printlogo


کد خبر: 43340تاریخ: 1389/3/10 00:00
جام جهانی 90 از نگاه تصویر
بهترين‌آلمان‌غربي تاريخ

چهاردهمین دوره جام‌جهانی به میزبانی ایتالیا برگزار شد و بدین ترتیب ایتالیا دومین کشوری لقب گرفت که برای بار دوم میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفت. در این رقابت‌ها آلمان غربی با غلبه بر آرژانتین به قهرمانی رسید و ایتالیا با پیروزی 2 بر یک مقابل انگليس، رتبه سوم را از آن خود کرد. این دور از رقابت‌های جام‌جهانی به عنوان فقیرترین دوره شناخته می‌شود چرا که در ازای هر گل کمترین مبلغ ممکن به تیم‌ها پرداخت می‌شد. با این وجود، رقابت‌های جام جهانی 1990 یکی از پربیننده‌ترین رقابت‌های تاریخ جام‌جهانی از طریق تلویزیون بود.

مرحله اول

تیم‌های ایتالیا و چکسلواکی از گروه A در این رقابت‌ها به دور بعد رسیدند و تیم‌های اتریش و آمریکا‌ خداحافظی زودهنگامی با این رقابت‌ها داشتند.

در گروه B، کامرون و رومانی به عنوان تیم‌های اول و دوم به مرحله بعد صعود کرده و آرژانتین و شوروی رتبه‌های سوم و چهارم را از آن خود کردند.

برزیل و کاستاریکا از گروه C، با 6 و 4 امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفته و اسکاتلند و سوئد نتوانستند مجوز حضور در دور بعدی رقابت‌ها را کسب کنند. در گروه D هم آلمان غربی و یوگسلاوی به دور بعد رسیده و کلمبیا و امارات سوم و چهارم شدند.

اسپانیا و بلژیک تیم‌های اول و دوم گروه E شده و اروگوئه و کره‌جنوبی‌ در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در گروه F هم انگلیس و جمهوری ایرلند مجوز صعود به دور بعد را کسب کرده و هلند و مصر رتبه‌های سوم و چهارم را از آن خود کردند.

4 تیم برتری که رتبه سوم رقابت‌های مرحله گروهی را کسب کرده بودند، روانه مرحله یک‌هشتم پایانی شدند که بدین ترتیب آرژانتین، کلمبیا، هلند و اروگوئه به دور بعدی راه یافتند.

مرحله یک‌هشتم پایانی

ایتالیا با پیروزی 2 بر صفر مقابل اروگوئه به دور بعدی راه یافت. رومانی در ضربات پنالتی با نتیجه
5 بر 4 مغلوب جمهوری ایرلند شد و این در حالی بود که بازی این 2 تیم در وقت‌های قانونی با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود.

اسپانیا در دیداری 120 دقیقه‌ای با نتیجه 2 بر یک مغلوب یوگسلاوی شد و آرژانتین یک بر صفر برزیل را شکست داد.

آلمان غربی 2بر یک مقابل هلند به برتری رسید و چکسلواکی 4 بر یک کاستاریکا را شکست داد. انگلیس نیز در دیداری که در وقت‌های اضافه به پایان رسید یک بر صفر از سد بلژیک عبور کرد. دیدار کامرون و کلمبیا نیز در پایان 120 دقیقه نبرد با نتیجه 2بر یک به سود تیم آفریقایی به پایان رسید.

مرحله یک‌چهارم پایانی

میزبان این رقابت‌ها توانست با پیروزی یک بر صفر مقابل ایرلند به مرحله نیمه‌نهایی برسد.

بازی یوگسلاوی و آرژانتین که در وقت‌های قانونی با تساوی بدون گل پایان یافته بود، در نهایت در ضربات پنالتی با نتیجه3 بر 2 به نفع آرژانتین به پایان رسید و آلمان غربی با نتیجه یک بر صفر از سد چکسلواکی عبور کرد. انگلیس هم در وقت‌های اضافی با نتیجه 3 بر 2 مقابل کامرون به برتری دست یافت تا آخرین تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی باشد.

مرحله نیمه‌نهایی

پیروزی 4 بر 3 آرژانتین مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی موجبات حذف تیم میزبان را فراهم آورد و در دیگر سو نیز آلمان غربی در ضربات پنالتی با نتیجه
4 بر 3 انگلیس را حذف کرد.

فینال و رده‌بندی

در دیدار فینال آلمان غربی توانست با تنها یک گل آرژانتین را شکست داده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در دیدار رده‌بندی نیز ایتالیا توانست با نتیجه
2بر یک مقابل انگلیس به برتری دست یافته و رتبه سوم را از آن خود کند.

قهرمانان و برترین بازیکنان جام

روجر میلای 38 ساله، یکی از ستاره‌های این تورنمنت بود. رقص سامبای او در کنار پرچم کرنر، تصویری تماشایی در اذهان هواداران فوتبال به یادگار گذاشته. البته درخشش توتو اسچیلاسی ايتاليايي و
پل گاسکوئین انگلیسي نیز به یادماندنی است.


Page Generated in 0/0055 sec