printlogo


کد خبر: 41960تاریخ: 1389/2/30 00:00
شرکت ملی نفت و گاز، بزرگ‌ترين منطقه حيات وحش كشور را تهديد مي‌كند
حمله به پارک ملی کویر براي طلاي سياه!

مدیر گروه دیده‌بانان پارک ملی کویر هشدار داد: با توجه به حضور دوباره گروهی از کارشناسان شرکت نفت در حریم این پارک، در صورت تداوم فعالیت‌های شرکت نفت و گاز، اثری از پارک ملی کویر در آینده باقی نخواهد ماند. امین معماری با اشاره به نخستین حضور کارشناسان چینی در پارک ملی کویر به فارس گفت: این ماجرا از بهمن سال 85 با گروهی 30 نفره از کارشناسان چینی که به منظور شناسایی منطقه برای اکتشاف و استحصال نفت قصد ورود به پارک ملی را داشتند شروع شد. خوشبختانه آن زمان از ورود آنها به دلیل تقارن زمانی با مانور نیروهای نظامی در منطقه،‌ جلوگیری شد.

وي ادامه داد: این شرکت چینی که پیمانکار مستقیم شرکت نفت به منظور شناسایی و اکتشاف حوزه‌های نفتی در بلوک‌ گرمسار بود، چندین بار متوالی قصد ورود به پارک ملی کویر را داشت، اما با اقدام سریع و بموقع اداره پارک ملی (گرمسار)‌ و محیط‌بانان پارک متوقف شدند که این اقدام منجر به محدود شدن حوزه کاری این شرکت به منطقه حفاظت شده شمال غرب (جنوب ابردژ) و شمال شرق (کوه گیجا) پارک ملی کویر شد. معماری تاکید کرد: عملیات لرزه‌نگاری به منظور اکتشاف به صورت انفجاری و ویبریشن انجام شد که هر 2 تخریب‌هاي خاص خود را به منطقه وارد می‌کند. وی با بیان اینکه احتمال پیدا شدن نفت در این 2 منطقه به عقیده کارشناسان شرکت نفت بسیار کم است، گفت: گزینه قطعی کوه طلحه در زون حساس پارک ملی کویر است. معماری در ادامه به فعالیت‌های شرکت گاز نیز اشاره کرد و گفت: شرکت ملی گاز نیز بیکار نبود و فاز مطالعاتی ذخیره گاز طبیعی در لایه‌های زیرین پارک ملی کویر را به اتمام رسانده است که در صورت عملی شدن به عقیده کارشناسان در چند سال آینده منطقه‌ای با نام و اکوسیستم پارک ملی کویر وجود خارجی نخواهد داشت و مثل گورخر پارک ملی کویر (که در سال1364 منقرض شد) تنها یادی از آن باقی خواهد ماند. وی بیان کرد: پارک ملی کویر توسط برنامه‌ «انسان و کره مسکونی»یونسکو به عنوان «ذخیره‌گاه زیست کره» ثبت شده است و هم اکنون توسط مجامع جهانی مورد توجه ویژه است. به گفته مدیر گروه دیده‌بانان پارک ملی کویر، تهدیدات ورود شرکت ملی نفت و گاز به پارک ملی کویر ایران و در نتیجه از میان رفتن چرخه اکوسیستم و تنوع‌زیستی جانوری و گیاهی منحصر به فرد این منطقه، علاوه بر تعلیف و چرای غیرقانونی احشام اهلی و ورود سوداگران و شکارچیان و برپایی رزمایش‌های پیاپی توسط نیروهای نظامی مجموعه کاملی از تخریب به قلب پارک ملی کویر را کنار هم جمع کرده است.

فعالیت در منطقه حفاظت شده کویر منوط به اخذ مجوز است

اين در حالي است كه معاون دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: فعالیت‌های صورت گرفته برای اکتشاف نفت در منطقه حفاظت شده کویر بدون مجوز زیست محیطی غیرقانونی است. علیرضا رحمتی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این مطلب افزود: باید قبل از هر نوع اقدام در راستای اکتشافات نفت مجوز ارزیابی زیست محیطی صادر شود. وی با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست برای احداث چاه نفتی در پارک ملی کویر مجوزی صادر نکرده است، گفت: شاید برای منطقه حفاظت شده مجوزی صادر شده اما برای داخل پارک کویر به هیچ وجه مجوزی صادر نکرده‌ایم. رحمتی در پاسخ به این پرسش که چرا برای فعالیت در منطقه حفاظت شده سازمان محیط‌زیست اقدام به صدور مجوز کرده است؟ گفت: در منطقه حفاظت شده ممانعتی برای توسعه وجود ندارد و می‌توان اکتشافاتی را انجام داد. وی تأکید کرد: فعالیت در منطقه حفاظت شده نیز منوط به تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی است. رحمتی درباره اینکه شرکت ملی نفت مدعی است که گزارش ارزیابی تهیه کرده است، اظهار داشت: گزارش ارزیابی زیست محیطی که بار اول تهیه شده مشکلاتی داشت که سازمان محیط‌زیست آن را نپذیرفت؛ بنابر این قرار شد مجدداً گزارش ارزیابی زیست محیطی تهیه کنند که تاکنون این کار انجام نشده است. وی با اشاره به فعالیت در منطقه حفاظت شده، بیان کرد: درخواست ارائه گزاش ارزیابی تنها برای صدور مجوز فعالیت در منطقه حفاظت شده بوده است. رحمتی تصریح کرد: هر گونه فعالیت در منطقه پارک ملی کویر منع قانونی دارد و خلاف است. وی با بیان اینکه از ابتدا مخالفت خود را به طور صریح اعلام کرده‌ایم، گفت: هنوز گزارش ارزیابی زیست‌محیطی این پروژه تهیه نشده است. رحمتی در پاسخ به این پرسش که آیا دفتر ارزیابی مجوزی را برای این اقدامات در پارک ملی کویر صادر کرده است یا خیر؟ تأکید کرد: دفتر ارزیابی زیست محیطی تحت هیچ شرایطی مجوزی تاکنون صادر نکرده و مخالفت خود را اعلام کرده‌است. به گفته رحمتی احتمالاً مجوز اقدام در منطقه حفاظت شده توسط دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست صورت گرفته است. این در حالی است که نماینده مردم گرمسار در مجلس به فارس گفت: پرونده احداث چاه نفت در «پارک ملی کویر» به شورایعالی محیط‌زیست ارسال شد. به گفته نماینده مردم گرمسار پرونده احداث چاه نفت در پارک ملی کویر به شورایعالی محیط‌زیست ارجاع شده است. عبدالرضا ترابی معتقد است: در حال حاضر موضوع به شورایعالی محیط‌زیست ارجاع شده تا در نهایت این شورا در رابطه با احداث این چاه تصمیم بگیرد. البته احداث چاه مشخص کننده این نکته خواهد بود که آیا در منطقه مورد نظر نفتی وجود دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ‌حوزه نفتی بزرگی وجود دارد که پس از مجوز محیط‌زیست با یک شرکت چینی قرارداد بسته شد و عملیات لرزه‌نگاری و ژئوتکنیک آن در بخش حفاظت شده پارک ملی کویر صورت گرفت. ضمن اینکه قرار بود پس از اتمام عملیات لرزه‌نگاری، چاه اکتشافی احداث شود. وی با انتقاد از اینکه محیط‌زیست کار احداث چاه نفت در پارک ملی کویر را 4 سال به تأخیر انداخته است، گفت: با توجه به اینکه مدت پروژه 4 ساله بوده به دلیل دیرکرد باید جریمه چند میلیون دلاری به شرکت چینی پرداخت کنیم. ترابی گفت: در حال حاضر با توافقات سازمان محیط‌زیست قرار شد در منطقه حفاظت شده چاه اکتشافی احداث شود. وی با اشاره به احداث چاه نفتی دیگری در داخل پارک ملی کویر به انتقاد از سازمان محیط‌زیست پرداخت و گفت: ایرادات گرفته شده توسط سازمان محیط‌زیست در رابطه به احداث چاه نفت در منطقه پارک ملی کویر موجب شده کار به تعویق بیفتد.


Page Generated in 0/0066 sec