printlogo


کد خبر: 42002تاریخ: 1389/2/30 00:00
پایان اعتراضات خیابانی سرخ‌پوشان در بانکوک
رهبران شورشیان تایلند تسلیم شدند

ماه‌ها اعتراضات معارضان دولت در تایلند بی‌آنکه کمترین دستاوردی برای آنها داشته باشد، پایان یافت. رهبران مخالفان تایلند موسوم به «سرخ‌پوشان» دیروز چهارشنبه پس از آنکه به‌طور رسمی پایان اعتراض‌های خیابانی خود را اعلام کردند، تسلیم پلیس این کشور شدند.

7 تن از رهبران سرخ‌پوشان تایلندی چهارشنبه برای اعلام رسمی تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به اعتراض‌های خیابانی به مرکز بانکوک، منطقه‌ای که تحت تدابیر شدید نظامی است، رفتند تا خود را تسلیم کنند. از ساعات اولیه بامداد روز گذشته ارتش تایلند به سوی محل برپایی چادرهای معترضان در مرکز بانکوک آتش گشود. همچنین در درگیری ارتش تایلند با معترضان که دیروز و پیش از پایان اعتراض‌ها در بانکوک روی داد، دست کم 5 نفر کشته شدند. خبرگزاری «شینهوا» گزارش داد که به نظر می‌رسد اقدام نظامی دولت تایلند در روز چهارشنبه، تلاش نهایی نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرکنندگان به دنبال درگیری‌های مرگبار یک هفته اخیر است. همچنین «کوربساک سابهاواسو» معاون نخست وزیر تایلند دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی از رد درخواست مخالفان برای انجام گفت‌وگوهای صلح خبر داد. وی همچنین به شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» گفت: دولت تایلند خواهان پایان یافتن سریع درگیری‌های خونین میان نیروهای دولتی و معترضان است. پیش از این آژانس خبری تایلند از کشته شدن ژنرال «خاتیا ساواسدیپول» رهبر سرخپوشان معترض در روز دوشنبه به علت جراحت وارده به سرش خبر داده بود. همچنین خبرگزاری آلمان پیش از پایان اعتراض‌ها از کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 16 نفر در نتیجه حمله نیروهای تایلندی به پایگاه‌های مخالفان خبر داد. دیروز در جریان تظاهرات ضد دولتی در مرکز شهر بانکوک یکی از معترضان سرخپوش کشته شد. دولت تایلند پیش از این اعلام کرده بود تا هنگامی که تظاهرکنندگان مخالف دولت، مرکز بانکوک را تخلیه نكنند، با آنان مذاکره نخواهد کرد. پیش‌تر، رهبران مخالفان گفته بودند حاضرند میانجیگری گروهی از سناتورهای تایلند را بپذیرند. سازمان ملل متحد در واکنش به بحران تایلند توصیه کرده که این کشور از لبه پرتگاه فاصله بگیرد و خواستار شروع گفت‌وگو برای پایان درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی شده بود.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل از دوطرف درخواست کرده بود که خویشتندار باشند. وی از آمادگی سازمان ملل برای میانجیگری خبر داده بود اما تاکید کرده بود که فقط در صورت درخواست دولت است که می‌تواند در این زمینه فعال شود. این توصیه یک روز پس از آن بود که تظاهرکنندگان خواستار گفت‌وگوهایی با پشتیبانی سازمان ملل برای پایان دادن به بحران شده بودند. دولت تایلند این پیشنهاد را رد کرده است. دولت تایلند ضرب‌الاجلی برای خروج معترضان از محل تظاهرات تعیین کرده بود. معترضان خواستار کناره‌گیری نخست وزیر کنونی از قدرت، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور هستند.

اپوزیسیون قرمزپوش تایلند که اعتراضات خود را از ماه آوریل آغاز کرده، مدعی است که دولت کنونی این کشور از راه غیر دموکراتیک به قدرت رسیده است.

این درگیری‌ها سبب شده است که روابط دولت تایلند و ایالات متحده نیز به سردی بگراید و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. ایالات متحده از طرق مختلف از گروه‌های مخالفت دولت حمایت کرده است که همین امر اعتراض دولت وجاجیوا را به دنبال داشته است. دولت تایلند حتی اعلام کرده است که مخالفان توسط سفارت آمریکا در بانکوک به سلاح‌ گرم مجهز شده‌اند. به دلیل دخالت‌های آمریکا چندی پیش وزارت خارجه تایلند سفیر ایالات متحده در بانکوک را فراخواند و بشدت به وی تذکر داد. دولت تایلند سفیر ایالات متحده را تهدید کرد که اگر از دخالت در امور داخلی این کشور دست برندارد، از بانکوک اخراج خواهد شد. اين در حالي است كه مردم بانكوك طي بيش از يك ماه درگيري‌هاي خياباني در اين شهر متحمل بيشترين خسارات در سرتاسر تايلند شدند و دولت را موظف مي‌دانند تا اين زيان مالي را جبران كند. نخست‌وزير تايلند ضمن ابراز تأسف از جنگ خياباني هفته‌هاي گذشته به متضرران قول داد تا خسارت آنها را
جبران كند.


Page Generated in 0/0176 sec