printlogo


کد خبر: 41955تاریخ: 1389/2/30 00:00
شناسایی 70 گونه آبزی در جنگل حرا

گروه اجتماعی:

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد قشم از شناسایی 70 گونه آبزی در جنگل حرا خبر داد و گفت: در حالی که تخمگذاری و رشد لارو 98 گونه آبزی در جنگل حرا صورت می‌گیرد ولی این منطقه در حال نابودی است و تاکنون مطالعات جامعی در آن انجام نشده است.

 

منصور آزاد با تاکید بر اینکه جنگل حرا یکی از اکوسیستم‌های استثنایی در منطقه خلیج‌فارس است، گفت: لازم است این منطقه در ابعاد مردم‌شناسی، اکولوژی و بیولوژی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.وی به ویژگی‌های جنگل حرا اشاره کرد و افزود: جنگل حرا حد فاصل خشکی و آب قرار دارد که علاوه بر آنکه به عنوان جنگل شناخته می‌شود به عنوان زادگاه گونه‌های مختلف دریا نیز محسوب می‌شود از این رو احیای آن موجب افزایش تولید گونه‌های آبزی می‌شود.

آزاد با تاکید بر اینکه محل تخمگذاری و رشد لاروها و بچه‌ماهی‌های 98 گونه دریایی در منطقه جنگل حراست، خاطرنشان کرد: نابودی این منطقه حیات دریا و ذخایر دریایی ما را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و نابودی جنگل حرا نابودی ذخایر ما را به دنبال خواهد داشت. معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد قشم به وضعیت اکولوژی جنگل حرا اشاره و خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی که در منطقه حرا می‌شود اکولوژی تمام نقاط ساحلی «حرا» در حال تخریب است که با ادامه این روند در آینده اکوسیستم این منطقه نابود خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مطالعات جامعی روی جنگل حرا نشده، اظهار داشت: اغلب مطالعاتی که تاکنون در این منطقه صورت گرفته است تنها در یک بعد است که نمی‌تواند گویای ارزش‌های بسیار بالای این منطقه باشد. در این راستا لازم است از دانشگاه‌های داخل و خارج اکیپ‌هایی در قالب توریست‌های دانشگاهی و علمی برای بررسی و مطالعه جنگل به منطقه اعزام شوند. درختچه حرا در سواحل و مرداب‌های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران وجود دارد. حرا در 8 منطقه حفاظت شده بین‌المللی ایران می‌روید که در این میان جنگل‌های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمال غربی قشم از زیباترین گردشگاه‌های خلیج‌فارس به شمار می‌آید.


Page Generated in 0/0045 sec