ثمانه اکوان:
مجلس شورای اسلامی بعد از دریافت برنامه پنجم توسعه و در حالیکه مشغول تدوین بودجه سال 89 بر اساس قانون برنامه چهارم بود، با انتشار فراخوانی از همه صاحبنظران مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواست نظرات خود برای چگونگی تنظیم قانون برنامه پنجم توسعه را به همایش مجلس با همین عنوان ارسال کنند. همایش برنامه پنجم توسعه با حضور بیش از 350 مقاله از کارشناسان و مسؤولان دولتهای گذشته در حالی برگزار شد که در متن این همایش بیش از آنکه درباره چگونگی بررسی این لایحه در مجلس صحبت شود،رنگ و بوی تدوین برنامهای جدید از سوی مجلس برای ابلاغ به دولت به خود گرفته بود. این همایش در نهایت با انتقاداتی از جانب نمایندگان شاخص اقتصادی مجلس همراه شد و در حالیکه این نمایندگان در همایش هیات رئیسه برای برنامه پنجم توسعه شرکت نکرده بودند، در سایت یکی از نمایندگان نزدیک به این گروه نیز انتقاداتی به روش هیات رئیسه مجلس در تدوین لایحهای جدید برای برنامه پنجم توسعه مطرح شد. با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس از نتایج همایش برنامه پنجم توسعه راضی است. او که در نشست خبری خود با خبرنگاران بارها به دستاوردهای این همایش اشاره کرد، از اندیشیده شدن تمهیداتی سخن گفت که بر اساس آن، نظرات کسانی که در این همایش شرکت کرده بودند، به صورت حکم به متن مفاد این لایحه اضافه میشود. البته لاریجانی از چگونگی این کار سخنی نگفت و تنها به این نکته بسنده کرد: «از کارشناسان شرکت کننده در این همایش خواستیم نظرات خود را به صورت یک متن جامع و به صورت حکمی که قابل اضافه شدن به مفاد این لایحه باشد، به مجلس ارائه دهند تا در کمیسیون تلفیق به آنها رسیدگی شود». وارد کردن نظرات کارشناسان در کار رسیدگی به لایحه برنامه چهارم توسعه اما سازو کار خود را دارد و به صرف اینکه یک کارشناس نظری درباره برخی مسائل داشت و آن را تدوین شده به مجلس داد، نمیتوان آن را وارد لایحه کرد. محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس که در مجلس هفتم و هشتم عضو کمیسیون برنامه و بودجه و به تبع آن کمیسیون تلفیق بوده است، درباره این ساز و کار به «وطن امروز» گفت: نمایندگان طرحهای کارشناسی شده هر مرجعی را اعم از مراکز پژوهشی و کارشناسان مختلف میتوانند به صورت پیشنهاد شخصی خود به کمیسیونها ارائه کنند و این پیشنهادات نمیتواند به طور مستقیم در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار بگیرد. وی همچنین درباره چگونگی رسیدگی به پیشنهادات نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: در جریان رسیدگی به لایحه برنامه پنجم توسعه، نمایندگان نظرات خود را به کمیسیونهای تخصصی ارائه میکنند و بعد از اینکه این پیشنهادات به تصویب کمیسیون مربوط رسید، در کمیسیون تلفیق مورد رسیدگی قرار میگیرد، البته ممکن است پیشنهاداتی که در همایش برنامه پنجم توسعه مطرح شد، به دلیل حضور نمایندگان در این همایش و ارائه مطلبی که داشتند، مستقیما توسط آنان در کمیسیونها مطرح شود. با این وجود راههای دیگری نیز برای بررسی این پیشنهادات وجود دارد. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره میزان تغییراتی که ممکن است در لایحه دولت به وجود بیاید، گفت: قانون حجمی برای تغییرات مجلس در لوایح دولت مشخص نکرده و همانطور که در قانون هدفمند کردن یارانهها مشاهده شد تغییرات ایجاد شده مد نظر دولت نبود و با برگزاری جلسات هم اندیشی، این لایحه در نهایت با نظر موافق دولت و مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ شد، در برنامه پنجم توسعه نیز با همکاري 2 قوه سعی خواهیم کرد که دولت نیز از قانون بیرون آمده از مجلس راضی باشد. در نهایت به نظر میرسد همچنان راهکارهایی برای اعمال تغییرات گسترده در لایحه دولت وجود دارد اما باید دید این تغییرات میتواند رضایت دولت و شخص رئیسجمهور در این برنامه را نیز به همراه داشته باشد یا مانند آنچه که درباره لایحه هدفمند کردن یارانهها رخ داد، این بار نیز رئیسجمهور مجبور میشود بارها و بارها با حضور در مجلس از کار کارشناسی دولتش
دفاع کند.