printlogo


کد خبر: 43308تاریخ: 1389/3/10 00:00
به بهانه نمونه‌برداری مسؤولان از برنج‌های ترخیص‌نشده در گمرک
ابهام برنجي!

زينب صناعي:

این روزها اظهارنظرهای مسؤولان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سر برنج‌های آلوده بالا گرفته است و مردم بر سر دوراهی مانده‌اند. حتی پس از اعلام اسامی برنج‌های آلوده از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی باز هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زیر بار نرفت و همچنان بر آلوده ‌نبودن برنج‌های وارداتی پافشاری می‌کند. وزیر بهداشت طی هفته اخیر با اعلام اینکه نظر وزارت بهداشت درباره برنج‌ها تغییر نکرده است بر آلوده نبودن برنج‌های وارداتی تاکید کرد و گفت: درباره برنج‌های آلوده قرار است معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به طور کامل توضیحاتی را ارائه دهد اما باید گفت که نظر وزارت بهداشت در این‌باره ‌تغییری نکرده است.

 

دم‌خروس را باور کنیم یا...

‌ این در حالی است که به گفته حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آلوده به سرب‌بودن 8 برنج وارداتی که بیشتر هندی هستند، از سوی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به تأیید رسیده است. شهریاری بر این باور است که تنها درباره میزان آلودگی برنج‌ها به آرسنیک هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما درباره آلودگی برنج‌های وارداتی به سرب هیچ شبهه‌ای وجود ندارد و آلودگی 8 نوع از این برنج‌ها به سرب کاملا قطعی است. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آرسنیک موجود در برنج‌های وارداتی معتقد است: یک گروه کارشناسی قرار شد بر اساس مقدار مصرف روزانه برنج در هر استان، موضوع را بررسی و استانداردهای آن را با همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تعیین کند. وی افزود: در حالی که آلودگی این برنج‌ها به سرب قطعی شده است اما وزارت بهداشت که مسؤول سلامت مردم است در کمال ناباوری آلودگی این برنج‌ها را رد می‌کند. به گفته شهریاری، مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند، آزمایشگاهی که آلودگی برنج‌ها را تایید کرده است را قبول ندارند و آزمایشگاه معتمد وزارت بهداشت نبوده است. اما خود مسؤولان وزارت بهداشت در جلسه‌ای که با حضور نماینده دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی و موسسه استاندارد بود، زیر برگه آزمایش برنج‌ها در این آزمایشگاه‌ها را امضا کردند اما اکنون نتیجه آن را قبول ندارند.

‌ برنج‌ آلوده نخرید

شاهرخ رامین، نماینده مردم دماوند و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این جلسه کارگروه منتخب کمیسیون‌ برای آنالیز آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین گزارش خود را ارائه کرد. به گفته وی، در این گزارش تأکید شده که 8 نوع برنج وارداتی‌ به فلز سنگین سرب آلوده هستند و مردم از خرید و مصرف آنها امتناع کنند. همچنین این گزارش به تصویب کمیسیون بهداشت و درمان رسید و قرار شد در روزهای آینده گزارش مذکور در صحن مجلس قرائت شود. رامین، برنج‌های «عطر گل باز، کیهان، سارال، جادوگر، حاجی مرادی، هاشمی 1121، عرر‌مان و برنج دل‌مبارکه کوهرنگی» را 8 نوع برنج آلوده وارداتی از هند و پاکستان دانست و تاکید کرد: این برنج‌ها به سبب آنکه میزان سرب در آنها بیشتر از حد مجاز و استاندارد است، آلوده شناخته شدند که به کشورهای صادرکننده عودت داده می‌شود.

جنجال برسر برنج‌های ترخیص نشده

به گزارش فارس، در کش و قوس‌های میان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس، حرف‌های شهریاری، نایب رئیس این کمیسیون بسیار تامل‌برانگیز و شنیدنی‌ است. وی گفت: نمونه‌برداری‌های انجام‌شده برای آزمایش برنج‌های آلوده، از داخل بازار برنج نبوده است و این نمونه‌برداری‌ها مربوط به برنج‌های ترخیص ‌نشده در گمرک است که توسط یک گروه کارشناسی انجام شده است. سوال اینجاست که طی 9 ماه که از ماجرای برنج‌های آلوده در کشور می‌گذرد و تکذیب‌های لحظه به لحظه وزارت بهداشت مبنی بر آلوده ‌نبودن برنج‌های وارداتی، آیا قابل تأمل نیست که متولیان سلامت و بهداشت کشور نمونه‌های آزمایش شده را از برنج‌های ترخیص ‌نشده در گمرک انتخاب کرده‌اند؟ آیا تمام این جلسات کارشناسی مسؤولان ذی‌ربط بر‌سر برنج‌های داخل‌ نشده در کشور بود یا متولیان امر خود را مسؤول جان مردمی می‌دانند که در حال حاضر از برنج‌های وارداتی تغذیه می‌کنند؟ شاید اعلام اسامی برنج‌های آلوده اثباتی باشد بر ادعای مجلس که وزارت بهداشت در ابتدا آن را تکذیب، سپس تأیید و در نهایت بازهم رد کرده است.

برنج‌های داخلی را هم آزمایش کنید

حمید علیزاد، پزشک عمومی در گفت‌وگو با فارس درباره مضرات آلودگی برنج‌های دارای فلزات سنگین و آرسنیک گفت: فلزات سنگین دارای مواد سمی هستند که مصرف آنها می‌تواند جریان خون‌سازی فرد را مختل کند. وی افزود: مضرات مصرف آرسنیک بسیار است زیرا مسمومیت‌های شدید را در پی دارد و در برخی مواقع منجر به مرگ می‌شود. این پزشک عمومی معتقد است بسیاری از رودخانه‌هایی که شالیزارها را آبیاری می‌کنند، توسط زباله‌های خانگی و صنعتی آلوده می‌شوند و علاوه بر آزمایش برنج‌های وارداتی برنج‌های تولید داخل نیز باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد. علیزاده تاکید کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر اسامی برنج‌های آلوده اعلام شود تا سلامت مردم بیش از این به خطر نیفتد.

ستاد ملی و سلامت برنج

یادآور می‌شود، ستاد ملی بررسی سلامت برنج نیز در تاریخ 18مهر 88 با صدور بیانیه‌ای همه برنج‌های وارداتی مجاز را سالم اعلام کرده بود. بنابر گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، 13 نوع برنج وارداتی که پیش‌تر از این به‌عنوان برنج‌های آلوده معرفی شده بودند در آزمایشگاه‌های معتبر و با نظارت کارشناسان وزارت بهداشت، مؤسسه استاندارد و دیگر مراکز تحقیقاتی دوباره بررسی شدند. بر اساس گزارش ستاد ملی بررسی سلامت برنج، با توجه به نتایج به دست آمده، همه برنج‌های وارداتی دارای مجوز، فاقد هرگونه آلودگی بوده و از نظر رعایت معیارهای بهداشتی و استانداردهای لازم مورد تأیید هستند. همچنین در این بررسی همه نمونه‌ها از نظر آلودگی به فلزات سنگین مثل سرب، کادمیوم و آرسنیک آزمایش شدند که نتیجه آزمایش‌ها، میزان فلزات سنگین در این نمونه‌ها را بسیار کمتر از حد مجاز نشان داد.

گزارش گمرك

در تاریخ 10 اسفند 1388 گزارش کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی درباره وضعیت برنج‌های وارداتی با منشأ کشور هندوستان، در جلسه علنی مجلس قرائت و طی آن اعلام شد که برنج‌های هندی آلوده است. در این گزارش آمده بود، بر اساس گزارش گمرک از ابتدای سال‌1388 تا تاریخ 31 شهریور 88، به میزان 800 هزار تن برنج خارجی ترخیص شده است که نشان می‌دهد پس از اعلام موضوع آلودگی به فلزات سنگین، متولیان امر هیچ اقدامی در زمینه ممنوعیت ورود برنج انجام نداده‌اند. همچنین در این گزارش آمده بود که مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اقدام به بررسی موردی اقلامی از برنج خارجی با روش تصادفی خرید از بازار خرده‌فروشی تهران کرده و در آزمایش‌های خود به این نتیجه رسیده که 13 نوع برنج خارجی با منشأ کشور هندوستان، تماماً آلوده به فلزات سنگین بوده و در 3 مورد آلودگی در حد بحرانی است.

طرفين مستندات خود را ارائه كنند

باید منتظر ماند و دید که سریال دنباله‌‌دار برنج‌های آلوده کی تمام می‌شود و اکنون که آلوده‌بودن حداقل 8برنج وارداتی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تایید شده است و وزارت بهداشت همچنان در حال تکذیب آلوده بودن برنج‌های وارداتی است، هركدام از طرفين كارشناسي اين موضوع، مستندات خود را عرضه كنند و نهايتا يك مرجع كارشناسي بي‌طرف در اين باره قضاوت كند.


Page Generated in 0/0062 sec