معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه گفت: بررسی برخی اظهارات مسؤولان این نگرانی را افزایش داده که نگاه و تفکری که فرهنگ را تبعی دانسته و تساهل و تسامح را در این زمینه تجویز میکند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
به گزارش تسنیم به نقل از ستاد خبری
اجلاس ملی اصحاب عشق، حمیدرضا مقدمفر، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین اجلاس ملی اصحاب عشق در شهر مقدس قم، طی سخنانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در کنار موضوع اقتصاد، مساله فرهنگ را نیز مطرح کردند، گفت: دغدغههای رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ جدید نیست و ایشان طی 25 سال اخیر به عناوین مختلف از تهدیدات و آسیبهای فرهنگی با عناوینی چون ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی یاد کردهاند اما در اینکه چرا امسال در کنار اقتصاد، مساله فرهنگ را مطرح کردهاند، باید تامل بیشتری شود.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب در مقوله فرهنگ درگیر دو نگاه بودیم؛ یک نگاه، فرهنگ را تبعی و فرعی میدانست و نگاه دیگر، برای فرهنگ ذاتاً اصالت قائل بوده و فرهنگ را به منزله هوا برای تنفس میدانسته است. بررسی برخی اظهارات مسؤولان این نگرانی را افزایش داده که این تفکر غیراصیل که فرهنگ را تبعی میداند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد. مقدمفر ادامه داد: نگاه نخست، انقلاب اسلامی را ذاتا یک انقلاب فرهنگی میداند ولی نگاه دوم، اصالت را به اقتصاد میدهد و فرهنگ را تبعی و دست دوم میداند. نگاه غیراصیل به تسامح و تساهل فرهنگی معتقد است و بدون اینکه سهمی برای مسؤولیتپذیری خود در عرصههای اجرایی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ قائل باشد، معتقد به خصوصیسازی در عرصه فرهنگ و واگذاری برخی مسؤولیتهای اجرایی و حاکمیتی به بخش خصوصی است.
وی افزود: این تفکر انحرافی در حوزه فرهنگ باعث بیتوجهی به آسیبها و تهدیدها و عدم بهرهبرداری مناسب از فرصتهاست.
وی تاکید کرد: دلیل دیگری که اهمیت سال فرهنگ را نشان میدهد، تمرکز دشمن روی تهدیدات فرهنگی است. شاید یکی از دلایل آن شکست دشمن در فتنه ۸۸ است. این فتنه آخرین مدل از تلاشهای سیاسی دشمن برای شکست جمهوری اسلامی بود که در آن همه کفر و نفاق با همه ظرفیتها و توان رسانهای، دیپلماتیک، اطلاعاتی و ظرفیتهایی که در داخل کشور در اختیار داشتند یکجا علیه نظام وارد عمل شدند ولی دچار هزیمت شده و از آن پس با شکست در عرصههای سیاسی، استراتژیستها و اتاقهای فکر دشمن به این نتیجه رسیدند که تمرکز و تلاش اصلی را باید به سمت حوزههای فرهنگی و اجتماعی ببرند.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه تصریح کرد: پس از فتنه ۸۸ آنها دریافتند که اصلیترین عامل شکست جریان فتنه، مدیریت بینظیر رهبر معظم انقلاب و باورهای دینی و اعتقادی مردم در همراهی با رهبرشان بوده است. وی خاطرنشان کرد: دشمن، دشمن است و در دشمنی خود کم نمیگذارد اما واقعیت این است که آنچیزی که عرصه و میدان را برای دشمن بازکرده و او را به طمع انداخته و باعث رخنه و نفوذش به حوزههای فرهنگی ما شده است، غفلتهای فرهنگی مسؤولان در این زمینه بوده است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه تاکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند تیغ انقلاب اسلامی در هیچ جا کندتر از عرصه فرهنگ و هنر نبود، شاید علت آن همین غفلتهای فرهنگی است و این واقعیت که طی سالهای اخیر برخی فهم درستی از فرهنگ نداشته و از این رو تصمیم درستی هم در این عرصه نمیگرفتند. امروز شاهد حجم زیادی از کارهای انجام نشده و زمینمانده در این عرصه هستیم.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه همچنین توصیههایی را در زمینه فرهنگی به حاضران در اجلاس ارائه کرد که برخی از آنها عبارتند از: اولویتدادن به امور مهم، تمرین و آمادگی برای جبههای عملکردن در این جنگ نامتقارن، خروج از وضعیت پدافندی و انفعالی و تلاش برای حرکتهای تهاجمی.
مقدمفر همچنین افزود: ساختارها، تشکلها و اشخاص در جناح مومن انقلابی باید مراقب باشند در کنار یکدیگر رقابتها را تبدیل به رفاقت کنند و همه حواس و هوش خود را متوجه دشمن و فعالیتهای وی در داخل و خارج علیه جمهوری اسلامی کنند. لذا خدای ناکرده براساس غفلت و تحریک اغیار نباید در این عرصه، رقابت غیرسازنده و ناصحیح بین خودیها شکل بگیرد.
وی با توصیه به ضرورت خلاقیت و ابتکار و نوآوری در عرصه فرهنگ، بازخوردگیری مستمر از اقدامات انجام شده و تصحیح تلاشها و هدفگذاریها را مهم و شایان توجه دانست و گفت: برخی با کار فرهنگی نقطهای برخورد میکنند که قطعا صحیح نیست، چراکه کار فرهنگی، حرکتی جریانی و مستمر است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه در پایان با تاکید بر اهمیت مخاطبشناسی و تولید محصول فرهنگی براساس شناخت صحیح از مخاطب هدف، به موضوع عمقبخشی و غنیسازی کارهای فرهنگی و اهمیت دادن به محتوا در اینگونه کارها اشاره و تصریح کرد: شعارها خوب و گاهی لازم است اما تکیه همیشگی به آن اشتباه است؛ شعار همیشه مابهازای محتوا نیست لذا باید در این زمینه بهطور مشخص با مطالعه، عمقبخشی به آگاهیها برای تحلیل صحیح از شرایط و غنیسازی محصولات، کار فرهنگی را ارتقا بخشید.