printlogo


کد خبر: 43336تاریخ: 1389/3/10 00:00
ردپای بریتانیا در شرط‌بندی‌های جام جهانی

شرط‌بندی یکی از سرگرمی‌های بسیار محبوب و رایج در بریتانیاست اما لغو قانون مالیات بر درآمد شرط‌بندی‌ها در سال ۲۰۰۱ و افزایش سایت‌های اینترنتی که به این کار می‌پردازند، موجب افزایش نجومی مبالغ شرط‌بندی از 7 میلیارد پوند در سال ۲۰۰۰ به ۵۰میلیارد پوند در حال حاضر شده است.

پروفسور لیتون وگان ویلیامز یکی از مشاوران برجسته شرط‌بندی در بریتانیا می‌گوید: بریتانیا مرکز شرط‌بندی‌های جهان است و بزرگ‌ترین معاملات دنیا در اینجا انجام می‌شود، به همین دلیل بیشترین پول در طول رقابت‌های جام جهانی مبادله خواهد شد. با اینکه هنوز هم اغلب شرط‌بندی‌ها در بریتانیا به صورت خیابانی انجام می‌شود اما شمار کسانی که تمایل دارند از طریق اینترنت، تلفن یا تلویزیون این کار را انجام دهند، رو به افزایش است.

دسترسی به ماهواره و تلویزیون کابلی که برنامه‌های ورزشی را به صورت زنده پخش می‌کند، شرط‌بندی را از داخل خانه آسان کرده است.

ویلیامز از دانشگاه ناتینگهام ترنت معتقد است: اکنون دیگر مردم در خانه‌شان نشسته و ضمن تماشای مسابقه در تلویزیون شرط‌بندی می‌کنند. قبلا فقط قبل از مسابقه این کار امکان‌پذیر بود اما الان در طول مسابقه هم می‌توانند وارد شرط‌بندی شده و روی چیزهای مختلفی شرط ببندند. به گفته ویلیامز، امروزه شرط‌بندی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی در بریتانیاست و بعد از حذف مالیات، پول بیشتری نصیب شرکت‌کنندگان می‌شود. لید بروکز صاحب یکی از بنگاه‌های بریتانیا اعلام كرده، روزانه بیش از یک‌میلیون شرط‌بندی در این بنگاه انجام می‌شود و 2 میلیون مشتری آنلاین در ۲۰۰ کشور مختلف جهان دارد که با ۱۸ ارز مختلف شرط‌بندی می‌کنند. برخی تحلیلگران رشد فزاینده شرط‌بندی را نه فقط برای افراد بلکه برای ورزش نگران‌کننده می‌دانند. امکان ادامه شرط‌بندی در طول مسابقه افراد را وسوسه می‌کند که بعد از یک برد کوچک باز هم ادامه داده و در نتیجه بیشتر مقروض شوند. از سوی دیگر پای فیفا نیز بعد از ماجرای جام‌جهانی در آلمان به این داستان کشیده شد. روبرت هویزر، داور جوان آلمانی به خاطر تبانی و رشوه‌خواری و شرکت در یک شرط‌بندی ۲/۵۸میلیون دلاری مجرم شناخته شده و از قضاوت محروم شد حیثیت میزبان جام جهانی را نیز در آستانه برگزاری این رقابت‌ها خدشه‌دار کرد. به گفته ویلیامز، امروز کنترل بیشتری بر این امور انجام می‌شود و مسؤولان‌ می‌دانند که هر فرد در کجا و به چه میزان شرط‌بندی کرده است.

شرط‌بندی ممنوع

فیفا با توسعه سیستم خود برای کنترل شرط‌بندی در مسابقات، از تبانی و تقلب در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ جلوگیری خواهد کرد. این فدراسیون اعلام کرد، هیات مستقلی را با نام «سیستم هشداردهنده زودهنگام» تشکیل داده تا در جریان برگزاری مسابقات جام‌جهانی در اواخر سال جاری، شرط‌بندی روی مسابقات را نظارت کند. فیفا در بیانیه خود افزوده است: این طرح بخشی از تلاش‌های فدراسیون برای تامین صحت مسابقات و جلوگیری از شرط‌بندی برای مصونیت از هرگونه تاثیر منفی روی مسابقات فوتبال است. فیفا قراردادهایی را با شرکت‌های شرط‌بندی امضا خواهد کرد که بر اساس آن، آنها موظفند هرگونه فعالیت درباره شرط‌بندی‌های غیرقانونی را گزارش دهند. آندرآس هرن، سخنگوی فیفا اظهار داشت: این حرکت در جهت جلوگیری اتفاقات مربوط به تبانی و تقلب در مسابقات مانند رسوایی‌های سال‌های اخیر در فوتبال آلمان و برزیل است. روبرت هویزر، داور آلمانی در نوامبر ۲۰۰۵ متهم به تبانی در ۲۳ مسابقه از طرف یک شبکه شرط‌بندی شد و در همین سال یک داور برزیلی به نام ادیلسون پیه‌را دی‌کاروالیو هم به دریافت رشوه از سوی تعدای از شرط‌بندها برای دستکاری در نتیجه مسابقات اعتراف کرد. تبانی در مسابقات پدیده جدیدی نیست اما با استفاده از اینترنت و فناوری رسانه‌ای جدید، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. فیفا قبل از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۰۶ نیز یک سیستم نظارت بر شرط‌بندی تشکیل داد و در جریان مسابقات از آن استفاده کرد. در جریان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۰ هم از همین سیستم استفاده خواهد شد. مدت‌هاست که به استفاده از این سیستم برای کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌های فوتبال کشورها فکر می‌کنیم. بر اساس قوانین اخلاقی فیفا، شرط‌بندی در مسابقات یا خرید سهام در شرکت‌هایی که در این باره فعالیت می‌کنند، برای داوران، بازیکنان و مدیر برنامه‌های آنان ممنوع است. فیفا تصمیم اخیر خود را پس از انجام تحقیقات درباره شرط‌بندی در مسابقات لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا (NBA) و تنیس مردان اتخاذ کرده است. تیم دوناگی، داور سابق NBA چهارشنبه گذشته به شرط‌بندی روی تعدادی از مسابقات از جمله برخی مسابقاتی که خود قضاوت کرده بود، متهم شد. این رسوایی چهره ورزش بسکتبال را خدشه‌دار کرد.

 

 


Page Generated in 0/0146 sec