printlogo


کد خبر: 41904تاریخ: 1389/2/30 00:00
علي وكيلي راد وارد ايران شد
استقبال در تهران دعوا در پاريس
وکیلی راد: جهنم را پشت سر گذاشتم و بهشت را يافتم حزب سوسیالیست فرانسه: این که بگویند چیزی در مقابل آزادی ریس نداده‌اند یعنی مارا احمق فرض کرده‌اند

گروه سیاسی:

علی وکیلی‌راد سه‌شنبه شب با پرواز 732 خطوط هوایی ایران ایر و پس از 18 سال حبس در زندان‌های فرانسه وارد فرودگاه امام خمینی شد و مورد استقبال حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه و کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. علی وکیلی‌راد پس از آزادی از زندان و در بدو ورود به میهن اسلامی اعلام کرد: از اینکه هموطنان خود را پس از گذشت 19 سال می‌بینم خوشحال هستم و باید بگویم که واقعا جهنم را پشت سر گذاشته و امروز خوشحالم که در واقع بهشت را پیدا کرده‌ام. این شهروند ایرانی که به اتهام واهی قتل شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر شاه 18سال زندان را در فرانسه متحمل شده است، در فرودگاه امام تصریح کرد: از زمانی که چشمم به سرزمینم افتاد احساس کردم که بال از دست داده‌ام را پیدا کرده‌ام. وی ادامه داد: از شدت شوق نمی‌توانم آنچنان که باید و شاید صحبت کنم و توضیحات بیشتر را در مصاحبه‌های بعدی خواهم داد. وکیلی‌راد که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد افزود: ‌برای وفای به عهد باید از زندانیانی که با هم در زندان بودیم یاد کنم و به آنان بگویم که به آزادی امید داشته باشید. این شهروند ایرانی همچنین به زبان فرانسه به هم‌بندی‌های خود در زندان‌های فرانسه پیام داد. حسن قشقاوی معاون امور کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در مراسم استقبال از وکیلی‌راد در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: حکم آزادی مشروط وکیلی‌راد در 11 بهمن سال گذشته و به علت رفتار شایسته وی در زندان و طبق قانون فرانسه صورت گرفت و ارتباطی بین آزادی وکیلی‌راد و کلوتید ریس وجود ندارد. وی تاکید کرد: فرآیند قضایی، علنی و در منظر همه بود و خوشبختانه با حکم وزیر کشور فرانسه امکان آزادی وکیلی‌راد فراهم شد. علی وکیلی‌راد در سال ۱۹۹۴ از سوی دادگستری فرانسه به حبس ابد محکوم شد اما بر اساس قوانین فرانسه زندانی حق دارد پس از سپری کردن 18 سال از دوران محکومیت خود و در صورت رفتار مناسب، خواستار آزادی مشروط خود شود که وی این تقاضا را ژوئیه سال گذشته انجام داد و دادگاه نیز پذیرفت، ولی به دلیل همزمانی آن با آزادی کلوتید ریس تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا این آزادی شکل سیاسی به‌خود بگیرد. اپوزیسیون چپ فرانسه یکی از گروه‌های سیاسی فرانسه بود که آزادی وکیلی‌راد را معامله سیاسی ایران و فرانسه عنوان کرد. این حزب فرانسوی در واکنش به آزادی علی وکیلی‌راد از دولت نیکلا سارکوزی خواست که در امور دیپلماتیک «شفافیت بیشتری» از خود نشان دهد. بنوآ هامون، سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه، در این زمینه خطاب به دولت سارکوزی گفت: «اینکه بگویند چیزی در مقابل آزادی ریس نداده‌اند یعنی اینکه ما را احمق فرض کرده‌اند». اپوزیسیون فرانسه همچنین اشاره کرده است که دولت نیکلا سارکوزی برای آزادی کلوتید ریس علاوه بر علی وکیلی‌راد، درباره مجید کاکاوند نیز تصمیمی مشابه گرفته است. این در حالی است که روزنامه گاردین سه‌شنبه شب در خبری از قول سورن مارگولی، وکیل علی وکیلی‌راد اعلام کرد که این دو به یکدیگر «بی‌ارتباط هم نبوده‌اند» و «پرونده ریس باعث به تعویق افتادن آزادی موکل او شده است». در همین حال وزارت کشور فرانسه که روز دوشنبه حکم آزادی وکیلی‌راد را منتشر کرد، اعلام داشت که آزادی وکیلی‌راد براساس عرف دستگاه قضایی این کشور انجام شده و او پس از 18 سال حبس می‌توانسته مشمول عفو باشد.

 

آزادی 510 زندانی توسط وزارت امور خارجه

از سوی دیگر کاظم جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور نیز در مراسم استقبال از وکیلی با ابراز خرسندی از آزادی این شهروند ایرانی اظهار کرد: امروز بر همگان اثبات شد که وکیلی‌راد کاملا بی‌گناه است و بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد حدود ۱۹ سال از بهترین روزهای عمر خود را در زندان فرانسه گذرانده است. وی افزود: بر اساس اخبار رسیده وکیلی‌راد در داخل زندان نیز یک الگوی خوب بوده و دیگر زندانیان وی را به حسن سلوک می‌شناسند. این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: برای دنیای امروز متاسفیم که اینگونه با فردی که کاملاً اثبات شد هیچگونه جرمی مرتکب نشده، به شکل وحشیانه‌ای برخورد می‌شود و با وجود ادعاهای حقوق بشری جامعه جهانی، زخم ضدیت با حداقل‌های حقوق بشری در روح و جان این فرد و خانواده‌اش دیده می‌شود. جلالی تاکید کرد که وکیلی‌راد دوران محکومیت خود را حتی بیش از حد و به ناحق گذراند بنابراین هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند درباره آزادی وی منتی داشته باشد. رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور با تبریک آزادی وکیلی‌راد به خانواده وی گفت: خوشحالیم که فرزند وفادار به نظام را در کشور داریم و وفاداری وی با زجری که در این سال‌ها کشیده برای ما درس بزرگی است. جلالی در ادامه با قدردانی از پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور در آزادی اتباع ایرانی در بند زندان‌های دیگر کشورها گفت: وزارت امور خارجه در سال گذشته 510 نفر از ایرانیان دربند زندان‌های خارج کشور را آزاد کرده است.


Page Generated in 0/0084 sec