printlogo


کد خبر: 41958تاریخ: 1389/2/30 00:00
جایگاه منابع طبیعی در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها

گروه اجتماعی: با جدی شدن موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اکنون باید برای اجرای درست و عادلانه این مهم در آینده و تصمیمات کلان کشور برنامه‌ریزی کرد. در این میان نقش پررنگ منابع طبیعی کشور در سند توسعه موجب شده که نظرات مختلفی برای تاثیر درست این قانون بر این منابع مطرح شود که در ادامه به 3 مورد از آنها اشاره می‌شود.

 

هزینه‌های سنگین دادرسی

شمس‌الله شریعت‌نژاد، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع معتقد است در اینکه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است تردیدی وجود ندارد زیرا واقعی نکردن قیمت‌ها در واقع نوعی بی‌عدالتی اقتصادی است که منجر به هدر رفتن سرمایه‌های ملی و طبیعی می‌شود. به گفته وی اما افزایش قیمت‌ها بویژه قیمت سوخت موجب افزایش فشار به عرصه‌های منابع طبیعی از طریق افزایش قاچاق چوب، دست‌اندازی به اراضی ملی، افزایش فشار دام در عرصه‌های طبیعی، بالا رفتن هزینه اجرای طرح‌های حفاظتی و جنگل‌داری و افزایش دستمزد کارگران می‌شود. شریعت‌نژاد با اشاره به چالش‌ها و تبعات احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش منابع طبیعی و تأثیر آنها در تخریب عرصه‌های طبیعی تأکید می‌کند: در این طرح باید برای منابع طبیعی تسهیلات ویژه از جمله معاف کردن این بخش از افزایش هزینه‌ها یا در نظر گرفتن اعتبارات لازم برای جبران افزایش قیمت‌ها در نظر گرفته شود. به گزارش شهر، او به مصوبه معافیت سازمان جنگل‌ها و مراتع از هزینه‌های دادرسی متجاوزان به عرصه‌های طبیعی در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و مي‌گويد: در 10 سال اخیر موظف به پرداخت هزینه دادرسی پرونده‌های متجاوزان عرصه‌های طبیعی بدون تأمین اعتبار آن در بودجه سازمان شده‌ایم که همین امر موجب تأخیر در رسیدگی به پرونده‌های متخلفان و تخریب و دست‌اندازی هرچه بیشتر در عرصه‌های ملی توسط سودجویان شده است.

افزایش فشار به عرصه‌های طبیعی

کاظم نصرتی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران نیز پیاده کردن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش منابع طبیعی بدون در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای این بخش را عامل تخریب و نابودی عرصه‌های طبیعی می‌داند: با گران شدن هزینه‌های زندگی روستاییان،‌ جنگل‌نشینان، دامداران، کشاورزان و عشایر، فشار آنها به عرصه‌های طبیعی چند برابر می‌شود. به گفته وی، به‌عنوان مثال با گران شدن قیمت سوخت راحت‌ترین راه کم کردن هزینه‌ها برای روستاییان استفاده از بوته‌ها و قطع درختان در عرصه‌های طبیعی به عنوان سوخت است. نصرتی به افزایش تعداد دامداران در جنگل‌ها و مراتع برای تهیه مواد غذایی دامداری‌ها و دامپروری‌ها اشاره می‌کند و مي‌افزايد: کشاورزان نیز برای جبران هزینه‌ها به تصرف عرصه‌های طبیعی برای کسب در آمد بیشتر رو می‌آورند. به اعتقاد نصرتی، برای جلوگیری از نابودی این بخش آسیب‌پذیر دولت باید راهکارهای مناسبی در جهت کاهش فشار به عرصه‌های طبیعی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر بگیرد.

حساسیت منابع طبیعی در هدفمند‌سازی

از سوی دیگر غزال کردرستمی، کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه هنوز مطالعات کافی در زمینه نقش هدفمند کردن یارانه‌ها بر تخریب منابع طبیعی صورت نگرفته است، می‌گوید: تورم در قیمت‌ها اصولاً در تمام بخش‌ها منجر به افزایش فشار می‌شود ولی از آنجایی که خسارت‌های وارد شده در بخش منابع طبیعی جبران‌ناپذیر هستند باید حساسیت بیشتری براي اجرای این طرح در این بخش به خرج داد. او با اشاره به نبود ارتباط منطقی میان بالا رفتن قیمت سوخت و افزایش فشار روستاییان در جنگل‌ها و مراتع در قطع درختان و بوته‌ها به‌عنوان سوخت می‌افزاید: خیلی بعید به نظر می‌رسد که در روستایی که گازکشی صورت گرفته مردم برای کاهش هزینه‌ها مجدداً به قطع درختان و استفاده از هیزم رو آورند. او با بیان اینکه فشار دامداری‌ها و متجاوزان به منابع طبیعی همیشه در این عرصه‌ها قابل توجه بوده است، می‌گوید: باید با قوانین بازدارنده این تخلفات را کنترل کرد به گونه‌ای که هر طرح و برنامه جدید بهانه‌ای برای افزایش تخریب در عرصه‌های ملی نشود.


Page Generated in 0/0103 sec