printlogo


کد خبر: 41729تاریخ: 1389/2/28 00:00
بارسا 99- رئال 96
لالیگا بازهم آبی و اناری

نیم ساعت قبل از پایان روز آخر لیگ اسپانیا، زمانی که لیو مسی روی پاس توره با یک بغل پای ساده دروازه وایادولید را فرو ریخت دیگر مشخص بود که تقلای شاگردان پیگرینی در خانه مالاگا بی‌نتیجه خواهد بود. بارسا در غیاب ژاوی، در 61 دقیقه 3 بار دروازه حریف ته‌جدولی خود را فرو ریخت و قهرمانی خود را با
99 امتیاز قطعی کرد. پیش از مسی، پدرو گل اول را با پای مدافع حریف و گل دوم را با پاسی از مسی و ضربه‌ای از گوشه محوطه جریمه به ثمر رسانده بود. پدرو که پدیده این فصل پپ گوآردیولا بود به همراه یحیی توره که به جای ژاوی بازی می‌کرد، با نمایش خوب خود، بهترین‌های روز پایانی بودند.توره با آن قامت بلند 2 پاس گل به مسی داد و گل اول را نیز پایه گذاشت تا برد 4 بر صفر روزی به یادماندنی را برای بارسایی‌ها رقم بزند. روزی که با هجوم صدهزارنفری هواداران آبی و اناری در نوکمپ نمی‌توانست با نتیجه‌ای غیراز برد به پایان برسد.بارسا با ترکیب والدس، آبیدال، پویول، پیکه، آلوس، توره، کیتا، بوسکتس، بویان، پدرو و مسی به میدان آمد و نوزدهمین برد خانگی را کسب کرد. در عین حال لیونل مسی هم با 2 گل شماره 33 و 34 عنوان «پی‌چی‌چی» را از آن خود کرد. او با این رکورد احتمالا کفش طلای اروپا را هم فتح می‌کند تا سالی یگانه داشته باشد. سالی که اگر ژوزه مورینیو در اواخر آن سبز نمی‌شد مثل پارسال خوش‌تر به پایان می‌رسید. به این ترتیب لالیگا همچنان آبی و اناری است. بارسلونا در آخرین هفته رقابت‌های این فصل لالیگا موفق شد با برتری مقتدرانه مقابل وایادولید در دیدار خانگی‌اش به قهرمانی دیگری دست یابد.شاید بتوان این قهرمانی را یکی از احساساتی‌ترین قهرمانی‌های رقابت‌های لالیگا پس از قهرمانی رئال در دوران حکمرانی کاپلو و زمانی که در هفته آخر رقابت‌ها به قهرمانی رسیدند دانست.علاوه بر حساسیت رقابت‌های این فصل، رقابت‌های این دوره لالیگا را باید لیگ رکوردها دانست. بارسلونا به آمار و ارقامی فوق‌العاده دست یافت و حتی رکوردهای خودش را نیز پشت سر گذاشت. «تیم پپ 2» لالیگا را با کسب 99 امتیاز به پایان برد. اتفاقی که بسیار ارزشمند است و شاید به خاطر تعقیب و گریز حساس 2 تیم رئال و بارسا در صدر جدول رخ داد. بارسلونا، چهره زیبای فوتبال خود را حفظ کرد و در اکثر دیدارهایش بازی زیبا را به نمایش ‌گذاشت. فتح هر لیگی افتخاری بزرگ است ولی در دست گرفتن جام قهرمانی با ارائه بازی‌هایی زیبا، لذت و شیرینی بیشتری دارد و بارسلونا بار دیگر این کار را انجام داد.

سلاخی سوپرمن کلمنته مثل یک گوسفند

خاویر کلمنته، سرمربی تیم وایادولید و همان مردباسک تباری که قرار بود 2 سال پیش سرمربی پروازی تیم ملی ما باشد در آستانه دیدار تیمش مقابل بارسلونا در فینال لالیگا هشدار داده و گفته بود که تیمش در نوکمپ مانند گوسفندی نخواهد بود که به سلاخ‌خانه رفته است. آبی و اناری‌های برای اطمینان از قهرمانی به پیروزی مقابل وایادولید نیاز داشتند در حالی که وایادولیدی‌ها خطر سقوط را بشدت احساس می‌کردند.کلمنته در مصاحبه با مارکا گفته بود: «ما مانند گوسفندی نیستیم که به سلاخ‌خانه می‌رود. ما بیشتر شبیه یک گاو وحشی هستیم. بگذاریم ببینیم چه خواهد شد، می‌میریم یا زنده می‌مانیم. ما چیزی برای از دست دادن و ترسیدن نداریم؛ باید با شجاعت بازی کنیم». با این مضمون بود که روزنامه مارکا چاپ اسپانیا در شماره شنبه صبح خود جلدی ویژه برای روز پایانی لالیگا منتشر کرد. جلدی که حاصل ذوق گرافیست‌های این نشریه معروف اسپانیایی است که پرتیراژترین روزنامه ورزشی جهان نیز به شمار می‌آيد و البته حاکی از امید ارگان رسانه‌ای اصلی باشگاه رئال‌مادرید به این پیرمرد و تیمش. آنها سر خاویر کلمنته، سرمربی تیم وایادولید را روی تن سوپرمن مونتاژ کرده و تیتر انتخابی نیز این بود:«مأموریت غیرممکن!» آیا کلمنته و تیمش می‌توانند غیرممکن بزرگ انتهای فصل را ممکن کنند؟ تقریبا بعید بود و البته مارکا هم ظاهرا چنین نظری داشت. شاید از کلمنته سن و سال‌دار گذشته که سوپرمن باشد.از آن مهم‌تر اینکه او استاد سابق و مشاور فعلی پپ گوآردیولا هم هست، طوری که در نخستین روزهای بازگشت پپ به نوکمپ از کلمنته به عنوان مدیرفنی جدید بارسا یاد می‌شد. حتی گوآردیولا در یکی از نخستین مصاحبه‌هایش از دینی گفت که هنوز نسبت به استاد سابقش در تیم ملی اسپانیا دارد. این نوع تصویرسازی‌های مارکا یک دلیل دیگر هم داشت.همانطور که در شماره روز شنبه «وطن‌امروز» خواندید در روزهای اخیر حساسیت‌هایی پیرامون اینکه بارسا تیم محبوب نخست وزیر اسپانیا، خوزه رودریگز زاپاترو، باید در روز سرنوشت‌ساز لالیگا به مصاف وایادولید تیم شهر زادگاه زاپاترو برود به وجود آمده بود و مارکا که نمی‌توانست مستقیما به سمت شخص اول سیاسی کشور اشاره کند به این ترتیب به بزرگنمایی موضوع پرداخت غافل از اینکه در نهایت کلمنته در نوکمپ مثل یک گوسفند سلاخی شد. کلمنته در ماه آوریل به وایادولید پیوست و در شرایطی که باشگاه در وضع بسیار نامساعدی قرار داشت ولی در آخر نتوانست وایادولید را در لالیگا نگاه دارد.

و اما حسرت رئال

سال رئالی‌ها بدون جام به پایان رسید، گرچه اگر هر تیم دیگری جز بارسا با آنها به رقابت می‌پرداخت احتمالا مغلوب می‌شد. برای رئالی‌ها که حالا به امید حضور مورینیو در مادریدند تا پایان دوران بارسا را رقم بزنند در بازی آخر کاسیاس، آلبیول، گارای، مارسلو، راموس، چابی آلونسو، گرانرو، گاگو، فان درفارت، رونالدو و ایگوآین بازی کردند. در بازی این تیم مقابل مالاگا ابتدا دودا (9)برای حریف گل زد و سپس فان درفارت با گلی زیبا در دقیقه 48 بازی را به تساوی کشاند. رئال با این نتیجه نتوانست به رکورد مثبت خود ادامه دهد و لیگ را با 96 امتیاز تمام کرد. آنها در این فصل دستاوردی نداشتند و این نکته‌ای است که سرمربی این تیم را به سمت در خروجی هدایت خواهد کرد.

مسی؛ پی‌چی‌چی لالیگا

سایت گل:

لیونل مسی رقابت‌های این فصل را با به ثمر رساندن 47 گل که 34 تای آن در رقابت‌های لالیگا به ثمر رسید، به پایان برد تا در راه کسب جایزه کفش طلایی نیز که به برترین گلزن فوتبال اروپا در رقابت‌های یک فصل تعلق می‌گیرد، قدم بزرگی برداشته باشد.

 

این مهاجم آرژانتینی رقابت‌های این فصل را با به ثمررساندن 2 گل در جشن قهرمانی بارسا مقابل وایادولید به پایان برد. مسی در جریان بازی توپی را از توره دریافت و آن را مبدل به گل سوم بارسلونا کرد و پس از آن هم گل کلیدی و چهارم تیمش را به ثمر رساند.

بدین ترتیب مسی با به ثمر رساندن مجموع 47 گل در طول رقابت‌های یک فصل، که 34 تای آنها در رقابت‌های لالیگا به ثمر رسیده، توانست به رکورد 47 گلی که رونالدو در طول یک فصل برای تیمش به ثمر رسانده بود دست یابد. رکوردی که در فصل 7-96 رقم خورده بود و تاکنون هیچ یک از ستاره‌های بارساموفق به تغییر این رکورد نشده‌اند. بدین ترتیب و در این فهرست، پس از نام مسی، ایگوآین با 7 گل کمتر در رده دوم قرار دارد و البته کریس رونالدو هم که یکی از مدعیان کسب این جایزه بود در آن ناکام ماند.

مسی علاوه بر آن کفش طلایی را از آن خود کرد. جایزه‌ای که به برترین گلزن رقابت‌های اروپایی تعلق می‌گیرد. مسی با پیشی گرفتن از دی ناتاله (اودینزه) و دروگبا (چلسی) که در صدر این فهرست قرار داشتند، با 29 امتیاز این جایزه را از آن خود کرد. لوئیس سوارس در لیگ هلند 35 گل به ثمر رسانده بود ولی سطح رقابت‌ها اصلا قابل مقایسه با هم نیست.

بدین ترتیب و با آمار خیره‌کننده مسی، این ستاره آرژانتینی اسمش را به عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ آبی و اناری‌پوشان که بیش از 30 گل در رقابت‌های یک فصل به ثمر رسانده‌اند، ثبت کرده است. نفرات پیشین مسی در این فهرست، ماریانو مارتین، روماریو، رونالدو و اتوئو بوده‌اند.


Page Generated in 0/0072 sec