گروه اجتماعی: تعداد جانباختگان حوادث رانندگی در کشور در حالی نسبت به سالهای گذشته رو به افزایش است که بخش عمده متوفیان ناشی از تصادفات را جوانان بویژه موتورسواران به خود اختصاص میدهد. اگر نگاهی به آمار قربانیان حوادث رانندگی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیندازیم، متوجه خواهیم شد تنها در مدت زمان ۳ سال بیش از 50 هزار نفر در سوانح رانندگی جان باختهاند. طبق گزارش پزشکیقانونی، تلفات حوادث رانندگی در ۹ ماه سال جاری، تعداد نفرات جانباخته بر اثر تصادفات ۱۴ هزار و ۹۴۵ نفر اعلام شده که این آمار نزدیکی میکند با آمار تلفات حوادث رانندگی یک سال تمام در سال ۱۳۹۵ که ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بر اثر تصادفات کشته شدند.
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در آبان سال جاری به مناسبت روز جهانی یادواره قربانیان حوادث رانندگی گفت: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی در ایران جان خود را از دست میدهند و بالغ بر ۳۹۱ هزار نفر دیگر نیز دچار مصدومیتهای شدید میشوند. این آمار نهتنها از نظر انسانی فاجعهبار است، بلکه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز آثار جبرانناپذیری به همراه دارد. بررسیها نشان میدهد عوامل متعددی از جمله تخلفات رانندگی، وضعیت نامناسب جادهها، نقص فنی خودروها و حتی شرایط اجتماعی و اقتصادی میتوانند در بروز این حوادث نقش داشته باشند. هر چند آمار کشتهشدگان جادهای ناشی از تصادفات بسیار بالاتر از جانباختگان مراکز شهری و خیابانهای سطح شهر است اما آنگونه که مشخص است بخش عمدهای از فوتیهای تصادفات شهری را جوانان بویژه رانندگان موتوسیکلت تشکیل میدهند.
در این باره معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: طبق گزارشهای موجود 37 درصد فوتیهای ناشی از تصادفات در تهران را گروه سنی بین 25 تا 35 سال با 37 درصد تشکیل میدهد.
سرهنگ فیروز کشیر در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه آمارها بیانگر این است که 46 درصد تصادفات فوتی در تهران به راکبان موتوسیکلت و سرنشینان آن بر میگردد، اظهار داشت: از این 46 درصد آمار فوتی بیش از 70 درصد فوت به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه ناشی به سر بوده است. وی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات ناشی از تردد موتورسواران در سطح شهر در 18 دیماه 1402 طرحی به عنوان «طرح 10» با هدف کاهش میزان تصادفات و سوانح و حوادث برای موتورسواران اجرا کردیم، گفت: در این طرح 10 روش و راهکار برای حفظ ایمنی، کنترل و انضباطبخشی موتورسواران به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی تعریف شده است.
او با بیان اینکه طرح 10 پلیس راهور، 10 روش دارد که برای تردد موتوسیکلتسواران بخشی سلبی و بعضی ایجابی است، افزود: یکی از این موارد اهدای کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران همچنین توجه به عدم پوشش پلاک موتوسیکلتها با پارچه یا دستمال، عدم استفاده از تلقهای مشکی رنگ که باعث پوشش اعداد پلاک موتوسیکلتها بود انجام شد. در کنار اقدامات فرهنگی، 8 هزار کلاه ایمنی رایگان نیز به موتوسیکلتسواران پایتخت ارائه شد بهطوری که تا قبل از اجرای این طرح در سال گذشته میزان استفاده از کلاه ایمنی فقط 22 درصد بود اما امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته استفاده از کلاه ایمنی به 58 درصد رسیده است، همچنین طی این مدت کاملا مشخص بوده پوشش پلاکها هم بهشدت کم شده است؛ اقداماتی که نشان میدهد اجرای طرح 10 پلیس راهور با هدف کاهش میزان تصادفات و سوانح و حوادث موتورسواران موفق بوده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: علاوه بر این یک طرح دیگر برای ایمنی تردد موتورسواران با شعار «کلاه ایمنی کلاه زندگی» یا «کلاه ایمنی سفیران زندگی» راهاندازی شده است؛ طرحی مختص به اینکه تمام ادارات، ارگانها و دستگاههای دولتی و خصوصی، لشکری و کشوری ملزم شدند موتورسواران آن مجموعه یعنی اگر پرسنل، کارمند، کارگر و... آن سازمان یا ارگان از موتوسیکلت استفاده میکنند، بحث استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات رانندگی را از خود شروع کنند به طوری که در آن مجموعه یک بنر با این مضمون نوشته شود که «موتورسواران عزیز بدون کلاه ایمنی حق ورود به مجموعه را ندارند» و حراست نیز ترددها را به دقت کنترل کند که موتورسواران بدون کلاه ایمنی حق ورود یا خروج از آن مجموعه را نداشته باشند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد، یک میثاقنامه را نیز طراحی کردهایم که این میثاقنامه از سوی پلیس راهور با رؤسا و مدیران اصلی مجموعهای که کارمندان، کارگران و پرسنل آن از موتورسواران استفاده میکنند به عنوان تعهدنامه اخلاقی تنظیم شد. این میثاقنامه به عنوان یک سند تعهد اخلاقی میتواند رفتارهای لازم برای حفظ امنیت و ایمنی رانندگان و سرنشینان موتوسیکلتها را مورد توجه قرار دهد که اثرات آن که همانا استفاده از کلاه ایمنی است، میتواند منجر به کاهش میزان تصادفات برای موتورسواران شود. توجه به 5 تخلف؛ اینکه موتورسواران از چراغ قرمز عبور نکنند، پوشش پلاک نداشته باشند، در محلهای ورود ممنوع، خطوط ویژه و پیادهروها تردد نکنند و... موارد مندرج در میثاقنامه است که با اهدای کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران بر آن تاکید شده است.
سرهنگ کشیر به آمار تصادفات در ردههای سنی از ابتدای سال جاری تا آخر آذرماه 1403 در پایتخت اشاره کرد و افزود: آمارهای ناشی از تصادفات فوتی در این مدت نشان میدهد فوت افراد زیر 18 سال یک درصد، بین سنین 25 تا 35 سال 37 درصد، سنین بین 35 تا 45 سال 30 درصد و 45 سال تا 60 سال 23 درصد همچنین 60 سال به بالا 9 درصد است. بر اساس این گزارش، جوانان در رده سنی 25 تا 35 سال متاسفانه بالاترین میزان فوتی ناشی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: روی سخن ما با همه رانندگان ارجمند بویژه جوانان است که چرا به دلیل کمتوجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید 37 درصد از تصادفات فوتی را به خود اختصاص دهند؛ جوانانی که با انجام حرکات مخاطرهآمیز قوانین و مقررات را زیر پا گذاشته و باعث میشوند کام زندگی خود و خانوادهها را تلخ کنند و باعث داغدار شدن پدر، مادر، همسر یا فرزندانشان شوند.
لذا از تمام رانندگان عزیر خواهش میکنم، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا ضمن حفظ جان و مال خود و دیگران، جامعهای ایمنتر از لحاظ نحوه ترددها را داشته باشیم. نکته بعدی به تردد موتورسواران بازمیگردد که رانندگان موتور در پی بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی متاسفانه 46 درصد تصادفات فوتی و سرنشینان را تشکیل میدهند.
سرهنگ کشیر به رانندگان موتوسیکلت توصیه و تاکید کرد: موتوسیکلتها وسیلهای بهشدت ناایمن هستند، در زمانهای گذشته معمولا افراد خاصی از این وسیله ناایمن استفاده میکردند ولی اکنون با توجه به غول بزرگ ترافیک در تهران و البته دیگر کلانشهرها استفاده از موتور، بهترین وسیله برای دور زدن ترافیک است، بنابراین تعداد و تردد آنها زیاد و پرخطر شده است. توصیه ما به راکبان موتوسیکلت این است که ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند و در ترددها هیچگاه از خطوط ویژه استفاده نکنند، همچنین در حین قرمز بودن چراغ قرمز توقف کرده و در پشت خطوط ایست در تقاطعها بایستند، علاوه بر این برای حفظ جان خود و دیگران در روزهای برفی و بارانی تردد نکنند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه اظهار داشت: تاکید من به عنوان کارشناس انتظامی و تخصصی که در امور ترافیک دارم این است که هنگام رانندگی، افراد مسن مورد احترام قرار گیرند. چون این افراد در زمان عبور از عرض خیابان و معابر با کندی حرکت میکنند، در چنین شرایطی آنها نسبت به جوانان در تردد به مدت زمان بیشتری نیاز دارند با این وجود از همه رانندگان بویژه موتورسواران خواهش میکنم به محض رؤیت افراد مسن، از سرعت خود بکاهند و به حرمت این عزیزان که جای پدران و مادران یا پدربزرگ و مادربزرگهای ما را دارند، بایستند و پس از عبور آنها از عرض خیابان یا در معابر به تردد خود ادامه دهند، چرا که حدود 9 درصد تصادفات فوتی متاسفانه به افراد مسن بالای 60 سال بازمیگردد.