب، بویژه در دوران پهلوی، به فراموشی سپرده شده بود. انقلاب اسلامی به طور مشخصی تلاش کرد این هویتهای گمشده و تحریفشده را بازسازی کند و ایرانیان را در مسیر بازشناسی و احیای خود قرار دهد. این پروژه که در بسیاری از زمینهها هنوز در حال تحقق است، میتواند به عنوان یکی از مهمترین امکانات انقلاب برای تعین دادن به آینده جامعه ایرانی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، انقلاب اسلامی با طرح مفاهیمی چون «عدالت»، «مستضعفین» و «دولت اسلامی»، نه تنها گذشته ایران، بلکه آنچه را در سطح جهانی و در اذهان بشری نسبت به سیاست و دولت وجود داشت نیز به چالش کشیده است. انقلاب اسلامی ایران با طرح این مفاهیم جدید، در حقیقت خود را به عنوان یک نیروی معنایی نو در تاریخ جهانی معرفی کرد که در عین حال میتواند به آیندههایی غیر از آنچه در غرب تجربه شده است، اشاره داشته باشد. در این راستا، انقلاب اسلامی بویژه در سطوح فرهنگی و معنایی این امکان را فراهم کرده است که ایرانیان به بازنگری در مفاهیم مدرنیته، دموکراسی و غرب و در عین حال به بازتعریف رابطه خود با سنتهای فرهنگی و دینی بپردازند. چنین روندی، همچنان در بطن انقلاب اسلامی ایران باقی مانده است. این انقلاب نه تنها به تاریخ گذشته ایرانیان تعلق دارد، بلکه در هر لحظه از زندگی روزمره مردم ایران، همچنان در حال ارائه امکاناتی است که میتواند آیندهای متفاوت را به نمایش بگذارد. این وضعیت نشان میدهد ما همچنان در افق آن قرار داریم و نمیتوانیم از آن جدا شویم، زیرا انقلاب اسلامی همچنان به عنوان یک عامل تعیندهنده در شکلدهی به معنا و ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران عمل میکند.
در نهایت، باید گفت انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک آغاز تاریخی بود، بلکه به طور مستمر در حال ایجاد امکاناتی برای تعین دادن به آینده است؛ آیندهای که همچنان در افق این آغاز قرار دارد و نمیتواند از آن جدا شود. این انقلاب به عنوان یک نیروی معنایی و اجتماعی، همچنان به طور دائم به تاریخ و فرهنگ ایران معنا میدهد و ایرانیان را در پی یافتن پاسخ پرسشهای بنیادینی میبرد که انقلاب به وجود آورده است. به همین دلیل، نمیتوان انقلاب اسلامی را به عنوان یک اتفاق تمامشده تلقی کرد، بلکه این انقلاب، همچنان ادامه دارد و در قلب زیستجهان ایرانی قرار دارد.
******
ایران آماده جشن انقلاب
راهپیمایی چهلو هفتمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی دوشنبه 9:30 صبح در سراسر کشور
گروه اجتماعی: سراسر ایران خود را برای برگزاری جشن بزرگ چهل و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی آماده کرده است. راهپیمایی ۲۲ بهمن مانور رزمایش ملی قدرت ملت ایران است که فردا از ساعت 9:30 صبح در ۱۴۰۰ شهر و شهرستان و ۳۸ هزار روستا برگزار میشود. پایتخت نیز آماده برگزاری این جشن بزرگ شده و تمهیدات لازم ترددی و ترافیکی برای برگزاری هر چه باشکوهتر این مراسم اندیشیده شده است، به نحوی که ناوگان حملونقل عمومی آماده خدماترسانی رایگان به راهپیمایان ۲۲ بهمن است. طبق اعلام رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، فردا در سراسر کشور ۲۰ هزار غرفه شامل غرفههای فرهنگی، هنری و پذیرایی برای راهپیمایان پیشبینی شده است. همچنین در تهران مکانهای از سوی هلالاحمر برای استراحت سالمندان، برنامههای متنوع فرهنگی و هنری و مداحی در طول مسیر برگزار خواهد شد و سعی شده است محیط مفرحی برای کودکان و نوجوانان فراهم شود. همچنین ۲۰۰ خبرنگار خارجی و ۷ هزار عوامل رسانهای این مراسم را پوشش میدهند. حجتالاسلام محمدحسین موسیپور، نماینده ولیفقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دیروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری مراسم ۲۲ بهمن در ۱۴۰۰ شهر و شهرستان اظهار داشت: سخنران این مراسم در تهران رئیسجمهور است. وی در ادامه افزود: در شب ۲۲ بهمن ندای توحیدی ملت ایران در سراسر کشور طنینانداز میشود. وی اظهار کرد: بعد از ۴۶ سال از پیروزی انقلاب با هر رنگ و مذهب، کوچک و بزرگ در گستره سرزمینی از روستاها و شهرها تا تهران به میدان میآیند و با آرمانهای امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب تجدید میثاق میکنند.
راهپیمایی ۲۲ بهمن عید واقعی و جشن بزرگ ملی است که مردم استقلال و آزادی را در سراسر کشور جشن میگیرند و با آرمانهای انقلاب تجدید میثاق میکنند. ۲۲ بهمن مانور رزمایش ملی قدرت ملت ایران است. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ۲۲ بهمن نمایش وحدت و مظهر اتحاد ملی و نشانه پویندگی و بالندگی ملت ایران بعد از ۴۶ است که با طراوت به راه خود ادامه میدهند، خاطرنشان کرد: در ۲۲ بهمن میلیونها ایرانی قدرت خود را به نمایش میگذارند و این حضور کمتر از قدرت نظامی نیست و پاسخ روشنی به دشمنان است که ایران قوی است و با تشرهای دشمن عقبنشینی نمیکند. ترامپ با نمایش پوشالی قدرت قصد گرفتن امتیاز دارد و این نشان از ضعف او دارد و بیش از آنکه قدرت داشته باشد از ژست قدرت استفاده میکند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور 3 هزار هنرمند جوان عکاس در راهپیمایی ۲۲ بهمن خبر داد که به ثبت لحظات شیرین «جشن حضور تا ظهور» خواهند پرداخت. همچنین در مسیر راهپیمایی تهران و سراسر کشور ۲۰ هزار غرفه در کل کشور شامل غرفههای فرهنگی، هنری و پذیرایی پیشبینی شده است. حجتالاسلام موسیپور افزود: در تهران ۱۳ مسیر پیشبینی شده است که ۴ مسیر اصلی در نظر گرفته شده است؛ میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی، از شهرک اکباتان تا میدان آزادی، از میدان صادقیه تا میدان آزادی و آیتالله سعیدی تا میدان آزادی از مسیرهای اصلی هستند. وی با بیان اینکه شخصیتها و مسؤولان مختلف لشکری و کشوری در شهرها و روستاهای مختلف سخنرانی میکنند، درباره سخنران تهران گفت: سخنران این مراسم در تهران رئیسجمهور است.
* تمهیدات ترافیکی مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن
در این میان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، نیز تمهیدات ترافیکی مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن را اعلام کرد. برابر اعلام ستاد برگزاری مراسم دهه فجر، به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب تاریخی و شکوهمند اسلامی ایران، طرح تمهیدات انتظامی - ترافیکی ویژه مراسم ۲۲ بهمن در پایتخت از بامداد یکشنبه اجرا میشود. سردار سیدابوالفضل موسویپور درباره تمهیدات ترافیکی مراسم ۲۲ بهمن گفت: ممنوعیت توقف، از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۱ بهمنماه اجرا میشود. وی درباره نقاطی که ممنوعیت توقف در آنها اجرا میشود نیز افزود: در رینگ داخلی و خارجی میدان آزادی، هر 2 مسیر بزرگراه جناح از میدان آزادی تا فلکه دوم صادقیه، هر 2 مسیر بزرگراه لشگری از میدان آزادی تا پل اکباتان، هر 2 مسیر بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان آزادی تا میدان فتح، هر 2 مسیر خیابان آزادی و انقلاب از میدان آزادی تا میدان فردوسی و در ادامه تا میدان امام حسین(ع) ممنوعیت توقف اجرا میشود. سردار موسویپور با اشاره به دیگر ممنوعیتهای ترددی گفت: مرحله اول ممنوعیت تردد از ساعت ۲۴ یکشنبه ۲۱ بهمن آغاز میشود. در مسیرهای شرق به غرب خیابان آزادی از ابتدای خیابان شهید برادران عزیزی به سمت غرب، ضلع شمال غربی میدان آزادی (حدفاصل خیابان محمدعلی جناح تا جاده مخصوص)، بزرگراه جناح از خیابان دانش به سمت جنوب، غرب به شرق جاده مخصوص از ابتدای راستگرد مخصوص به آیتالله سعیدی به سمت میدان و دسترسی رینگ خارجی ضلع جنوب میدان آزادی به رینگ داخل میدان تردد ممنوع است. وی افزود: مرحله دوم ممنوعیت تردد از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ در خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) و در ادامه خیابان دماوند تا بزرگراه امام علی(ع)، جاده مخصوص کرج از دوربرگران تأمین اجتمایی (بعد از پل ستاری) به سمت میدان آزادی، بزرگراه محمدعلی جناح از فلکه دوم صادقیه به سمت میدان آزادی، بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان فتح به سمت میدان آزادی، کلیه رمپ و لوپهای پل غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضلالله، ورودی به بزرگراه محمدعلی جناح، جنوب به شمال بزرگراه نواب از میدان جمهوری و در ادامه شمال به جنوب خیابان توحید از میدان توحید به سمت خیابان آزادی، بزرگراه یادگار امام(ره) از خیابان تیموری به سمت جنوب، بزرگراه یادگار امام(ره) از خیابان بهنود به سمت شمال، خیابان برادران شهید رحمانی از میدان رحمانی تا جاده مخصوص کرج، خیابان کارگر حدفاصل خیابان جمهوری تا بلوار کشاورز، خیابانهای فردوسی و قرنی حدفاصل خیابانهای جمهوری تا سمیه، خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل خیابان جمهوری تا طالقانی و میدان ولیعصر(عج) و خیابانهای عمود بر خیابان انقلاب و خیابان آزادی در ضلع جنوب و ضلع شمالی اجرا میشود. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به پیشبینی مسیرهای جایگزین، اظهار کرد: شهروندان میتوانند از مسیرهای جایگزین بزرگراه امامعلی(ع)، خیابان سپاه (پل چوبی)، شمال به جنوب خیابان مفتح، تونل توحید، زیرگذر استادمعین در هر 2 مسیر و شمال به جنوب بزرگراه ستاری - بزرگراه لشگری - خیابان معراج - شمال به جنوب سعیدی استفاده کنند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به محلهای پیشبینیشده جهت پارک خودروهای شخصی مراجعهکنندگان ادامه داد: شرکتکنندگانی که قصد دارند با خودروی شخصی در مراسم شرکت کنند میتوانند خودروهای خود را در کلیه معابر عمود بر خیابانهای آزادی و انقلاب از شعاع ۵۰ متری محدوده برگزاری مراسم، کلیه معابر عمود بر بزرگراه جناح شامل خیابانهای صالحی و گلاب تا شعاع ۵۰ متری محدوده برگزاری مراسم، بزرگراه فتح در هر 2 مسیر، بزرگراه شیخ فضلالله در هر 2 مسیر به صورت مورب، خیابان آیتالله کاشانی در هر 2 مسیر، بزرگراه اشرفی اصفهانی تا تقاطع سازمان آب در هر 2 مسیر، خیابانهای موازی با محدوده اصلی برگزاری مراسم از قبیل خیابانهای صالحی، تیموری، دکتر هوشیار، آذربایجان، نصرت، پرچم، نیایش، کلهر، فرصت، جمهوری اسلامی، آیتالله طالقانی، خیابان دماوند در هر 2 مسیر، بزرگراه یادگار امام (ره) از خیابان تیموری به سمت شمال در هر 2 مسیر و زیرگذر یادگار امام(ره) از خیابان امام خمینی(ره) تا خیابان بهنود در هر 2 مسیر پارک کنند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: فعالیت پایانه مسافری غرب تهران از ساعت ۲۲ شب ۲۱ بهمن تا پایان مراسم ۲۲ بهمن متوقف میشود و مسیر حرکت اتوبوسهای برونشهری پایانه غرب به پایانههای جنوب و بیهقی منتقل میشود. موسویپور از شهروندان خواست برای شرکت در مراسم راهپیمایی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. وی گفت: در طول مسیر راهپیمایی تعداد ۱۳ ایستگاه مترو فعال است و آماده ارائه خدمات به راهپیمایان هستند.
* ناوگان حملونقل آماده خدماترسانی رایگان
ناوگان حملونقل عمومی پایتخت در مراسم چهلوششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمات حملونقلی رایگان به راهپیمایان ۲۲ بهمن ارائه میدهد. اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای روز ۲۲ بهمن اختصاص ناوگان ویژه، تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل برگزاری مراسم و تمهیدات لازم و رایگان برای جابهجایی شرکتکنندگان از میادین و مبادی اصلی است به طوری که اتوبوسهای مورد نیاز در خیابانهای منتهی به میدان آزادی جهت بازگشت شهروندان به مبادی اولیه چهارراه تهرانپارس، یافتآباد، میدان خراسان، پایانه خاوران، میدان رسالت، شهرک شهید محلاتی، ابوذر، نازیآباد، فلکه دوم صادقیه، شهرک شهید باقری، تهرانسر، دولتآباد و میدان شهرری مستقرند. خدماترسانی متروی تهران نیز از ابتدای صبح روز دوشنبه تا پایان مراسم به صورت رایگان صورت میگیرد و در خطوط 1، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ متروی تهران خدماترسانی افزایش مییابد. ضمن اینکه متروی تهران آمادگی لازم برای اعزام قطارهای فوقالعاده را دارد، البته برای حفظ نظم و امنیت مراسم راهپیمایی یومالله ۲۲ بهمن، ایستگاه میدان آزادی از صبح روز راهپیمایی تا پایان مراسم امکان پذیرش و جابهجایی مسافران را نخواهد داشت. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز خدمات ویژه به شرکتکنندگان راهپیمایی به صورت رایگان و با استقرار ۱۰۰ دستگاه تاکسی ون در 6 محور به مقصد میادین منتهی به مسیر راهپیمایی در خیابانهای آزادی و انقلاب ارائه میدهد.