printlogo


کد خبر: 35838تاریخ: 1389/1/14 00:00
برخلاف پیش‌بینی‌ها و در غیاب آثار کمدی مخاطبان در نوروز 89 کمتر سراغي از سینما گرفتند
تسویه حساب!؟

امید صبوری:

خبررسانی قطره‌چکانی، ایجاد هیجان رسانه‌ای برای تعیین فیلم‌های خوش اقبال حاضر در فهرست اکران نوروزی و حتی حاشیه‌سازی و گفت‌وگوهای جنجالی عوامل فیلم‌ها در بهار امسال گویی چندان مثمرثمر واقع نشد و مخاطبان ترجیح دادند به جای حضور در سالن‌های تاریک «سینما» روزهای تعطیل نوروز را با تماشای فیلم‌های راحت‌الوصول (هرچند نصفه نیمه!) «سیما» سپری کنند؛ اتفاقی که تا پیش از آغاز رسمی فصل اکران نوروزی سینماها در سال 89 و با آغاز امیدوارکننده 2 فیلم «به رنگ ارغوان» (ابراهیم حاتمی‌کیا) و «عیار14» (پرویز شهبازی) کمتر انتظار وقوع آن می‌رفت. با همه اینها اما باید پذیرفت که امسال و در نخستین سال غیبت فیلم‌های کمدی در فهرست فیلم‌های اکران نوروز مخاطبان کمتر برای حضور در سالن سینماها رغبت از خود نشان دادند و در واکنش به برنامه‌ریزی دقیقه 90 برای اکران این فصل و انتخاب بی‌تناسب آثار، تسویه حساب کرده و گیشه‌ها را
بی‌رمق گذاشتند.

 

موفق‌های ناکام!

با نگاهی گذرا به فهرست فروش فیلم‌های اکران نوروز، تا به اینجا هیچ فیلمی موفق به کسب رقم فروش مورد نظر خود نشده است و حتی فیلم‌هایی چون «تسویه حساب» و «سلام بر عشق» که به نسبت رقم بالاتری را در گیشه از‌آن خود کرده‌اند، در تحقق چشم‌اندازی که عواملشان ترسیم کرده ‌بودند بازماندند. فیلم «تسویه حساب» که این روزها در اخبار مرور فروش فیلم‌های نوروزی عنوان‌«موفق‌ترین» را از آن خود کرده‌است، همان فیلمی‌ است که سال گذشته تهمینه‌ میلانی کارگردانش اعلام کرده بود که با اکران آن رکورد فروش اخراجی‌ها در سینمای ایران خواهد شکست! اما حال میلانی با این حقیقت مواجه شده‌است که این ساخته پرحاشیه و شاید به تعبیری جسور در مواجهه با خطوط قرمز، حتی رمق عبور از رکورد ساخته پیشین خود او را هم نداشته است. فیلم «سوپر استار» که پس از «تسویه حساب» ساخته شده و پیش از آن فرصت اکران یافت، سال گذشته و در همین ایام نوروز روی پرده بود. این فیلم در بازه زمانی مشابه موفق شد به رقم فروش نزدیک به 250 میلیون تومانی برسد، حال آنکه «تسویه حساب» تا به امروز و به رغم افزایش نزدیک به 30درصدی قیمت بلیت در سینماها، تنها موفق به ثبت گیشه 244 میلیون تومانی به نام خود شده‌است. پس از این فیلم هم در جدول پرفروش‌ها(!؟) فیلم «سلام بر عشق» تازه‌ترین اثر تولیدی موسسه پویا فیلم به تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش و عبدالله علیخانی قرارگرفته است. فیلمی که با نگاهی به کارنامه این 2 تهیه‌کننده «بفروش‌ساز» می‌توان به شکستش در گیشه نوروزی89 اذعان کرد. «سلام بر عشق» که با حداقل پایبندی به استانداردهای سینمایی، اثری سخیف، دم‌دستی و صرفاً متعهد به گردش مالی تولیدکنندگان محسوب می‌شود برخلاف ساخته‌های پیشین فرح‌بخش و علیخانی از ستارگان گیشه‌پسند خود هم طرفی برنبست و با فروش 160 میلیونی در تعطیلات نوروزی، با گیشه‌ای کاملاً سرد فصل همیشه گرم اکران نوروزی را پشت سر گذاشت.

امید به «هیچ»

در کنار این تولیدات امیدوار به گیشه، 2 فیلم دیگر اکران نوروز که در جرگه‌ فیلم‌هایی با مخاطبان خاص طبقه‌بندی می‌شوند نیز داستانی مشابه داشتند. 2 فیلم «طهران، تهران» (داریوش مهرجویی، مهدی کرم‌پور) و «هیچ» (عبدالرضا کاهانی) به رغم خاص بودن اما انتظاری بالاتر از رقم کنونی فروش داشتند و عوامل این 2 فیلم نیز در ناکامی گیشه‌های نوروزی امسال سهیم بودند. به طور خاص فیلم «هیچ» ساخته قابل تحسین عبدالرضا کاهانی که در جشنواره فیلم فجر هم مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرارگرفته بود، به نسبت فیلم پیشین کاهانی که درست یکسال پیش و در همین ایام نوروز فرصت اکران یافته بود، فروش قابل تأملی داشته است. «هیچ» که در قیاس با «بیست» فیلمی سرزنده‌ و پربازیگرتر محسوب می‌شود، طبق آخرین اعلام تهیه‌کننده در تعطیلات نوروز تنها 100 میلیون تومان فروش داشته که این رقم در قیاس با فروش 130 میلیون تومانی «بیست» در نوروز88 یک عقب‌گرد در گیشه محسوب می‌شود. فراموش نکنيم که همین رقم هم به مدد افزایش قیمت بلیت سینماها محقق شده است. از سوی دیگر «طهران، تهران» نیز که با تکیه بر نام کارگردان و فضای نوروزی اپیزود اول و نیز نام بازیگران جوان اپیزود دوم امید بسیاری برای استقبال مخاطبان داشت با فروش 100 میلیون تومانی هم‌ردیف فیلم «هیچ» در جدول فروش شد.

هفته دوم بهتر از هفته اول

با این وجود اما همین استقبال اندک هم سیر صعودی دارد و به نسبت هفته نخست هفته دوم اکران نوروزی وضعیت قابل قبول‌تری داشته است. مدیر مجموعه سینمایی آزادی تهران با اشاره به وضع مطلوب استقبال از فیلم‌های ایرانی در هفته دوم نوروز 89 از رتبه اول فیلم «طهران، تهران» در این سینما و گروه سینمایی آزادی خبر داد و اظهار داشت: وضع فروش فیلم‌های ایرانی در اکران نوروز 89 مطلوب بوده است. وی افزود: با توجه به فیلم‌هایی که‌ امسال برای اکران نوروزی درنظر گرفته شده‌اند و ادامه اکران فیلم‌های 2 گروه قدس و استقلال، نسبت به سال گذشته فروش فیلم‌ها در هفته دوم اکران نوروز 89، میزان مطلوبی داشته و فیلم‌ها با استقبال خوب مخاطب روبه‌رو شده‌اند. وی درباره فیلم‌های اکران شده در سالن‌های مختلف سینما آزادی گفت: در این سینما همه فیلم‌ها با استقبال روبه رو بوده‌اند بویژه فیلم‌های «تسویه حساب»، «طهران، تهران» و «هیچ». البته ما قبل از آن «به‌رنگ ارغوان» را هم داشتیم که فروش خوبی‌ داشت. سعیدی‌پور گفت: باید به این نکته توجه کرد که «به رنگ ارغوان» و «تسویه حساب» با توجه به در اختیار داشتن سالن کوچک، با فروش خوبی‌ روبه‌رو شدند. رضا سعیدی‌پور به فارس گفت: فیلم سینمایی «طهران، تهران» هم با توجه به سالن بزرگی‌ که در این مجموعه سینمایی در اختیار دارد و اینکه در گروه سینمایی آزادی سرگروه بوده است، در رتبه اول فروش در گروه و در این سینما قرار گرفته است که این با توجه با حال و هوای متفاوت فیلم جالب توجه است.

آغاز 60 میلیونی «پوپک و مش‌ماشاءالله»

در کنار نتایج تأمل‌برانگیز فروش سینماها در نوروز 89 که می‌توان آن را در عواملی چون افزایش 30درصدی قیمت بلیت‌‌ها (تا 40 هزار ریال) و نیز غیاب آثار کمدی تحلیل کرد، آغاز اکران «پوپک و مش‌ماشاءالله» تازه‌ترین ساخته فرزاد موتمن جان تازه‌ای به گیشه سینماها بخشیده است. بر اساس تازه‌ترین اخبار فروش سینما‌ها «پوپک و مش ماشاءالله» با فروش 60 میلیونی در 2 روز موفق‌ترین افتتاحیه نوروزی را به نام خود ثبت کرده است و اینکه این فیلم تنها فیلم کمدی اکران شده در نوروز 89 است و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته اول و بازگشت مخاطبان از تعطیلات نوروزی فروشش از مرز 200 میلیون تومان گذر کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: پوپک برادرزاده احترام خانم از کانادا به ایران می‌آید. احترام خانم به علت مشغله زیاد سکته می‌کند و پوپک را به مش‌ماشاءالله می‌سپرد و ماجراهای پوپک و مش‌ماشاءالله که از 2 دنیای متفاوت هستند، آغاز می‌شود. در «پوپک و مش‌ماشا‌ءالله» که منیژه حکمت آن را تهیه‌ کرده است، فرهاد آئیش، امین حیایی، مهناز افشار، سروش صحت، بهاره رهنما، مریم امیرجلالی، رابعه اسکویی، پروین میکده و امیر جعفری بازی می‌کنند. «پوپک و مش‌ماشاءالله»‌ پس از «هفت پرده»، «شب‌های روشن»، «باج خور»، «جعبه موسیقی»،‌ «صداها» و «بیداری»‌ هفتمین فیلم بلند سینمایی فرزاد مؤتمن است.


Page Generated in 0/0063 sec