مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه براساس اندازهگیریهای صورت گرفته، آلاینده سمی بسیار خطرناک و سرطانزای آزبست در هوای شهر تهران 50 تا 70 برابر میزان این آلاینده در هوای پاک دیگر کشورهاست، گفت: تحقیقات نشان میدهد وجود آزبست در هوای تهران ناشی از لنت ترمزها و صفحه کلاچ خودروهاست. به گزارش ایسنا، یوسف رشیدی در ادامه افزود: برای مشخص شدن میزان آزبست موجود در هوای تهران 50 نمونهگیری از بخشهای مختلف شهر در اواخر بهمن و اسفندماه سال گذشته که از ماههای پرتردد و ترافیک در تهران محسوب میشوند، صورت گرفت و براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که آزبست در هوای شهر تهران 50 تا 70 برابر بیشتر از شهرهایی در دنیاست که دارای هوای پاک هستند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه باید میزان آزبست موجود در هوای تهران در تمام شرایط و نقاط مختلف شهر بررسی میشد، اواخر بهمن و اسفندماه برای اندازهگیری میزان این آلاینده در هوا انتخاب شد که جزو ماههای پرتردد در سال است و در50 نمونهگیری صورت گرفته از نقاط مختلف شهر مشخص شد که آلاینده سمی، بسیار خطرناک و سرطانزای آزبست در هوای تهران بسیار بالاست که وجود این آلاینده در هوا بیشتر ناشی از لنت ترمزها و صفحه کلاچ خودروهاست. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز آزبست را از ترکیبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها حذف نکردهاند و 65 درصد مواد به کار رفته در ساخت لنت ترمز و کلاچ خودروهای داخلی را آزبست تشکیل میدهد که این موضوع به شدت سبب بالا رفتن میزان آلاینده سمی آزبست در هوای شهر شده است. وی با تاکید بر اینکه تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد، میزان آزبست در هوا در مناطق پرترافیک و پرتردد شهر بیشتر است، گفت: بررسی و اندازهگیری آلاینده سمی و سرطانزای آزبست در نقاط مختلف شهر تهران صورت گرفته چنانچه میزان آزبست در هوای مناطق شمالی، جنوبی و مرکز شهر در این بررسی مشخص شده است. رشیدی افزود: در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که در نقاطی که بیشترین تردد خودروها وجود دارد، میزان آلاینده سمی آزبست در هوا نیز بیشتر است، چنانچه در این بررسی، میدان تجریش و نقاط مرکزی شهر بیشترین آلاینده آزبست را در هوا داشتند. وی تصریح کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد، میزان آزبست در هوای مناطق مرکزی شهر بویژه در خیابان و میدان انقلاب، خیابان فتحیشقاقی، کارگر شمالی و خیابان سهروردی بسیار بالاست که این موضوع سلامتی شهروندان را با خطر جدی مواجه میکند. وی در ادامه اظهار کرد: همچنین براساس اندازهگیریهای صورت گرفته منطقه یافتآباد، اتوبان بسیج، میدان بهمن، خیابان آزادی، میدان آزادی، پل گیشا، انتهای بزرگراه حکیم و منطقه مسعودیه تهران بعد از مناطق مرکزی بیشترین میزان آزبست در هوا را دارند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اسفندماه میزان بارش باران و همچنین وزش باد بیشتر بود، پیشبینی میشد، میزان آزبست موجود در هوا کمتر از بهمن ماه باشد اما اندازهگیریهای صورت گرفته نشان داد که با وجود مساعد بودن وضعیت آب و هوایی، میزان این آلاینده سمی و بسیار خطرناک در هوای تهران در اسفندماه به دلیل تردد بیشتر خودروها نسبت به بهمنماه بیشتر بوده است. وی تاکید کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته، نوع آزبستی که در هوای تهران وجود دارد «کریزوتیل» است که مستقیما مواد به کار برده شده در ترمز و کلاچ خودروها را دربرمیگیرد و باید مسؤولان از خودروسازان بخواهند به طور جدی اقدام به حذف آزبست از مواد تشکیلدهنده ترمز و کلاچ خودروها کنند تا با جان و سلامتی شهروندان اینگونه بازی نشود. رشیدی گفت: وجود این آلاینده آزبست در هوا میتواند سبب بروز سرطان ریه شود و سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند، در واقع کسانی که در مدت طولانی در معرض آزبست باشند احتمال ابتلای آنها به سرطان ریه بسیار زیاد است و به همین دلیل امیدواریم توجه مسؤولان به این موضوع جدی باشد و اقدامات لازم را برای کاهش این آلاینده در هوای شهر صورت دهند. وی افزود: آزبست در محیط بافت تنفسی براحتی نفوذ کرده و احتمال سرطان را بشدت بالا میبرد، حال آنکه الیاف آزبست حتی میتوانند با نشستن روی لباس و بدن افراد به محیط خانه نیز منتقل شوند و حتی سلامتی افرادی که از خانه خارج نمیشوند را نیز با خطر مواجه سازند.