printlogo


کد خبر: 43274تاریخ: 1389/3/10 00:00
در بودجه بی‌سابقه نظامی آمریکا گنجانده شد
طرح استراتژیک پنتاگون علیه ایران

گروه سیاسی:

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با بودجه نظامی سال 2011 آمریکا موافقت کرد. این بودجه که 726 میلیارد دلار است، برنامه استراتژیک آمریکا برای مقابله با ایران
را نیز شامل می‌شود. «برنامه مقابله با ایران» که بند 1232 لایحه بودجه 2011 وزارت دفاع آمریکا است وزیر دفاع آمریکا را موظف می‌کند که طرح استراتژیکی تحت عنوان «طرح استراتژیک نظامی ملی برای مقابله با ایران» را تهیه و به کنگره ارائه دهد. ترسیم طرحی نظامی برای مقابله با تهدیداتی که از سوی ایران متوجه آمریکا می‌شود نقطه تمرکز این مصوبه را تشکیل می‌دهد.گزارش فارس درباره این سند می‌افزاید: بازنگری در خلأهای اطلاعاتی پنتاگون که توانایی آمریکا در مقابله با ایران را محدود می‌کند از دیگر مفاد این لایحه است. به دلیل اهمیت این موضوع متن این مصوبه در زیر می‌آید:

 

(a) طرح استراتژیک نظامی ملی
برای مقابله با ایران:

وزارت دفاع آمریکا برنامه استراتژیکی را ایجاد خواهد کرد که به عنوان «برنامه استراتژیک نظامی ملی برای مقابله با ایران» شناخته می‌شود و این برنامه استراتژیک شامل موارد زیر خواهد بود: 1 -ترسیم طرح استراتژیک وزارت دفاع و فراهم کردن راهنمایی‌هایی استراتژیک برای فعالیت‌های نظامی و عملیات‌هایی که از اهداف سیاسي ایالات متحده برای مقابله با تهدیداتی که از سوی ایران مطرح می‌شود پشتیبانی کند. 2- شناسایی سهم نظامی مستقیم و غیرمستقیم در این اهداف سیاسی و تشکیل طرح نظامی جامع برای مقابله با تهدیداتی که از سوی ایران مطرح می‌شود. 3- تعهد به بازنگری اطلاعاتی در دارایی‌های وزارت دفاع برای ایجاد لیست شکاف‌های اطلاعاتی که توانایی وزارت دفاع برای مقابله با تهدیداتی که از ایران ناشی می‌شود را محدود می‌کند که وزیر دفاع آن را مهم دانسته است.
4- توسعه برنامه‌ای که شکاف‌های موجودی که در بازنگری تحت پاراگراف 3‌شناسایی شد را هدف قرار داده و به بازنگری در برنامه‌های وزارت دفاع برای مقابله با تهدیداتی که برای ایالات متحده، متحدانش و منافعش از سوی ایران ناشی می‌شود متعهد باشد که این برنامه‌ها شامل موارد زير است:

- برنامه‌هایی برای درگیری و صلح

- سهم وزارت دفاع از تلاش‌های سایر سازمان‌های دولت ایالات متحده برای مقابله یا نشانه گرفتن تهدیداتی که از سوی ایران ناشی می‌شود و هرگونه شکاف در طرح‌ها، توانایی‌ها و اختیارات وزارتخانه.

(b)طرح:

به علاوه برای برنامه‌ای که نیازمند آن است که به عنوان بخشی از برنامه (a) باشد، وزیر دفاع برنامه‌ای را ایجاد خواهد کرد که شکاف‌هایی که در بازنگری مورد نیاز در بخش (a) شناسایی شده را مد نظر قرار دهد. این طرح، برنامه‌ریزی و اقدامات فرماندهان رزمی مربوط، سازمان‌های نظامی و سازمان‌های پشتیبان نبرد که وزارت دفاع مشخص کرده که نقشی در مقابله با تهدیداتی که از ایران ناشی می‌شود داشته باشند را هدایت می‌کند.

(c) گزارش به کنگره:

وزیر دفاع نباید گزارش شناسایی و توجیه منابع، توانایی‌ها، اختیارات قانونی یا تغییر قانون کنونی که وزیر معتقد است برای انجام طرح‌ها تحت بخش b مورد نیاز است و برای هدف قراردادن شکاف‌های شناسایی شده در طرح استراتژیک بخش a ضروری است را بعد از زمانی که رئیس‌جمهور بودجه سال مالی را به کنگره ارائه می‌کند، به کمیسیون دفاعی کنگره تسلیم کند. به علاوه گزارش یاد شده(طرح استراتژیک پنتاگون برای مقابله با ایران)نباید طبقه‌بندی شده باشد اما ممکن است شامل ضمیمه‌های طبقه‌بندی شده باشد». تلاش ایالات متحده برای تهدید نشان دادن ایران در حالی در بودجه نظامی بی سابقه این کشور نمود پیدا کرده است که چندی پیش باراک اوباما در سند استراتژی هسته‌ای آمریکا، ايران را تهديد به حمله اتمي كرده‌بود. با این حال به نظر می‌رسد تلاش ایالات متحده به منظور «تهدید نشان دادن ایران برای امنیت آمریکا» با اتخاذ دیپلماسی عمومی از سوی دکتر احمدی‌نژاد «عقیم» مانده است، به گونه‌ای که بر‌اساس آخرین اطلاعات مراکز معتبر نظرسنجی و رسانه‌های آمریکایی کمتر از 30 درصد مردم آمریکا، ایران را تهدیدی برای کشورشان تلقی می‌کنند.


Page Generated in 0/0058 sec