printlogo


کد خبر: 41930تاریخ: 1389/2/30 00:00
رئیس‌جمهور در پیامی به همایش «شهرداران راه ابریشم» در شیراز:
صندوق حفظ و احیای یادمان‌های راه‌ابریشم تأسیس شود

رئیس جمهوری در پيامي به پنجمين همايش بين‌المللي شهرداران راه‌ابريشم به آنها توصيه كرد: شهرداران شهرهای مسیر راه ابریشم با همکاری مشترک سازمان‌های تخصصی بین‌المللی ضمن تخصیص اعتبارات مشخص، صندوق حفظ و احیای یادمان‌های راه ابریشم را تاسیس کنند. به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در پیامی به همایش شهرداران راه ابریشم در شیراز که حمید بقایی، رئیس‌ سازمان میراث فرهنگی کشور آن را قرائت کرد، نوشت: امروزه احیا و باززنده‌سازی جاده ابریشم و «یادمان»‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند برای جهانگردان بسیار جالب توجه باشد. نکته بسیار مهم دیگر اینکه بدانیم ایران، تنها کشوری است که راه‌های دریایی و زمینی ابریشم در آن با هم از طریق خلیج‌فارس برخورد پیدا کرده‌اند. احمدی‌نژاد در ادامه پیام خود عنوان کرده است: ما در مجموع 5 مسیر اصلی جهانگردی داریم که به صورت استانی با آنها برخورد نکرده، بلکه مسیرها را خطی بررسی می‌کنیم مثلا می‌گوییم محور تهران– بم. با شناخت دقیق محورها می‌توانیم در مسیرهای اصلی راه ابریشم قرار بگیریم، در این مسیرهای نسبتا طولانی ما با عناصر و سازه‌های باستانی از قبیل کاروانسراها، آب‌انبارها، یخچال‌ها، چایخانه‌ها، زیارتگاه‌ها، آبریزگاه‌ها، قلعه‌ها، چاپارخانه‌ها، گورستان‌ها، گرمابه‌ها، بازارها و بقایایی از کف‌سازی‌های راه‌ها و پل‌ها و... روبه‌رو هستیم. 2 مورد اصلی از این عوامل و عناصر عبارتند از کاروانسراها و خانه‌های موجود در بافت قدیم شهرها که هر یک از آنها می‌توانند با تغییر کاربری، موجودیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کنند. به منظور حفظ میراث کهن راه ابریشم در هر نقطه از مسیر، خانه‌های قدیمی در شهرهای تاریخی مهم باید تبدیل به موزه‌های جهانگردی شوند. به این ترتیب هم خانه‌ها رونق خواهند داشت و هم جهانگردان با پدیده‌های مسیر جاده ابریشم بیشتر آشنا خواهند شد. غیر از کاروانسراها و خانه‌های قدیمی ساخت، میهمانسراها و متل‌ها نیز در طول این مسیر باید بر اساس نیاز بررسی شوند و بر اساس اولویت‌ها مورد بازبینی و باززنده‌سازی قرار گیرند. در ادامه این پیام آمده است: چنانکه می‌دانیم در این مسیر و شاهراه‌های اصلی از دوران‌های گذشته تاکنون تغییر چندانی پیدا نکرده و راه و راهداری از کهن‌ترین زمان‌ها وجود داشته است. سازه‌ها، عوامل و عناصر وابسته به راه نیز همین‌گونه است. بنابراین اگر بخواهیم به احیای هر یک از این عوامل و عناصر بپردازیم، کمک و همکاری چندین سازمان بین‌الدولی بین‌المللی را می‌طلبد. سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری در مسیر شهرهای راه ابریشم باید به صورت بسته بین‌المللی برنامه‌ریزی شود که توصیه می‌شود شهرداران شهرهای مسیر راه ابریشم با همکاری مشترک سازمان‌های تخصصی بین‌المللی ضمن تخصیص اعتبارات مشخصی، صندوق حفظ و احیای یادمان‌های راه ابریشم را تاسیس کنند. ضمنا تدابیر تشویقی سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرهای مسیر راه ابریشم ارتقا یابد.

احداث مرکز مطالعات جاده ابریشم در تهران

در ادامه این همایش رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور از انجام پیگیری‌های لازم برای ایجاد مرکز مطالعات جاده ابریشم در تهران خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر مرکز مطالعات جاده ابریشم در تاشکند وجود دارد که ما نیز در حال پیگیری برای ایجاد یک مرکز دیگر در تهران هستیم. حمید بقایی در ادامه سخنان خود با اشاره به روندی که درباره ایران طی شد تا این کشور نیز در مسیر جدید جاده ابریشم تایید شود، افزود: مسیر مطالعاتی قبلی جاده ابریشم از چین شروع می‌شد و پس از طی مسیرهایی نظیر ازبکستان و... به سمت دریای خزر رفته و از مسیر روسیه به ترکیه و اروپا می‌رفت که در این مسیر مطالعاتی ایران حذف شده بود. بر این اساس سال گذشته بعد از اطلاع از این موضوع، مساله را با سازمان‌های بین‌المللی مطرح کردیم و این امر به تصویب رسید و ایران نیز در مسیر جدید جاده ابریشم قرار گرفت. بقایی با تاکید بر اینکه تثبیت ایران در جاده ابریشم امری بسیار مهم و موفقیت‌آمیز به شمار می‌رود، عنوان کرد: در حال حاضر کشورهای چین، آسیای مرکزی، ترکیه و... جاده ابریشم را به یک برند گردشگری خود تبدیل کرده‌اند و در این باره اجلاس‌های جهانی نیز برگزار می‌کنند. معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سازمان گردشگری جهانی اعتباراتی حدود 50 میلیون دلار را به مطالعات جاده ابریشم اختصاص داده، افزود: شیراز همواره یکی از شاهراه‌های جاده ابریشم به شمار می‌رفته و این شهر همواره در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. بقایی با تاکید بر اینکه بعد از چین، ایران نیز بیشترین مسیر در جاده ابریشم را داراست، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت کاروانسراهایی است که بر سر راه جاده ابریشم قرار دارند و باید شرایطی فراهم کرد که از جاده ابریشم به‌عنوان یکی از زمینه‌ها و نمادهای گردشگری در ایران بهره‌مند شد.


Page Generated in 0/0234 sec