printlogo


کد خبر: 41674تاریخ: 1389/2/28 00:00
برداشت دانشجو از یافتن مقصر در حادثه نشست در خیابان ولی‌عصر
گود منیریه و داستان مرغ و تخم‌مرغ!

امير گودرزي:

فرونشستن زمین در میدان منیریه بیش از آنکه به حادثه فرونشست خیابان امام خمینی(ره) شباهت داشته باشد به اتفاقاتی مانند حادثه سعادت‌آباد، سرقت مجسمه‌های تهران، آلودگی آب شرب و اتفاقاتی از این دست شبیه است چون در این گونه رخداد‌ها هرگز مقصر شناخته نمی‌شود. شاید از این‌رو سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه جلسه غیر‌علنی یکشنبه به اظهارات مدیرعامل مترو درباره حادثه نشست خیابان در میدان منیریه اشاره کرد و گفت: داستان پیدا کردن مقصر برای نشست خیابان در میدان منیریه همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است. خسرو دانشجو روز یکشنبه و در پایان دویست و هشتاد و یکمین جلسه غیر علنی شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور شهردار تهران به همراه مدیر‌عامل متروی تهران و معاون فنی و عمرانی خود در جلسه برای ارائه توضیحاتی درباره ریزش خیابان در میدان منیریه، اعلام کرد: توضیحات شهردار و همراهان وی مبنی بر این بود که نشت آب و گاز و بی‌توجهی نسبت به آن زمینه نشست خیابان را فراهم کرده است، چراکه حجم خاک شسته شده توسط آب در طولانی‌مدت باعث بروز این حادثه شده است. وی ادامه داد: جدا از صحت و سقم این توضیحات اعضای شورای شهر تهران تاکید داشتند که دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های متولی مربوط به خدمات عمومی نباید نسبت به چنین حوادث و زمینه‌های بروز آن بی‌توجه باشند. دانشجو با اشاره به اظهارات مدیر‌عامل متروی تهران بیان کرد: آقای هاشمی تاکید دارد که بارها نسبت به نشست این محدوده و احتمال خطر برای ساکنان به سازمان آب و گاز هشدار داده شده، اما توجهی نشده است. سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به اهمیت موضوع تشکیل جلسه کارشناسان رده پایین در این جلسه حاضر می‌شدند و بنا بر اظهارات شهردار تهران این جلسه کارآیی لازم را نداشته و سال‌هاست که تشکیل نمی‌شود. دانشجو که عضویت در هیات مدیره باشگاه استقلال تهران را هم برعهده دارد با ادبیات فوتبالی به حرف‌هایش ادامه داد و با بیان اینکه اگر قرار باشد پس از هر حادثه‌ای مردم خسارت ببینند و مسؤولان توپ را به زمین یکدیگر بیندازند، در این شرایط فلسفه چنین شورایی چه می‌شود، ادامه داد که چنین مسائلی با تعامل بیشتر و همکاری حداکثری مسؤولان کمتر به وجود می‌آید. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات مدیر‌عامل متروی تهران، تصریح کرد: آقای هاشمی مدعی است که چندین‌بار در نامه‌های کتبی احتمال ریزش و نشست خیابان در این محدوده را به کسبه و مسؤولان مربوطه هشدار داده‌، اما توجهی صورت نگرفته است و حتی شرکت مترو یکی از ساختمان‌های واقع در میدان را نیز به دلیل احتمال ریزش تخلیه و تملک کرده است. وی با تاکید بر اینکه تا زمان تحقق مدیریت واحد شهری و مدیریت پاره‌پاره شهر در شرایط فعلی، وقوع چنین اتفاقاتی باز هم احتمال دارد، اضافه کرد: اینکه مدیر ارشد چنین شوراهایی چه کسی باشد، مهم نیست و ما اصراری به ریاست شهردار تهران در این شورا نداریم. دانشجو در پاسخ به سوالی در رابطه با مقصر اصلی این حادثه، عنوان کرد: وظیفه شورا پیدا کردن مقصر این حادثه نیست، بلکه ما به دنبال این هستیم که بدانیم کدام مسوول به وظایف خود عمل نکرده است.

 

وی خاطر‌نشان کرد: شرکت مترو مدعی است که موضوع نشت آب در محل ریزش را بارها به صورت کتبی به شرکت آب اعلام کرده است و سازمان آب نیز تاکید دارد که علت شکست لوله آب، عملیات تونل‌سازی مترو است و به قول مدیر‌عامل متروی تهران داستان «مرغ و تخم‌مرغ» درباره این حادثه پیش می‌آید. سخنگوی شورای شهر تهران همچنین به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره مشکلات مردم پس از حادثه نشست خیابان در میدان منیریه اشاره کرد و ادامه داد: پس از وقوع این حادثه آب، برق و گاز این محدوده برای ساعات متوالی مختل و مردم دچار مشکل شده بودند و باید در این شرایط دستگاه‌های خدمت‌رسان به صورت اضطراری خدمت‌رسانی خود را انجام می‌دادند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و مردم پس از وقوع این حادثه دچار مشکل شدند. سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه حرف‌هایش به سرقت مجسمه‌ها اشاره کرد که بی‌شباهت به حادثه منیریه نبود و گفت: براساس آخرین تماس با مسؤولان انتظامی هنوز هیچ نتیجه مثبتی به دست نیامده است. به گفته او، اعضای هیات‌رئیسه شورای شهر و رئیس شورا این موضوع را پیگیری می‌کنند. دانشجو گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران فقط 2 مجسمه را برای ترمیم و مرمت جابه‌جا کرده بود ولی باقی مجسمه‌ها دزدیده شدند. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: دزدیدن مجسمه‌ها مایه تمسخر و تحقیر مدیریت شهری شده است، در صورتی که مدیریت شهری در پیگیری‌های انجام شده از مسؤولان انتظامی به این نتیجه رسیده است که هنوز سرنخی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطر‌نشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده گویا از آذر سال گذشته ربوده شدن این مجسمه‌ها اتفاق افتاده است ولی در حال حاضر رنگ و بوی خبری به خود گرفته است. بدون شک این آخرین اتفاقی نیست که این طور با جان و آسایش مردم بازی می‌کند و مسؤولان نه‌تنها از شهروندان عذر‌خواهی نکرده بلکه هیچ یک تقصیر را بر عهده نمی‌گیرند. در روزهای آینده با چند‌بار بتون‌ريزي هم اوضاع رو به راه می‌شود و هیچ‌کس نمی‌پرسد مسؤولیت این حادثه با چه افرادی بوده است، بدون اینکه به این بیندیشد که اگر این ریزش به جای 12 شب، 12 ظهر رخ داده بود می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود.


Page Generated in 0/0079 sec