printlogo


کد خبر: 41707تاریخ: 1389/2/28 00:00
ناگفته‌هایی از اکسپوی شانگهای

صفا صهري:

پس از 8 سال تلاش و حدود 58 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، گران‌ترین اکسپوی جهان سرانجام حدود 2 هفته پیش آغاز به کار کرد اما برپایی چنین نمایشگاهی تاکنون تبعات اجتماعی گسترده‌ای در شهر شانگهای به دنبال داشته است که در ادامه به گزارش شبکه خبری فرانسه24 به آن می‌پردازیم. در 8 سال گذشته شانگهای با ساخت و ساز ساختمان‌های مدرن و انجام پروژه‌های فرهنگی مختلف از جمله منع پوشیدن لباس‌های خانگی در خیابان‌ها خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی آماده کرده است. با این وجود نخستین اشکال‌ها در افتتاح آزمایشی پارک شانگهای خود را نشان دادند. در نخستین ساعات صبح همه پاویون‌ها جز پاویون‌ استرالیا مجبور شدند درهای خود را به روی بازدیدکنندگان ببندند. در واقع پس از آنکه در مقابل هر پاویون صف‌هایی به طول 500 تا 600 متر تشکیل شد، ازدحام جمعیت و هل دادن‌ها نمایندگان کشورهای مختلف را مجبور به تعطیل کردن نمایشگاه‌ها کرد. در واقع در ساعات اولیه برپایی نمایشگاه دریایی از مردم در صف‌های طولانی ساعات‌ها معطل شدند و به همین دلیل برای در امان ماندن از خورشید سوزان شانگهای بازدیدکنندگان هر کدام چتری بر سرشان گرفتند.«لی» که در صف طولانی اطراف سالن سوییس ایستاده، می‌گوید: ساعت 5 صبح از خواب بیدار شدم و برای ساعت 2 نیمه شب بلیت بازگشت دارم اما نگرانم که با توجه به جمعیت زیاد آیا می‌توانم حداقل از یک سالن دیدن کنم یا نه؟!

 

یک شهروند 22 ساله چینی هم می‌گوید: مردم شانگهای رغبتی برای بازدید از این نمایشگاه ندارند زیرا این نمایشگاه جز ترافیک سود دیگری برای آنها نداشته است. پلیس در این مدت برای تأمین امنیت بسیاری از ماشین‌ها را به منظور بازرسی متوقف می‌کند و به هر کسی مظنون است، این در حالی است که خطوط یک تا 9 متروی شانگهای به خدمات‌رسانی برای بازدیدکنندگان اکسپوی 2010 اختصاص یافته و ساعات کاری شرکت راه‌آهن زیرزمینی نیز افزایش یافته است. اگرچه همه غرفه‌داران تلاش می‌کنند با عرضه غذاهای محلی خودشان از بازدیدکنندگان پذیرایی کنند اما قیمت بالای غذا در نمایشگاه، بازدیدکنندگان چینی را متعجب کرده است. بالا آمدن آب در سرویس‌های بهداشتی و کثیف بودن دستشویی‌ها هم یکی دیگر از مواردی است که به نظر می‌رسد چینی‌ها نتوانسته‌اند راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کنند. گفتنی است، حداقل 11 هزار توالت ثابت و متحرک از قبل در اطراف اکسپوی شانگهای در نظر گرفته شده بود.

جمع شدن زباله در کنار آبخوری‌ها و کثیف بودن آب فواره‌ها هم از دیگر موضوعاتی هستند که موجب نارضایتی مردم شده است. قیمت بلیت بزرگ‌ترین نمایشگاه جهان در روزهای عادی برای هر نفر 23 دلار است و در روزهای پرازدحام و تعطیلات قیمت آن تا 30 دلار هم می‌رسد. در حالی که به ادعای مسؤولان برگزار کننده تنها در روز اول مه ‌یعنی همزمان با افتتاح رسمی نمایشگاه 500 هراز بلیت برای بازدید از اکسپوی شانگهای فروخته شد و به نظر می‌رسد این نمایشگاه سود هنگفتی برای چینی‌ها داشته باشد. بسیاری از مردم درباره هزینه‌های کلان اکسپوی شانگهای اعتراض دارند. برگزاری اکسپو در ونکوور کانادا در سال 1986 برای این کشور 33 میلیون دلار هزینه ‌داشت و هزینه اکسپو در هانور آلمان در سال 2000‌ نیز 1/1 میلیارد دلار بر‌آورد شد. گفتنی است، نخستین اکسپو در لندن در سال 1851 برگزار شد و پس از آن کشورهای فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن و اسپانیا تاکنون میزبان برپایی این اکسپو بوده‌اند. اکسپوی شانگهای از لحاظ تعداد کشورهای شرکت‌کننده، مساحت اکسپو و مدت برگزاری رکوردی تاریخی به شمار می‌رود.


Page Generated in 0/0059 sec