printlogo


کد خبر: 41752تاریخ: 1389/2/28 00:00
با تداوم حملات راكتي آمريكا به پاكستان
40 شبه نظامي طالبان كشته شدند

گروه بین‌الملل:

راکت‌های آمریکایی باردیگر مناطق قبیله‌ای پاکستان را نشانه گرفتند. روز گذشته 5 راکت به منطقه شمال‌شرقی پاکستان اصابت کرد و طی آن بیش از 10 تن کشته شدند. آمریکایی‌ها مدعی هستند تمام کشته‌شدگان شبه‌نظامی هستند اما هیچ مرجعی برای اثبات چنین ادعایي وجود ندارد. آمریکا هفته گذشته نیز 18 راکت به سوی مناطق شمالی پاکستان شلیک کرده بود. این درحالی است که در حمله شبه‌نظامیان به منطقه اوراکزای در شمال‌غرب پاکستان بیش از 30تن کشته شدند. اوراکزای منطقه بزرگی است که به 2‌بخش سفلی و علیا تقسیم می‌شود و از پایگاه‌های القاعده و طالبان محسوب می‌شود. درگیری‌های اوراکزای سفلی 25 کشته برجای گذاشت و در تیراندازی‌های اوکزای علیا 5 تن دیگر کشته شدند. به گزارش منابع محلی در این درگیری‌ها بیش از 60 تن زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است. بیمارستان‌های منطقه جای خالی ندارند و لوازم بهداشتی نیز در منطقه وجود ندارد. زخمی‌ها در راهروهای بیمارستان‌ها روی زمین هستند و دولت از امداد‌‌‌رسانی به آنها عاجز است. به گفته یکی از شاهدان عینی، دولت مشکلات گسترده‌ای در کنترل اوضاع منطقه دارد. برخی صاحبنظران بر این باورند جنگ سرد میان هند و پاکستان، هزینه‌های بسیاری را به دولت تحمیل کرده و اسلام‌آباد از پس هزینه‌های آن بر‌نمی‌آید. پاکستان درگیر مشکلات داخلی فراوانی از جمله بدهی‌های خارجی و کسری بودجه است. آمارهای دولتی نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته دولت بیش از 700 شبه‌نظامی را به هلاکت رسانده است اما آنچه این ادعا را در هاله‌ای از ابهام می‌برد، دامنه گسترده ناآرامی‌ها در این کشور است.

 

در تحولی دیگر، شبه‌نظامیان پاکستان پس از مذاکره با سران قبیله‌ای 40 تن از افرادی که اخیرا ربوده بودند را آزاد کردند اما 10 تن دیگر کماکان در اختیار شبه‌نظامیان هستند. شبه نظامیان در هفته گذشته 60‌تن از شهروندان پاکستانی را ربوده بودند.

پاکستان دچار شرایط بحرانی در فضای سیاسی و امنیتی است. آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان در کانون تمام این بحران‌ها قرار دارد. اکنون کانون وکلای پاکستان دادخواستی را علیه زرداری مطرح کرده است که او را از داشتن 2 پست در یک زمان منع می‌کند. دادگاه عالی پاکستان مشغول بررسی این دادخواست است. زرداری اکنون ریاست حزب مردم را برعهده دارد و همزمان رئیس‌جمهور پاکستان است.

داشتن این 2 مقام در یک زمان در بسیاری از کشورهای جهان مانعی ندارد اما به گفته وکلای پاکستانی، زرداری به جهت سوءمدیریت و فساد مالی نمی‌تواند عهده‌دار 2 مقام باشد.


Page Generated in 0/0050 sec