printlogo


کد خبر: 41961تاریخ: 1389/2/30 00:00
سايه مرگ بر سر تنها تالاب بین‌المللی چهارمحال و بختیاری
انتقال آب، چغاخور را نابود می‌کند

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست در چهارمحال و بختیاری گفت: انتقال آب سبزکوه به تالاب چغاخور، این تالاب را به کلی نابود می‌کند. یک کارشناس منابع طبیعی و محیط‌زیست در گفت و گو با سبزپرس توضیح داد: براساس طرح وزارت نیرو، با احداث تونلی به طول ۱۰ کیلومتر در کوه کلار، آب سبزکوه به داخل تالاب چغاخور هدایت شده و به منظور تأمین آب کارخانجات صنعتی و زمین‌های کشاورزی به منطقه سفید دشت انتقال داده می‌شود. وی با اشاره به اینکه از سال۱۳۷۲ به بهانه تأمین آب بخش‌های صنعتی و کشاورزی روی تالاب چغاخور سد ۶ متری احداث شده، افزود: ساخت این سد برخی شناسه‌های زیستی تالاب چغاخور را نابود کرد و با نادیده گرفتن حق آبه‌های طبیعی پایین دست، تالاب گندمان نیز به وضع بحرانی فرو رفته است.

این فعال محیط زیست گفت: وارد کردن آب بیشتر به تالاب چغاخور اوضاع وخامت‌بار این تالاب را بدتر می‌کند. وی اضافه کرد: در حالی شاهد وقوع چنین رخداد تلخی هستیم که هدایت آب در کانالی در حاشیه تالاب و هدایت آن از طریق رودخانه آق بلاغ و سپس انتقال به مراکز صنعتی و کشاورزی با هزینه بسیار کمتری امکانپذیر است. وی ادامه داد: در صورت تامین آب مورد نیاز صنایع از رودخانه
آق بلاغ، علاوه بر حفظ حیات تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان در پایین دست آن نیز حق‌آبه طبیعی‌اش را دریافت کرده و از وضع بحرانی خارج می‌شود. هومان خاکپور با بیان اینکه در حال حاضر رسوب‌گذاری بشدت حیات چغاخور را تهدید می‌کند، افزود: آب سبزکوه از اراضی حساس به فرسایش سرچشمه می‌گیرد لذا در صورت انتقال این آب به چغاخور حجم رسوبات براحتی قادر است حیات تالاب را به نابودی بکشاند. وی ادامه داد: در اثر نابودی این رویشگاه‌های گیاهی، زیستگاه‌های جانوری تالاب هم آسیب دیده و بخش عمده‌ای از موجودات تالاب از بین خواهند رفت و به دنبال آن زنجیره غذایی در زیستگاه‌های حاشیه تالاب با مشکل جدی مواجه خواهد شد. کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ارزش هر هکتار تالاب بیش از ۱۵۰ برابر ارزش هر هکتار زمین کشاورزی است. وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها به عنوان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش گفت: تالاب‌ها غنی‌ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان و آبزیان بوده و گونه‌های در حال انقراض بسیاری را در خود جای می‌دهند به همین دلیل از اهمیت زیست محیطی فراوانی برخوردارند. وی پوشش گیاهی حاشیه تالاب‌ها را بسیار با اهمیت دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ایجاد این رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های غنی جانوری، بالا و پایین رفتن سطح آب در این مناطق است که به‌طور‌‌ متناوب پوشیده از آب ‌شده و سپس از آب خارج می‌شوند. این تغییرات سبب رشد قابل توجه جمعیت انواع بی‌مهرگان می‌شود و تالاب‌ها را به بهشتی برای پرندگان ساحلی تبدیل می‌کند. خاکپور گفت: براساس مفاد کنوانسیون رامسر، تالاب‌ها باید از بالاترین درجه‌ حفاظتی برخوردار باشند با این حال آنچه بر سر تالاب‌های این سرزمین می‌آید کاملا بر خلاف اصول حفاظتی از این پاره‌های ارزشمند زیستی است. وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی نظارت و حفظ این منبع طبیعی، عکس العمل مناسبی برای جلوگیری از بروز چنین فاجعه‌های زیست محیطی از خود نشان دهد.


Page Generated in 0/0062 sec