گروه اقتصادی: در هفته گذشته با اعلام رسمی افزایش قیمت برخی محصولات شرکتهای خودروساز از جمله کرمانموتور، مدیران خودرو و بهمن، قیمت محصولات این شرکتها در بازار آزاد نیز رو به افزایش نهاده است. با این حال، بازار خودرو همچنان با رکود مواجه است و برخلاف انتظارات، رونقی در معاملات شب عید مشاهده نمیشود.
یکی از مشکلات عمدهای که خریداران خودرو با آن روبهرو هستند، نهافزایش چندباره قیمتها، بلکه تحویل ندادن خودروهای خریداریشده در موعدهای اعلامشده از سوی شرکتهای خودروساز مونتاژکار است.
* وعدههای شرکتهای خودروساز و واقعیت
به نظر میرسد این شرکتها بیشتر بر افزایش قیمت برای جبران هزینههای خود متمرکز شدهاند و از سوی دیگر، وعدههای خود نسبت به مشتریان در زمینه تحویل بهموقع خودروهای ثبتنامی و ارائه خدمات پس از فروش را نادیده میگیرند که باعث شده خریداران با مشکلات متعددی مواجه شوند. در این وضعیت به نظر میرسد روند افزایش قیمتها و عدم رعایت تعهدات این شرکتها از جمله تحویل بهموقع و ارائه خدمات مناسب همچنان ادامه داشته باشد که این اقدامات خود موجب افزایش نگرانیها در بین خریداران و کاهش اعتماد به این شرکتها خواهد شد.
در چنین شرایطی، بهترین راهحل برای خریداران، بررسی دقیق بازار و انتخاب شرکتهایی است که تعهدات خود را به درستی انجام میدهند و ارائه خدمات پس از فروش مناسبی دارند. همچنین نظارت بیشتر نهادهای نظارتی بر عملکرد شرکتهای خودروساز میتواند تا حد زیادی به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک کند و اعتماد مشتریان را بازگرداند.
* مونتاژکاران چقدر گران کردند؟
بهمن خودرو: در اطلاعیهای که توسط گروه بهمن در سامانه کدال منتشر شده است، شاهد افزایش قیمت چند محصول این شرکت هستیم. به طور خاص، فیدلیتی پرایم تیپ یک با 15 درصد افزایش، فیدلیتی پرایم تیپ 2 با 16 درصد، فیدلیتی پرستیژ تیپ یک با 14 درصد و فیدلیتی پرستیژ تیپ 2 با 13 درصد با رشد قیمت مواجه شدهاند. همچنین قیمت دیگنیتی پرایم 2 درصد و دیگنیتی پرستیژ نیز 14 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است به این قیمتها، هزینههای مربوط به مالیات، شمارهگذاری و بیمه نیز اضافه خواهد شد. این موارد به طور مستقیم بر هزینه نهایی خرید خودرو تأثیر خواهند گذاشت و خریداران باید به این هزینهها نیز توجه داشته باشند.
مدیران خودرو: این شرکت نیز در بهمنماه سال جاری بار دیگر اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرد. برخی مدلهای این شرکت تجربه رشد چند 100 میلیون تومانی را داشتهاند. به عنوان مثال، بررسی تغییرات قیمتی این شرکت نشان میدهد تیگو 8 پرومکس IE با افزایش 310 میلیون تومانی از 2 میلیارد و 809 میلیون تومان به 3 میلیارد و 124 میلیون تومان رسیده است.(جداول روبهرو)
* واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ به کدام سو خواهد رفت و چه اثری بر بازار خواهد داشت؟
رئیسجمهور ۱۵ بهمنماه بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۴ را به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. بر اساس این قانون، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل 2 میلیارد یورو از منابع تعیینشده را برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر 5 سال ساخت) اختصاص دهد. متقاضیان واردات باید قانون ساماندهی صنعت خودرو را رعایت کرده و درخواستهای خود را ثبت کنند.
حقوق ورودی خودروهای وارداتی از محل ارز تخصیصی صددرصد تعیین شده است. واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات، مشمول رفع تعهد ارزی صادرکنندگان میشود. همچنین واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور، بدون انتقال ارز و با نرخ صددرصد حقوق ورودی مجاز است. دولت مکلف است مجوز واردات خودرو را به روش رقابتی واگذار کند. آییننامه اجرایی این بند شامل نحوه ثبت درخواست واردات و سازوکار واگذاری مجوزها، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به تصویب هیات وزیران برسد. در نهایت با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام، تخصیص ارز 2 میلیارد یورویی و تعرفه 100 درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴ تأیید شد. این تصمیم پس از عدم توافق بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اتخاذ شد.
* تحلیل بازار شب عید خودرو
سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو، در گفتوگو با «وطن امروز» به بررسی وضعیت و پیشبینی بازار خودرو تا عید و ادامه این روند در سال ۱۴۰۴ پرداخت و گفت: بازار خودرو در یک سال گذشته رونق چندانی نداشته و تعداد مراجعهکنندگان به بازار کاهش یافته است. موتمنی تأکید کرد: برای رسیدن به آرامش در بازار خودرو و بازار ملک، کنترل نرخ تورم ضروری است. او افزود در یک سال گذشته افزایش قابلتوجهی در قیمت خودروها مشاهده نشده است. هرچند در چند ماه گذشته، قیمت خودروهای کارخانهای حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است اما بازار خودرو نسبت به نوسانات نرخ دلار، کمترین رشد را داشته است. به عنوان مثال، قیمت کوئیک اتوماتیک از ۴۹۰ میلیون تومان به ۶۲۰ میلیون تومان و قیمت کوئیک دندهای از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است.
موتمنی بیان کرد: بازار خودرو نسبت به سایر بازارها با نرخ ارز همخوانی ندارد و خودروها مسیر خود را از نوسانات نرخ ارز جدا کردهاند. او اشاره کرد که ۵۰ نوع خودروی وارداتی بازار را اشباع کردهاند و اگر این خودروها وارد نمیشدند، خودروهای داخلی و مونتاژ نیاز مردم را پاسخگو نبودند و مردم باید خودروهای مونتاژی را با قیمتی 2 برابر فعلی خریداری میکردند.
* تأثیر فاصله قیمت بازار و شرکتهای خودروساز
این کارشناس بازار خودرو افزود: به دلیل فاصله قیمتی بازار و شرکتهای خودروساز، مشتریهای کمتری به بازار مراجعه میکنند و مردم ترجیح میدهند خودروهای مورد نیاز خود را به طور مستقیم از شرکتهای خودروساز خریداری کنند. او همچنین به قدرت خرید پایین مردم اشاره و بیان کرد که رکود در تمام بازارها مشهود است و مردم قدرت خرید ندارند. کنترل تورم ضروری است در غیر این صورت، همه آسیب خواهند دید. موتمنی خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ ارز، قدرت تصمیمگیری و ریسکپذیری مردم را کاهش داده و به دلیل آثار روانی آن بر بازار، نوعی سردرگمی ایجاد کرده است.