روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به گزارش منتشر شده در صفحه اجتماعی مورخ 27/1/93 با عنوان «واریز حق بیمه با هزار و یک مشکل» توضیحی را برای دفتر روزنامه ارسال کرده است که بهطور کامل منتشر میشود. عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «واریز حق بیمه با هزار و یک مشکل» به اطلاع میرساند: «با توجه به اینکه علت اصلی ازدحام و حجم بالای مراجعان در روزهای پایانی هر ماه ناشی از مراجعه همزمان بیمهشدگان و کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه اختیاری، مشاغل آزاد و یا پرداخت حق بیمه کارگاهی است و این موضوع در فروردین هر سال به علت تاخیر در اعلام نرخ دستمزدهای سال جدید و اعمال آن در سیستم و نیاز به محاسبه مابهالتفاوت حق بیمهاختیاری و مشاغلآزاد ناشی از تفاوت دستمزدها، شدت بیشتری مییابد. لذا به نظر میرسد شکستهشدن این ازدحام و صفهای طولانی مستلزم تمرکز بیشتر درباره راهکارهای موجود برای کاهش مراجعات حضوری و تقویت خدمات الکترونیکی سازمان خواهد بود و این در حالی است که بستر مناسبی نیز در این زمینه برای مخاطبان برای ارائه اینترنتی لیستها و برگههای پرداخت حقبیمه فراهم شده و اطلاعرسانیهای لازم نیز انجام شده است. همچنین با ایجاد تغییراتی در سیستم نرمافزاری موجود برای محاسبه مابهالتفاوت حقبیمه اختیاری و مشاغلآزاد ناشی از افزایش دستمزدها در سال جاری امکان صدور همزمان فیش مابهالتفاوت دوره آتی بابت بیمهشدگان موصوف فراهم شده و تا حد قابلتوجهی از تکرار مراجعات برای دریافت فیش بیمهشدگان خاص جلوگیری به عمل آمده است. نکته حائز اهمیت دیگر موضوع احتمال افزایش حق سرانه درمان در سال جدید و افزایش مبلغ فیشهای پرداختی است که از حیطه اختیارات و عملکرد کارگزاریهای رسمی سازمان تامین اجتماعی خارج بوده و این مورد از تصمیمات و سیاستهای کلان سازمان است. از موارد دیگری که در گزارش مذکور مورد بحث واقع شده، چگونگی تعیین مبلغ مابهالتفاوت فیشهای بیمه اختیاری و مشاغلآزاد است که محاسبه این مبالغ سیستمی و از طریق نرمافزارهای مورد تایید سازمان تامین اجتماعی انجام میشود و سیستم با توجه به اطلاعات و ورودیهای آن مبالغ مربوطه را مورد محاسبه قرار میدهد و هرگونه دخل و تصرف دستی را مانع میشود.
لازم به ذکر است که ازدحام و تراکم مراجعین تنها در مقاطع کوتاهی از سال مشاهده میشود و این در حالی است که در سایر مواقع طبق شواهد موجود شرایط عادی حاکم بر فضای کارگزاریهای رسمی و نحوه پاسخگویی از سوی آنها رضایت نسبتا بالایی از مراجعهکنندگان را دربر داشته و عملکرد این واحدها نیز تا حد قابلتوجهی همسو با اهداف متعالی سازمان در حال انجام است».