printlogo


کد خبر: 41746تاریخ: 1389/2/28 00:00
برگزاری تظاهرات گسترده در اسپانیا

پرس‌تی‌وی:

هزاران نفر از مردم اسپانیا با برپایی تظاهراتی با سیاست‎های سختگیرانه اقتصادی دولت مخالفت کردند. بیش از 15 هزار نفر از مردم شهر مادرید با برپایی تظاهراتی خواستار برگزاری اعتصاب عمومی علیه سیاست‎های سختگیرانه اقتصادی «خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو» نخست‌وزیر اسپانیا شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که قرار است نشست 3 روزه سران اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب روز دوشنبه در پایتخت اسپانیا آغاز به‌کار کند. همچنین اتحادیه‌های کارگری اسپانیا، برگزاری اعتصاب عمومی گسترده را از ابتدای ژوئن خواستار شده‎اند.

 

 

حمله به پارلمان سومالی

پرس‌تی‌وی:

در حالی که نمایندگان پارلمان سومالی برای نخستین‌بار در 20 سال اخیر خود را آماده تشکیل جلسه می‌کردند، شبه‎نظامیان الشباب با خمپاره ساختمان نوساز پارلمان را هدف قرار دادند. این در‎حالی است که پیش‌تر، نمایندگان پارلمان رای به خلع رئیس‌ پارلمان سومالی داده بودند. به دنبال اتخاذ این تصمیم، درگیری‎ها در سومالی شدت گرفت که در این درگیری‎ها، دست‌کم 11 غیرنظامی جان باختند.علی موسی، رئیس‌ خدمات آمبولانس شهر موگادیشو گفت: «بر اثر برخورد چندین گلوله خمپاره به بازار باکارا شهر موگادیشو، دست‌کم 11 غیرنظامی کشته و 52 نفر زخمی شدند». به گفته منابع امنیتی، نیروهای دولتی و نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا، حملات تلافی‎جویانه را در منطقه باکارا واقع در جنوب موگادیشو تشدید کرده‎اند.

 

 

عربستان، عراق را تهدید کرد

الوطن:

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان که از ادغام ائتلاف شیعیان عراق خشمگین به نظر می‌رسید، این کشور را به آغاز جنگ داخلی تهدید کرد. شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی ادعا کرد که نوری مالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق تلاش دارد تا نتایج انتخابات پارلمانی عراق را به نفع خود مصادره کند. فیصل در اظهاراتی تهدید‌آمیز که نشان از خشم وی در ناکامی نامزد مورد نظرشان برای تصدی پست نخست‌وزیری داشت، افزود: نتیجه این اقدام ریخته‌ شدن خون بیشتری [از عراقی‌ها] و [تقویت] احتمال آغاز جنگ‌های داخلی است. ترکی فیصل، سفیر اسبق عربستان در واشنگتن و لندن بوده و هم اکنون رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات اسلامی ملک فیصل است اما هیچ منصب رسمی ندارد.

 

 

ترور مبحوح، بحران دولت جديد انگليس

فارس:

یک هفته‌نامه انگلیسی از دردسر جدید هیگ درباره پرونده ترور عضو ارشد حماس در دوبی خبر داد. این روزنامه انگلیسی یکشنبه اعلام کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه جدید انگلیس با یک بحران سیاسی جدید در خاورمیانه مواجه شده‌ زیرا رئیس پلیس دوبی اعلام کرده است که نوزدهمین متهم پرونده ترور محمود المبحوح، یکی از فرماندهان ارشد جنبش حماس یک شهروند انگلیسی بوده است. این هفته‌نامه نوشت: یک منبع‌ آگاه در امارات عربی متحده تاکید کرد که مظنون شماره 19 در پرونده ترور مبحوح، با نام اصلی و گذرنامه حقیقی انگلیسی وارد دوبی شده است. رئیس پلیس دوبی اعلام کرد که گذرنامه این شخص در تاریخ 24 دسامبر 2007 صادر شده و تا 11 سال اعتبار دارد. وی متولد سال 1948 و پدرش یک یهودی فلسطینی است که پس از جنگ جهانی دوم به انگلیس مهاجرت کرده بود. بنابر این گزارش، پلیس دوبی، نام و شماره گذرنامه این فرد را در اختیار اینترپل قرار داده و معتقد است وی در حال حاضر در اروپای غربی پنهان شده و اخیرا به کانادا و فرانسه نیز سفر کرده است.

 

 

دیدار نخست‌وزیر نروژ از افغانستان

رویترز:

ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل پایتخت افغانستان شد. استولتنبرگ در این دیدار به حامد کرزی درباره فساد مالی و اداری در این کشور هشدار داد. نخست‌وزیر نروژ در حالی از افغانستان دیدار کرد که وزیر خارجه سوئد نیز روز یکشنبه از کمپ نیروهای سوئدی در افغانستان بازدید کرده بود. نروژ و سوئد 700 نیرو در چارچوب ائتلاف ضدطالبان در این کشور مستقر کرده‌اند. همچنین اجلاس آینده وزرای خارجه ناتو در نوامبر آینده قرار است درباره نزدیکی دو سوی آتلانتیک پیش‌نویسی را تصویب کند.

 

 

پاپ از واتيكان دفاع كرد

آسوشیتدپرس:

واتیکان اطلاعات گسترده‌تری را از آزارهای جنسی در ایالات متحده منتشر می‌کند. دستگاه پاپ در حالی که در مظان اتهامات گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها و دولت‌ها قرار دارد اعلام کرد، درباره آزارهای کودکان در ایالات متحده اطلاعات بیشتری منتشر می‌کند. این اقدام در واکنش به اعتراضات و برای دفاع انتشار می‌یابد. در دهه 1960 میلادی بسیاری از کشیش‌های رده‌بالا در آمریکا اقدام به کودک‌آزاری کرده بودند.

 

 

آتش‌بازی 2 کره در دریای زرد

خبرگزاری فرانسه:

پس از غرق شدن کشتی نظامی کره‌جنوبی در آب‌های دریای زرد، نیروی دریایی کره‌جنوبی روز گذشته به سوی کشتی‌های گشتزنی کره‌شمالی آتش گشود. این اقدام در پی آن صورت گرفت که گشتی‌های کره‌شمالی وارد محدوده آب‌های کره‌جنوبی شده بودند. رسانه‌های کره‌جنوبی همچنین از شکست مذاکرات رهبر کره‌شمالی و چین برای افزایش کمک‌های اقتصادی خبر دادند.

 


Page Generated in 0/0067 sec